بخشی از مقاله

مقدمه :

صنعت ورزش به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همه جا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده است تا میلیارد ها انسان از آن بهره مند شوند. صنعت ورزش با در اختیار داشتن عامل محرکی، همچون مسابقات بزرگ ورزشی، امکان بهره گیری از فرصت های تبلیغاتی و رسانه ها را فراهم نموده است که این موضوع خود موجب ایجاد بستر لازم برای تعامل ما بین صنعت، تجارت و ورزش گردیده است - نجفی نژاد ،. - 1395 آنچه در ایران تحت عنوان بازاریابی ورزش مطرح است منحصر به بحث فروش بلیت و کالاهای ورزشی و حمایت ناچیز حامیان مالی از برخی تیم های ورزشی است.

در جامعه امروز نمی توان از ورزش دور ماند، در بسیاری از مواقع ورزش و امور مربوط به آن، مردم را احاطه نموده است، آنان به تماشای مسابقات و رویدادهای ورزشی می روند، در ورزش مشارکت می کنند، با دوستان خود در مورد ورزش صحبت می کنند، وسایل ورزشی می خرند و یا در روزنامه ها و مجلات در مورد ورزش می خوانند. حتی اگر هیچ علاقه ای هم به ورزش نداشته باشند به طرق مختلف در برابر آن قرار می گیرند . ستارگان ورزشی در آگهی های تبلیغاتی معرفی می شوند.

برنامه های تلویزیونی ویژه مراسم و المپیک را در ساعات مختلف روز پخش می کنند، همچنین به طور ناخودآگاه موفقیت تیم های ورزشی همشهری خود را کنترل می کنند - نوروزی ،. - 2015 ورزش به همین ترتیب توانسته در کشورهای پیشرفته جهان به صورت یک صنعت مهم و درآمدزا درآید که گاه رتبه آن در برخی کشورها بالاتر از صنایع اتومبیل سازی با بیش از 50 سال پیشینه قرار می گیرد؛ به طوری که به صورت یک صنعت بین المللی و جهانی درآمده و شاغلان متعددی را به طور مستقیم و غیر مستقیم به خود جلب نموده است.

امروزه همه سازمان های موفق تنها یک وجه مشترک دارند و آن اینکه همگی مشتری را کانون توجه قرار داده اند و تمام تلاش خود را معطوف بازاریابی می کنند. این سازمان ها تمام نیروی خود را صرف درک و ارضای نیازها، خواسته ها و تقاضاهای مشتریان می کنند. آن ها کل اعضای سازمان را تشویق می کنند تا ارزش بالاتری را برای مشتریان به بار آورند و هرچه بیشتر موجبات رضایت آنان را فراهم کنند.

با توجه به تلاش های دولت برای تحقق اصل 44 و خصوصی سازی و استقلال مالی سازمان های ورزشیمطمئناً پژوهش حاضر می تواند راهکارهای مناسبی را برای اداره کل ورزش و جوانان استان و کلیه باشگاه های ورزش برای دستیابی به منابع مالی مستقل جهت خروج از وابستگی به اعتبارات مرکزی و توسعه فعالیت های همه جانبه باشد. از اینرو محقق قصد دارد تا با بررسی دیدگاه مدیران باشگاه ها و کارشناسان بازاریابی ورزشی به منظور توسعه رشته های ورزشی استان در سطح قهرمانی و ملی باشد . بنابراین مساله اصلی این است که : عوامل مؤثر بر آمیخته ورزشی بازاریابی ورزش در استان گلستان کدامند؟

روش:

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که به صورت تحلیلی مقایسه ایی و به صورت میدانی انجام شده است .کلیه مدیران باشگاه ها و کارشناسان بازاریابی ورزشی استان گلستان به صورت کل شمار - تعداد آنها 243× نفر می باشد - به پرسشنامه استاندارد مدل سازی چهار عامل آمیخته بازاریابی، صنعت و خدمات به صورت داوطلبانه پاسخ دادند. نتایج جدول 1 نشان داد در تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری1 تفاوت معناداری بین دو گروه مورد مطالعه در متغیر وابسته "وضعیت موجود عوامل مؤثر بر آمیختهی بازاریابی ورزشی" تفاوت وجود دارد.

= 0/035 - مجذور جزئی اتا؛ =0/048 پیلیس تریس2؛ P< 0/05 و . - F =2/18 در ادامه تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته به تنهایی 4 - خرده مقیاس آمیختهی بازاریابی ورزشی - ، با استفاده از آلفای میزان شده بونفرونی 0/05 4 =0/0125 - ؛ - P<0/0125 در دو گروه مورد مطالعه مشاهده شد که خرده مقیاسهای مورد مطالعه در دو گروه، تفاوت معنیداری در سطح - P< 0/0125 - وجود ندارد p<0/025 جدول 2 نشان داد که در تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تفاوت معناداری بین دوگروه مورد مطالعه در متغیر وابسته "عوامل جلب و جذب کننده در آمیختهی بازاریابی ورزشی" تفاوت وجود دارد = 0/028 - مجذور جزئی اتا؛ =0/013 پیلیس تریس؛ P<0/05 و . - F =3/19 در ادامه تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته به تنهایی - عوامل جلب کننده و جذب کننده - ، با استفاده از آلفای میزان شده بونفرونی 0/05 2 =0/025 - ؛ - P<0/025 در دو گروه مورد مطالعه مشاهده شد که خرده مقیاسهای مورد مطالعه در دو گروه، تفاوت معنیداری در سطح - P< 0/025 - وجود ندارد .                                                           

نتایج جدول 3 نشان داد در تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری - مانوا - تفاوت معناداری بین دوگروه مورد مطالعه در "میزان اهمیت عوامل مؤثر بر آمیختهی بازاریابی ورزشی" وجود ندارد = 0/021 - مجذور جزئی اتا؛ =0/315 پیلیس تریس؛ S>0.05و . - F =1/17 در ادامه تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته به تنهایی 4 - خرده مقیاس آمیختهی بازاریابی ورزشی - ، با استفاده از آلفای میزان شده بونفرونی 0/05 4 =0/0125 - ؛ - P<0/0125 در دو گروه مورد مطالعه مشاهده شد که خرده مقیاسهای مورد مطالعه دردو گروه، تفاوت معنیداری در سطح - P< 0/0125 - وجود ندارد.

بحث ونتیجه گیری :

رتبه بندی عوامل مؤثر بر آمیخته بازاریابی ورزشی استان از دیدگاه مدیران باشگاه ها و کارشناسان بازاریابی ورزشی در مدیریت وضعیت موجود عبارتند از:-1 قیمت- 2 مکان-3 ترویج-4 محصول می باشد .در مدیریت قیمت گذاری، متغیر های تبیین کننده این عامل عبارتند از :نرخ گذاری بهای بلیت مسابقات بر مبنای نرخ گذاری متفاوت قیمت بلیت بر اساس هزینه های صورت گرفته؛ نرخ گذاری بر مبنای چرخه اقتصادی؛ نرخ گذاری بر مبنای اهداف متولیان سازمان؛ نرخ گذاری بر اساس بسته های برنامه های جانبی همراه با مسابقه؛ نرخ گذاری بر اساس ارزش مسابقات در ذهن تماشاگران .قیمت گذاری مسابقات ورزشی نمی توان رویه های استاندارد شده، منظم و معین را در نظر داشت تا با پیروی از آن ها تمامی جوانب و جنبه های مختلف امر رعایت شده و این فرایند به درستی انجام شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید