بخشی از مقاله

چکیده

همه ساله در جهان ده ها میلیون کارگر قربانی حوادثی می شوند که منجر به کشته شدن و یا از کار افتادگی تعداد کثیری از آن ها می شود. ایمنی در این بخش موضوعی است که بدلیل داشتن خطرات زیاد از جمله تراکم گازهای قابل انفجار یا خفگی افراد مشغول بکار در این فضاها، بسیار توجه مسئولین بخش های مربوطه را به خود معطوف نموده است، از آنجایی که در حین کار در فضاهای بسته اطلاعاتی در خصوص وضعیت دقیق سلامتی، از قبیل ضعف جسمانی و مسمومیت شخص حاضر و همچنین اطلاعاتی از غلظت هوا و سایر گازها در این محیط ها، به اندازه کافی در دسترس نمی باشد.

ارائه راهنمائی به منظور انتخاب تجهیزات حفاظت فردی مناسب با توجه به نوع، محل و شرایط محیطی به منظور کاهش اثرات عوامل زیان آور و خطرات موجود در محیط کار، و نیز راحتی افراد و ایجاد نظم و انضباط در تأسیسات ، می توان از خطرات احتمالی بسیاری پیش گیری نمود و به محض ایجاد خطر برای شخص حاضر در محیط بسته و به مخاطره افتادن سلامت وی، با وجود دستگاهی که سلامت شخص را گزارش می نماید از بروز خطرات بعدی جلوگیری نمود و به محض بروز خطر برای شخص کارگر، جان او را نجات داد. در این پروژه دستگاهی طراحی گردیده و ساخته شده است که شرایط گازهای خطرناک و همچنین وضعیت سلامت شخص حاضر در محیط بسته را در ضمن کارکردن شخص در این محیط به بخش ایمنی اطلاع رسانی می نماید و ضریب ایمنی کار در اینگونه فضا ها را بسیار افزایش می دهد.

-1 مقدمه

ایران پس از روسیه دومین کشور دارای منابع گازی در دنیا می باشد. و بیش از پانزده درصد کل منابع گازی دنیا در ایران قرار دارند. همین دلیل کافی است تا ایران از نظر صنعت پالایش گاز در دنیا از موقعیت ممتازی برخوردار باشد . در همین راستا با ساختن تاسیسات بسیار پیچیده و بزرگ برای استخراج و تصفیه و جداسازی و در نهایت ارائه این انرژی ها به بشریت شرایط ناایمن بسار زیادی در این تاسیسات به وجود آمده که تا امروزه هنوز دانش های زیادی برای بالا بردن سطح ایمنی نفرات در مواجه با این شرایط بکر ناشناخته مانده است.

برای اینکه بشر بتواند از جان خود در مقابل قرار گرفتن در این شرایط نا ایمن محافظت کند دستگاههای بسیاری جهت اخطار دادن آگاهی و محافظت در برار این خطرات ساخته است.یکی از مواردی که بسیار خطرناک است و بشر توانسته تا اندکی ازین فضا آگاهی پیدا کند فضای محصور می باشد که باز هنوز خیلی راه پیشرفت در شناخت این فضا باقی مانده است. تلاش من در این راستا این بوده که یک وسیله که بر روی بدن نفرات که مشغول کار در این فضاها هست تهیه نمایم که هر لحظه علائم حیاتی نفرات را گزارش داده و نفراتی که از طرف بخش ایمنی برای نظارت در بیرون این فضا قرار دارند را از شرایط بدنی خودشان آگاه سازند. بوسیله این دستگاه که روی کمر نفرات بسته می شود جان نفرات تا درصد خیلی بیشتر در برابر خطرات موجود محافظت می گردد.

-2 بیان مساله

پرداختن به سلامتی کارگران و رسیدگی به مسایل رفاهی و آسایش و همچنین بکارگیری راهکارهایی در جهت تطبیق وضعیت کار با شرایط جسمی، روانی آنها، امروزه به عنوان یک امتیاز محسوب نگردیده بلکه یک وظیفه را تداعی می نماید و هر اندازه میزان رسیدگی به سلامت کارگران بالاتر باشد تاثیرگذاری بر روند رشد و توسعه سازمان ها و جامعه بیشتر خواهد بود در این میان نقش مدیریت به عنوان عامل اصلی در ارتقاء سطح سلامت و رفاه سازمان و در نتیجه دستیابی به رشد سازمانی نمود بیشتری می یابد.

ایمنی در محیط های بسته در حرفه های مختلف مطرح بوده است اما در قرن بیستم با پیشترفت تکنولوژی و صنعتی شدن جهان، اینعلم عمدتاً در بیماریها و سوانح ناشی از صنعت خلاصه شد بنحوی که امروزه بعنوان دومین علل مرگ و میر در جهان صنعتی محسوب می شود. طبق آمار بدست آمده در ایران نیز در هر دقیقه 7 نفر دچار سانحه می شوند. با توجه به این موضوع، اهمیت آموزش بهداشت حرفه ای در پیشگیری و کاهش عوارض فردی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماریها و سوانح محیط کار بسیار مهم بنظر می رسد. با ساخت دستگاهی که بتواند شرایط خطر زا و علائم حیاتی شخص حاضر در فضای بسته را گزارش کند، قطعاً از بسیاری اتفاقات بالقوه در فضای بسته ممانعت بعمل خواهد آمد.

هر فضای محصور که ورود و خروج درآن به سختی انجام گیرد و امکان آسیب رساندن به اشخاص را داشته باشد ، فضای بسته نامیده می شود. در تصاویر زیر نمونه ای از فضای بسته1 را مشاهده می نمایید. محیط های محصور در واقع مکان هایی هستند که محل ورود آن به اندازه یک فرد می باشد ونمی توان داخل آن توقف دائم وطولانی مدت داشت برای ورود به این مکانها حتما اخذ مجوز مربوطه الزامیست .اگر میزان اکسیژن کمتر از %19,5 درصد باشد استفاده از دستگاه هوای فشرده الزامیست.

ورودی های فضای بسته

خطرات بالقوه در فضاهای محصورشامل مواردی مانند: کمبود اکسیژن کمتر از % 19,5 ، گازهای سمی یا آتش گیر و گازهایی که جایگزین اکسیژن شده اند، وسایل متحرک وگردنده که برق آنها قطع نشده باشد ،ورودی وخروجی هایی که blank نشده یا بسته نشده باشند، باقیمانده فراورده های قبلی گاز ،مایع وبخار ،لغزیدن ،افتادن یا سقوط به داخل فضاهای محصور ،کمبود نور و روشنایی، حرارت وگرما، بوی نامطبوع، برق گرفتگی می باشد. برای اینکه بشر بتواند از جان خود در مقابل قرار گرفتن در این شرایط نا ایمن محافظت کند دستگاه های بسیاری جهت اخطار دادن آگاهی و محافظت در برار این خطرات ساخته است.یکی از مواردی که بسیار خطرناک است و بشر توانسته تا اندکی ازین فضا آگاهی پیدا کند فضای محصور میباشد که باز هنوز خیلی راه پیشرفت در شناخت این فضا باقی مانده است.

-3 بیشینه پژوهش

برای اطلاع از وضعیت سلامت شخص کارگر در محیط های بسته بهترین گزینه اندازه گیری اکسیژن اشباع خون و تعداد نبض وی می باشد. دستگاهی که این کارها را انجام می دهد، با نام پالس اکسی متر شناخته می شود. تا کنون اقدامات زیادی در جهان در خصوص ارتقاء و ساختن انواع متعددی از این دستگاه صورت پذیرفته است که در زیر به معرفی آنان می پردازیم و در ادامه اساس کار این دستگاه را بررسی می نماییم.

-3-1 دستگاه های جدید برای اندازه گیری اکسیژن اشباع خون

از دستگاه پالس اکسی متر در بیمارستان ها استفاده می شود. اهمیت این دستگاه کاربرد های ویژه ای را برای آن بوجود آورده است .اما بدلیل ابعاد بزرگ آن حمل و نقل آن را در محیط های بیرون بیمارستان سخت نموده است. برای حل این مشکل شرکتهایی دستگاه پالس اکسی متر را بصورت کوچک طراحی نموده و ساخته اند، که استفاده از آن را در هر محیطی میسر می سازد.یکی از بخش های مهم این دستگاه پروب آن می باشد، که وظیفه آن ارسال و دریافت نور جهت اعلام میزان اکسیژن اشباع خون به پردازنده دستگاه می باشد.

با تحقیقات انجام شده، امروزه مکانهای مختلفی از بدن برای نصب پروب در نظر گرفته شده اند و پروب مخصوص آن ها طراحی و ساخته شده است. از مشکلات عمده پروب ها، اندازه آنها می باشد که در ضمن کارکرد دستگاه ممکن است در مواردی، ایجاد مزاحمت در کار کند. لذا برای حل این مشکل و کاهش ابعاد پروب ها نمونه های کوچکی از آن ها ارائه گردیده است. با ورود گوشی های هوشمند به بازار و قابلیت های بسار زیاد این گوشی ها، پراب هایی ارائه شده است که قابلیت اندازه گیری و ارسال اطلاعات اکسیژن اشباع خون را بصورت بیسیم دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید