بخشی از مقاله

چکیده

سیاست توسعه پایدار توریسم، امروزه یک رویکرد عمومی است که از طریق دولت ها مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، توریسم باید بخشی از محیط طبیعی، فرهنگی و انسانی باشد تا تعادل بین آن ها را حفظ کند.. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و هدف از آن ارائه راهکارهایی براي توسعه پایدار توریسم در رامسر با استفاده از مدل SWOT می باشد. تا با شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، راهکارهایی براي توسعه پایدار توریسم در این منطقه ارائه شود. تا ضمن افزایش منفعت و سود اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی توسعه توریسم، بتوان تأثیرات منفی حاصل از آن را به حداقل کاهش داد. نتایج پژوهش نشان می دهد که رامسر با برخورداري از انواع جاذبه هاي توریستی و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی داراي توان ها و پتانسیل هاي خوبی در زمینه توریسم می باشد.

مقدمه

گردشگري از جریان هایی است که به خوبی بیانگر امور اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی است. گردشگري در یک کلیت در بر گیرنده جریانی از سرمایه، انسان، فرهنگ و کنش متقابل میان آنها است که در فضاي جغرافیایی آثار مختلفی بر جاي می نهد . - Briedenhann,2004:7 - روند افزایش گردشگري پدیدهاي است که به دهههاي اخیر بازمیگردد - رنجبران، 1384، . - 39 به طوري که امروزه گردشگري موضوع مورد توجه بیشتر کشورها است و اتحادیه اروپا این صنعت را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده است. علت این امر به خاطر این است که گردشگري باعث افزایش فرهنگ شهروندي، رشد و ایجاد اشتغال، توسعه منطقهاي، مدیریت فرهنگی و منابع طبیعی و تقویت هویت اروپایی میشود.

در واقع گردشگري می تواند باعث توسعه پایدار در مناطق شهري از طریق بهبود تجارت بدون رقابت، کاهش مشکلات اجتماعی و حفظ محیط فرهنگی و طبیعی شود . - EUROPEAN COMMISSION, 2000:3 - رویکرد زیربنایی که هم اکنون در توسعه صنعت گردشگري و در سایر انواع توسعه به کار میرود، رویکرد رسیدن به توسعه پایدار است - لومسدن، . - 372 :1380 فلسفه گردشگري پایدار نشأت گرفته از توسعه پایدار میباشد و لذا با توجه به اینکه توسعه پایدار از اصول و مبانی پیشرفت اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جهان محسوب میشود و به دلیل نقشی که گردشگري میتواند در این زمینه به خصوص در کشورهایی مانند ایران ایفا نماید، لزوم و ضرورت توجه به گردشگري پایدار حائز اهمیت فراوان میباشد.

در عین حال گردشگري پایدار نتیجه ضرورت و نیاز پاسخ گویی و مقابله با اثرات منفی این صنعت در کشورها و یا به طور کلی مقاصد گردشگر پذیر می باشد - خاکساري، . - 53 :1382 حال با توجه به اینکه ایران جزء ده کشور نخست جهان در زمینه جاذبه هاي توریستی می باشد و این صنعت می تواند جانشین اقتصاد تک محصولی متکی به نفت گردد - مهدي نژاد و سقایی، - 53 :1382، لذا توجه به چالشهاي این صنعت در مناطق مختلف کشور و ارائه راهکارهاي توسعه پایدار آن می تواند براي اقتصاد کشور بسیار مفید باشد.

همچنین باید توجه داشت که تلاش براي دستیابی به رشد و توسعه اقتصادي یکی از مهم ترین اولویتها در برنامه هاي دولتها و کشورهاي جهان اول و سوم است و بدین منظور نیز به تعیین نقاط ضعف و قوت مناطق و شناسایی توانها و استعدادهاي طبیعی، اقتصادي، اجتماعی و ... خود می پردازند تا زمینه هاي مناسب جهت جذب سرمایه، نیروي متخصص، جریان کالا و ... فراهم آید. در این زمان گردشگري یکی از نقاط قوت و قابلیتهاي کشور می باشد که در طی دهه هاي اخیر تلاشها و فعالیتهاي زیادي در جهت مطرح نمودن آن در قالب صنعت توریسم صورت گرفته است و در برخی از کشورها نیز این فعالیت توانسته است جایگاه مهمی را در تأمین منابع مالی مورد نیاز کشور فراهم آورد.  درضمن برنامهریزي توسعه پایدار گردشگري یک منطقه مستلزم وجود قابلیتها و استعدادهاي ذاتی درآن منطقه میباشد.

شهر ساحلی رامسر با برخورداري از انواع جاذبه هاي گردشگري و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی با لقب عروس شهرهاي ایران به عنوان یک قطب توریستی در ایران و حتی جهان مطرح است. اما بهره برداري بیش از حد از سواحل، ساخت و سازهاي بی رویه، نبود برنامه خاص توسعه، عدم مدیریت صحیح و نظارت کارآمد یاعث شده که این منطقه نتواند در زمینه تسهیلات گروه خدماتی، تسهیلات عمومی، تاسیسات زیربنایی و دیگر فعالیت هایی که ماهیت تجاري دارند به لحاظ مصرف منابع و تولید زواید از پیامدهاي بحرانی بویژه پیامدهاي زیست محیطی به دور بماند. ما در این پژوهش با شناسایی پتانسیل ها و چالش هاي صنعت توریسم در رامسر، راهکارهایی براي توسعه پایدار این صنعت ارائه می دهیم، تاضمن افزایش منفعت و سود اقتصادي، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی توسعه توریسم، بتوان تأثیرات منفی حاصل از آن را به حداقل کاهش داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید