بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق، رتبه بندي مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر فروش محصولات شرکت جاوید درب سلماس می باشد. با توجه به ساختار مسأله از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی - AHP - استفاده شده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه اول به منظور شناسایی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر فروش در صنعت درب سازي با 26 سؤال طراحی گردید. جامعه آماري شامل 50 نفر از مدیران عامل شرکت هاي فعال در استان آذربایجان غربی بودند. براي سنجش پایایی، از نرم افزار SPSS استفاده شد که ضریب آلفاي کرونباخ برابر 0/86 بدست آمد.

سپس پرسش نامه دوم جهت رتبه بندي طراحی گردید. جامعه آماري شامل مدیر عامل، کارشناسان و نمایندگی هاي شرکت جاوید درب - تعداد 54 نفر - بود. با استفاده از مقایسه هاي زوجی و تحلیل آن به کمک نرم افزار Expert Choice، وزن نهایی هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی مشخص گردید و به این ترتیب این عناصر با توجه به وزن نهایی بدست آمده رتبه بندي شدند. نتایج نشان می دهد که محصول در رتبه اول، قیمت در رتبه دوم، ترفیع در رتبه سوم و توزیع در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین در بین عناصر آمیخته بازاریابی، کیفیت، تناسب قیمت با کیفیت کالا، نقش فروشنده و تحویل به موقع در اولویت اول قرار می گیرند.

-1 مقدمه

آمیخته بازاریابی از مقوله هاي مهم در تصمیمگیريها و ارزیابیهاي مربوط به بازاریابی یک بنگاه است؛ چون که آمیخته بازاریابی یا استراتژي بازاریابی، ترکیبی از عناصر لازم براي برنامهریزي و اجراي کل عملیات بازاریابی است. از سوي دیگر تصمیم در مورد یکی از آنها بر روي فعالیت مربوط به دیگر عناصر تأثیر میگذارد و اگر اجزاي آمیخته بازاریابی به نحو مؤثري با یکدیگر ترکیب شوند بنحوي که هم با نیازهاي مصرفکننده و هم با نیروهاي محیطی و در کل بازار هدف انتخابشده هماهنگی داشته باشند، باعث پدید آمدن یک سیستم بازاریابی موفق میشوند - کتابی، . - 1384 تکنیک 1AHP از آنجا که توانایی مواجهه با مسائل تصمیمگیري چند معیاره را دارا بوده، همچنین روشی براي اندازه گیري معیارها و شیوهاي بر مبناي اولویتها را فراهم میسازد، به مدیران امکان میدهد تا به وسیله ساده کردن و تسریع در فرایند تصمیمگیري خود، تصمیمات مؤثرتري را در موضوعات پیچیده اتخاذ کنند.

از دیگر مزایاي AHP اینکه نه تنها امکان لحاظ کردن معیارهاي کمی و کیفی مختلف را که بر عناصر آمیخته بازاریابی مؤثرند فراهم میسازد، بلکه امکان تخمین، پیشبینی و بررسی تغییر عناصر آمیخته بازاریابی را نیز براي مدیران بازاریابی فراهم میکند که در نهایت این امر منجر به انتخاب یک آمیخته بازاریابی با رویکردي استراتژیک براي شرکتها میشود. از طرفی از مهمترین معضلات اقتصادي کشور، وابسته بودن درآمد کشور به نفت و صادرات بسیار کم کالاهاي غیر نفتی است.

از آنجا که صنعت درب سازي داراي پتانسیل بالایی است و شرکتهاي درب سازي استان به ویژه شرکتهاي آتار درب و افرا درب سلماس اولین شرکتهایی بودند که صنعت تولید درب ضد سرقت و ضد حریق و همچنین تولید درب MDF و HDF را وارد استان آذربایجان غربی و منطقه شمال غرب کردند، میتوان امید داشت که رشد و تقویت این صنعت علاوه بر کمک کردن به بالا بردن سطح اشتغال و رونق گرفتن بازارهاي داخلی در نهایت می تواند کارآمدي بیشتري در رقابت در سطح جهانی از خود نشان دهد و به عنوان یک کالاي غیر نفتی سهم بیشتري در صادرات کشور ایفا کند. براي رسیدن به این مهم باید به نقش بازاریابی توجه داشت. چرا که به دلیل نقش اساسی بازاریابی نمیتوان به آن همچون وظیفه و کاري جداگانه نگریست.

تصمیمگیري راجع به عناصر آمیخته بازاریابی و همچنین تعیین اولویت نسبی هر کدام شالوده و اساس سیستم بازاریابی را شکل می دهد چرا که در آن علاوه بر ارضاي نیازهاي بازار هدف باید اهداف سازمانی و بازاریابی مؤسسه نیز مدنظر قرار گیرد. از این رو شرکت جاوید درب با آگاهی از این موضوع بر آن است که با رتبه بندي عناصر آمیخته بازاریابی، برنامه ها و بودجه خود را بر اساس این عناصر اولویت بندي کند و با به کارگیري یک سیستم بازاریابی منسجم، کارایی خود را در محیط بازار بهبود بخشد. لذا مدیریت شرکت جاوید درب در پی پاسخگویی به این سؤالات می باشد: .1 عوامل و عناصر آمیخته بازاریابی در خصوص شرکت جاوید درب به چه صورتی باشد تا موجب هم افزایی گردد؟ .2 مهمترین عناصر آمیخته بازایابی مؤثر بر فروش محصولات شرکت جاوید درب کدامند؟ و اولویت آنها به چه صورتی می باشد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید