بخشی از مقاله

چکیده

از گذشته تا به امروز داشتن حافظهای قوی اگر به کار رود، دارای مزایای بسیاری در زندگی فرد میباشد. در نتیجه هدف این پژوهش بررسی روش های بهبود و تقویت انواع حافظه میباشد.روش های زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد، در این روش ها استفاده از فنون تقویت ذهن به همان اندازه موثر است که مراقبتهای ویژه با کمک دارو و تغذیه موثر بوده است.

روشی که در تحقیق فوق بکار برده شده است ،روش مطالعاتی کتابخانهای، بدین ترتیب برای جمع آوری مطالب ابتدا به گردآوری مطالب و بعد به تجزیه وتحلیل آنها اقدام شده است.این مقاله بیان داشته است که به طور کلی رشد حافظه همگام با حواس است در نتیجه تمرکز حواس در هنگام مطالعه و یادگیری، مدت زمان ودفعات لازم برای تکرار موضوع مورد یادگیری را کاهش می دهد و موفقیت و کارایی حافظه را بالا می برد.

واژگان کلیدی:روشها، تقویت، بهبود،حافظه، موفقیت،

مقدمه

در زندگی روزمره ابزار شناخت، عملکرد ودر نتیجه عناصر ارزشمند شخصیت ما ، به حافظه متکی است. به عنوان مثال میتوان از گسترش و افزایش دانسته ها، مهارت ها، قدرت استدلال، غنا و تحولات حالات ، سرعت انتقال، زمینه های تصمیم گیری و قابلیت تطبیق با شرایط، با شرایط مختلف را نام برد. زندگی دانشمندان بزرگ نشان میدهد بسیاری از آنان از روش یادگیری، یادسپاری و بهره گیری مفید از حافظه بهره می برند و آن را بصورت سودمند بکار می برند.

ازگذشته حافظه ونقش آن در رشد و ترقی انسان ها، به ویژه کودکان و نوجوانان مورد توجه خانواده ها، روان شناسان وصاحب نظران تعلیم وتربیت بوده است.رشد وپیشرفت بدون برخورداری از حافظه ای فعال ممکن نیست. واز آن جا که یکی از عامل های موفقیت در کلیه ی زمینه های زندگی داشتن حافظه ای قوی میباشد در نتیجه این مقاله سعی دارد با ارائهی تکنیک های مطالعه و راه های تقویت وبهبود حافظه، راهکار های رشد وموفقیت را در زندگی افزایش دهد.

حافظه

به نقل از نوردمن که از جمله روان شناسانی است که در نظریه خود تحت عنوان پردازش اطلاعات در یاد گیری براهمیت حافظه ومراحل آن تاکید دارد. بیان میدارد حافظه پدیده های بی شمار هستی رادر کل واحدی یک پارچه می کند. اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نبود هوشیاری انسان به لحظه های زندگی اش تجزیه می شد.حافظه نگه داری یا ذخیره سازی اطلاعات است، با قدری قابلیت دسترسی به همان صورتی که در وهلهی اول به ذهن سپرده شده است.

در بیشتر موارد منظور ما از این که بگوییم شخص مطلبی را یاد گرفته است، این است که آن شخص مطلب یادگرفته شده رابه خاطر بیاورد.این شکل از به خاطر آوردن را حافظه مربوط به آن مطلب میگویند.پس می توان حافظه را به این صورت تعریف کرد:دانسته های کنونی از تجربه های گذشته به بیان ساده، حافظه فعالیتی ذهنی است که طی آن اطلاعاتی که آموخته ایم یا تجربه کرده ایم، فراخوانی می شوند. این تعریف ساده پروسه پیچیده ای را پوشش می دهد که بخشهای مختلفی از مغز را در بر می گیرد و از راههای مختلف به ما خدمت می کند.

تقسیم بندی کلی حافظه

حافظه می تواند کوتاه مدت و بلندمدت باشد، در حافظه کوتاه مدت ذهن شما اطلاعات را برای چند ثانیه یا چند دقیقه ذخیره می کند. مثل مدت زمانی که شما یک شماره تلفن را می گیرید یا در بین قیمتهای تعداد زیادی کالا جستجو می کنید و انها را با هم مقایسه می کنید. این حافظه ضعیف است و البته به همین منظور ساخته شده است.مغز شما به زودی پیغام "دیسک فول" می دهد اگر هر شماره تلفنی را که می گیرید یا هر موضوعی را که در تلویزیون می بینید به خاطر بسپارید. مغز شما به گونه ای است که بطور متوسط هفت آیتم را به خاطر بسپرد، به همین دلیل است که شما برای چند دقیقه شماره تلفن جدید را بخاطر می آورید اما برای هر بار خرید آنلاین باید کارت اعتباری را جلوی خود نگه دارید.

محتوای حافظه کوتاه مدت، همان اطلاعات فعالی است که فرد در همان لحظه به آن فکر می کند. این اطلاعات فعال می تواند دانشی باشد که از حافظه بلند مدت آمده و یا اطلاعات جدیدی است که رد با آن مواجه شده است.برونر معتقد است حافظه بلندمدت شامل اطلاعاتی است که شما برای حفظ کردن آن خودآگاه یا ناخودآگاه تلاش به خرج می دهید. بخاطر اینکه شخصاً برای شما مهم است - برای مثال اطلاعاتی درباره خانواده و دوستان - ،شما به آن نیاز دارید - مثل طرز عملکردی شغلی، ماده ای که مشغول مطالعه و آزمایش روی آن هستید - یا تاثیر عاطفی دارد - اولین باری که ماهیگیری کردید، روزی که عموی شما فوت کرد - .برخی از اطلاعاتی که در حافظه بلندمدت ذخیره می شوند برای بازخوانی نیاز به تلاشی خودآگاه دارند.

خاطرات اتفاقی که خاطراتی شخصی هستند درباره تجربیات شما در زمانهایی خاص. خاطرات معنایی - اطلاعات حقیقی و واقعی که به زمان و مکان مربوط نمی شوند - که می توانند هر چیزی باشند مانند نام سیاره ها و رنگ موی فرزندتان. نوعی از حافظه بلندمدت مرب وط به مهارتها و امور روزمره ای است که شما اغلب اجرا می کنید و نیاز به بازخوانی هوشیارانه ندارند.

هیپوکامپوس یک ساختار اولیه در مغز است که قسمتی بادامی شکل در نزدیکی اش، پردازش احساسات را به عهده دارد و خاطراتی را که شامل احساسات می شوند در حافظه حک می کند.قشر مخی لایه خارجی مغز بیشترین حافظه بلندمدت را در نواحی مختلف نگهداری می کند.بر اساس اینکه آن اطلاعات شامل چه پردازشی می شوند: زبان ی، ورودی حسی، حل مشکل و...علاوه بر این حافظه ارتباط بین اجزای شبکه مغز یعنی نورون ها را نیز شامل می شود.

استفاده بهتر از حافظه شنیداری

به جای بلند خوانی مطالب از زمزمه خوانی استفاده کنیم تا علاوه بر یادگیری از طریق گوش دادن مطالب با صرف انرژی کمتر ذخیره شوند.تامین محیطی توام با آرامش و به دور از سر و صدا بسیار مهم است.نگاه پرسشی به مطالب تا طبقه بندی مطالب در مغز بهتر صورت گیرد.با ضبط کردن مطالب و گوش دادن به آن  می توان یادگیری را بالا برد.برای گفتگو با مخاطب در تاریکی قرار نگرفته باشیم.بهترین روش برای کسانی که حافظه شنیداری ارند شیوه ای قدیمی است که از دیر باز در حوز ه های علمیه رواج داشته است.

این روش که امروزه اصطلاحا مباحثه نظری نامیده میشود، روش بحث و تکرار است.نکته مهم در این روش استفاده از هم مباحثی مناسب است.این افراد از نظر علمی نباید کمتر از شما باشند بلکه باید در مرتبه مساوی یا بالا تر از شما باشند چون هم بحثی بسیار ضعیف انگیزه را از شما می گیرند. حافظه دیداری - بصری - :افرادی که از راه دیدن و تمرکز روی صفحه و تصویر برداری از مطالب بهتر میآموزند، نگه می دارند و مطالب را دئرباره به صفحه فعال ذهن ود می آورند از این حافظه برخوردارند.

استفاده بهتر از حافظه دیداری

تمرکز نگاه به عبارات کوتاه و سپس بستن چشمان و انعکاس مطالب.الگو های تصویری وملموسانه را با مطالب تلفیق کنید.زیر رئوس مطالب مهم خط بکشید.امروزه عقیده بر آن است که 70 درصد آموخته ها و تجارب از راه چشم بدست می آید.حافظه نوشتاری - یدی - :افرادی که از راه نوشتن ولمس و دسته بندی منطبق بر ذوق خود بهتر یاد می گیرند، از حافظه نوشتاری بهره می برند.پیامبر اکرم - ص - فرمودند: - - العلم وحشی قیدوبالکتاب - - دانش سرکش است آن را با نوشتن به بند کشید.

شیوه های استفاده بهتر از حافظه نوشتاری

غنی سازی حافظه نوشتاری با نوشتن مداوم.مباحث چکیده هر صفحه را در حاشیه ی آن نگه دارید.از فنون خلاصه برداری و چکیده نویسی استفاده کنید.حافظه حساب گرانه - آماری - : این دسته از افراد اطلاعات آموخته شده را به غالب های کوچکتر تقسیم می کنند.این افراد مطالب تقسیم بندی شده را بهتر یاد می گیرند.

روش های استفاده بهتر از حافظه آماری

روی ریز کلمات و جزیئات تمرکز کنید،مطالب علمی را در قالبهای عددی آماری بکار ببرید. بهبود حافظه،منسجم نمودن اطلاعات،با سازماندهی و اضافه کردن معنا به محتوای موردمطالعه قبل از یادگیری آن، شما می توانید فرایند ذخیره سازی و بازیابی را تسهیل کنید. بعبارت دیگر، شما می توانید بهتر فراگرفته و آسان تر به یاد آورید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید