بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری یکی از منابعی می باشد که می توان از آن به عنوان یک سرمایه ی تجدید پذیر برای کشورهای که صاحب این نعمت می باشند بشمار بیاید .ولازم به ذکر است که گردشگری همواره برای کشورهای در حال توسعه و وبلاخص کشورهای جنوب شرقی آسیا می توان بعنوان مهمترین منبع درآمد بشمار بیاید زیرا طبق آمار موجود امروزه گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد ملی کشورها بحساب می آیدبراساس پیشبینی کارشناسان اقتصادی، صنعت توریسم با گردش سرمایه حدود 900 میلیارد دلاری در سال 2009 رتبه سوم از نظر گردش سرمایه در میان سایر فعالیت های اقتصادی را خواهد داشت.

می توان گفت که گردشگری برای کشورهایی که داری معضل بیکاری هستند میتواند اهرمی مناسب برای مشکل گشایی استفاده شود،استان کردستان بعلت اینکه یکی از مناطق محروم کشور ایران بشمار می آید و باتوجه به اینکه دارای جاذبه های گردشگری زیاد و متنوعی می باشد میتواند ازاین صنعت بعنوان پله ای در جهت گره گشایی و فلاکت معضل بیکاری استفاده شود. این مقاله با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با مطالعات میدانی و استفاده از مدل SWOT،مشخصاً به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری در ناحیه گردشگری سنندج پرداخته است.

تجزیه و تحلیلهای حاصل از مدل فوق در این پژوهش، نشان میدهد که در بعد عوامل درونی، وجود جاذبههایی مانند خانه کرد - عمارت آصف - ،بازار سنه - سنندج - ،مجموعه پارک تفریحی آبیدر،موزه سنندج،عمارت خسروآباد،حمام خان،امام زاده هاجر خاتون، مسجد جامع سنندج،قرآن نگل و غیره از نقاط قوت و در عین حال پرهزینه بودن ایجاد تأُسیسات و زیرساختها در منطقه و دسترسی ضعیف به نقاط جاذب گردشگر برای گردشگران از نقاط ضعف ناحیه مورد مطالعه میباشند.

در بعد عوامل بیرونی مؤثر بر توسعه گردشگری میتوان از مؤلفه زیرساخت نامناسب وتاثیرات سوءفرهنگی در منطقه به عنوان مهمترین عامل تهدید بیرونی نام برد. گرچه کارکرد سنندج به عنوان مرکز استان، قرار گیری آن در مرزهای غربی کشور و ارتباط با حکومت کردستان عراق، وجود نیروی انسانی فعال و بهرهگیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این ناحیه میتواند به عنوان فرصتی مناسب، جهت ارتقاء وضعیت گردشگری شهرستان کارساز باشدولازم به ذکراست که باوجود طبیعت زیبا و جاذبه های متنوع برای کشورهای که تک ارزی بحساب می آیند و برای استان هایی همانند کردستان - سنندج - که دارای این جاذبه می باشند میتوان درجهت پرتاب مناسبی برای رسیدن به امیال این منطقه بحساب اید. در مجموع نتایج تحلیلی مقاله بیانگر آن است که استراتژی توسعه صنعت گردشگری در این ناحیه میتواند در برگیرنده ایجاد و ارتقاء مراکز خدمات برتر پزشکی، مالی، حمل و نقل و تجارت در سطح غرب کشور باشد.

کلید واژه: گردشگری، خدمات برتر، توسعه پایدار، سنندج، مدل .SWOT

مقدمه

توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای با تک نرخی ارزی و کشورهایی که با نرخ بیکاری بالا مواجه هستند می تواند در راستای حل مشکلات بکارگیری شود.گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سالهای اخیر تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. ایجاد اشتغال، ارزآوری، تعادل منطقهای، کمک به صلح جهانی، کمک به سرمایهگذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط، کمک به بهسازی زیستگاههای حیات وحش، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبههای گردشگری و جلوگیری از برون کوچی در کنار مزایای صنعت، جمعیت و مانند آن، از جمله مزایای این صنعت بوده است.

در دهه های اخیر، اهمیت گردشگری در سطح بین المللی هم از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و به طور بیسابقهای در حال افزایش بوده است و پیش بینی میشود تا سال 2020 سالیانه بیش از یک میلیارد جهانگرد در سراسر جهان سفر کنند. در سال 2000 بیش از 698 میلیون نفر به یک کشور غیر از کشور خود مسافرت کردند که در این میان حدود 500 میلیارد دلار، از این طریق عاید کشورهای میزبان شد. مطالعات صورت گرفته در مناطق مختلف جهان نشان میدهد که همزمان با این رشد سریع، تأثیرات منفی توریسم نیز در حال گسترش بوده است.

بنابراین، سیاست گذاران و برنامهریزان هر کشوری باید برای افزایش درآمد از طریق گردشگری برنامه-ریزی کنند ولی در عین حال باید توجه داشته باشند که این افزایش نباید به بهای مخاطره افتادن توسعه پایدار گردشگری صورت پذیرد.تاریخچه گردشگری در ایران نشان میدهد که عواملی مانند ناآرامیهای دوران انقلاب، سوء برداشتها از اوضاع داخلی ایران در جهان و آغاز جنگ تحمیلی باعث شده است که رکودی در جهانگردی ایران به وجود آید. گرچه در سالهای اخیر این صنعت از وضعیت رو به رشد نسبی در کشور برخوردار بوده است، اما این رشد در مقایسه با توانهای توریستی کشور بسیار بطئی بوده است ایران به دلیل برخورداری از منابع سرشار محیطی و بهرهگیری از پشتوانه تاریخی - فرهنگی چند هزار ساله از قابلیت ویژه ای در توسعه صنعت گردشگری برخوردار است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید