بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله طرح و برر سی انواع روش های جریان سازی فعالیت های فرهنگی دینی در منطقه میبا شد. این مقاله بر اساس روش کتابخانه ای و با مطالعه و بررسی سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه و همچنین کتب مختلف تهیه شده است. در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته شد: مفهوم جریان سازی، دلیل اهمیت جریان سازی فعالیت های فرهنگی، نمونه هایی از جریان سازی در موارد مختلف، ادبیات جریان سازی و راهکارهای جریان سازی فعالیت های فرهنگی دینی در منطقه جریان سازی، پیوند برقرار کردن بین حرکت ها و برنامه های مختلف، پیوند برقرار کردن بین زمان های گوناگون، یا حداقل نوعی استمرار دادن و پیوند برقرار کردن بین سطوح مختلف جامعه است. نقطه مقابل جریان سازی، کار پراکنده و ابتر و بیاستمرار است.

مقدمه

افق حرکت جامعه مسلمین تشکیل تمدن نوین اسلامی است و لازمه تشکیل این تمدن، فرهنگ سازی است. بدون ایجاد یک فرهنگ قوی تاسیس یک تمدن شعاری بیش نیست. فرهنگ سازی هم بدون جریان سازی ممکن نیست. امروزه تاثیرگذاری حرکت های انفرادی و پراکنده بسیار پایین است و ما برای نیل به یک تمدن نیاز به حرکت های جریان ساز داریم. هر چقدر ما در مناطق به سمت جریان سازی حرکت کنیم تحقق تمدن نوین اسلامی زودتر به واقعیت می رسد. از این جهت است که امروزه حرکت های جریان ساز بسیار مهم و ارزشمند است.

از طرف دیگر دشمنان ما در جهان امروزی به دنبال حرکت های جریان ساز هستند. در واقع جنگ نرم چیزی نیست جز نزاع بر سر جریان سازی رفتارهای مختلف. اگر در میدان رقابت یکی از طرفین درگیر بتواند در زمینه ها و رفتارهای مختلف جامعه هدف، جریان سازی کند، خواهد توانست به مرور زمان طرف دیگر را از درون نیروهای داخلی خودشان شکست داده و مشروعیت جامعه را در نزد افراد زیر سئوال برده و با این کار جامعه را از درون متلاشی کند. به همین دلیل است که سالانه بودجه های زیادی از طرف دشمنان اسلام تصویب می شود، برنامه های زیادی ساخته می شود، تا بتوانند جریان هایی به وجود بیاورند و یا نفوذ جریانی کنند تا مسلمانان را از درون نابود کنند.

در همین راستا رهبر حکیم انقلاب در جلسه فرماندهان بسیج این مطلب را متذکر می شوند: » منتها از این خطرناک تر، نفوذ جریانی است. نفوذ جریانی، یعنی شبکه سازی در داخل ملت، بوسیله پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن می شود. افرادی که می توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر خودشان چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمان ها، تغییر نگاه ها، تغییر سبک زندگی. - 94/9/2 - « وگرنه صرف این همه بودجه برای انجام یک سری کار پراکنده و غیر هماهنگ کاری کاملا عبث و بیهوده است. و به همین دلیل است که دشمنان از صدور انقلاب ایران به دنیا واهمه دارند. زیرا انقلاب ایران توان جریان سازی دارد و می تواند ملت ها را بیدار کرده و به سمت اهداف خود سوق بدهد.

حال که جریان سازی اینقدر برای ما و دشمنان ما اهمیت دارد، باید هدف اول ما در مناطق ایجاد جریان هایی با رنگ و بویی اسلامی باشد. زیرا که برگ برنده با کسی است که بتواند جریان سازی های بیشتری انجام بدهد و بتواند مردم بیشتری را به سمت این جریان ها و اهداف سوق بدهد. با توجه به این شرایط سئوال اصلی این است که جریان سازی چیست؟ چگونه محقق می شود؟ و چه راهکارهایی برای ایجاد جریان در مناطق مختلف وجود دارد؟ قطعا بدون فهم راهکار های جریان سازی ما نمی توانیم به سمت جریان سازی حرکت کنیم.

در این مقاله با توجه به یکی از موفق ترین جریان های ایجاد شده در منطقه غرب آسیا سعی بر این شده که با الگو گیری از این جریان موفق یعنی حزب االله لبنان به راهکارهای ایجاد جریان سازی در مناطق بپردازیم. به امید روزی که در جای جای دنیا شاهد جریان سازی های موفقی همچون حزب االله لبنان باشیم. و به امید روزی که خبری خوش از سرنوشت رهبر این جریان یعنی امام موسی صدر به جهان مخابره شود. انشاء االله

کاوش مفهومی:

برای فهم معنای دقیق جریان سازی، ابتدا باید کاوشی در کلمه جریان داشته باشیم و سپس به معنا و مفهوم جریان سازی بپردازیم. »جریان« از نظر لغوی به معنای روان شدن و وقوع امری است - معین، :1386 - 364 و نیز مجموعه ای از اعمال و رویدادها و اندیشه ها که در جهت رسیدن به هدفی خاص باشد« - دهخدا، . - 869 :1385 معادل های مهم لاتین »جریان« و معانی مشهور آن عبارتند از:

الف- Current

-1 حرکت مجموعه ی بزرگی از هوا، آب، مردم و .... در یک جهت و سوی معین - لغت نامه وبستر، - 1980

-2 حرکت جمعی، جا به جایی جهت دار، جریان یا جریانات ادبی، جریان ها فکری، جریان افکار عمومی - لغت نامه روبرت، :1983 ج. - 408 :1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید