بخشی از مقاله

چکیده

سازند جیرود با رخساره های ماسه سنگی زرد و کربناته خاکستری رخنمون قابل توجهی در جنوب شرقی هادیشهر جلفا دارد. این سازند به صورت هم شیب و با ناپیوستگی بر روی نهشته های دولومیتی سازند میلا با سن کامبرین تشکیل شده و خود به وسیله ی سنگ های آذرین کربونیفر پوشانیده می شود. ماسه سنگ های سازند جیرود با رخساره های Sh،SmوSl و پتروگرافی کوارتز آرنیت و ساب لیت آرنیت مچوریتی بافتی و کانی شناسی بالایی را نشان می دهد.

ریز رخساره های آهکی با فراوانی ماتریکس و آلوکم غالب لیتیک پلت نشانگر شرایط رسوبگذاری پهنه ی جزر و مدی و دریای کم عمق می باشد. علاوه بر این تشکیل ساخت های رسوبی لایه بندی نازک، ریپل مارک، فلاسر بدینگ ،کراس بدینگ پلانار ، دانه بندی تدریجی و همچنین قالب کانی های تبخیری نشان دهنده ی ساحل با انرژی متوسط و شرایط آب و هوایی گرم و خشک و یا نیمه خشک می باشد. مشخص شدن شرایط جغرافیایی دیرینه ی دوونین بالایی در منطقه ی هادیشهر جلفا می تواند در تکمیل نقشه ی جغرافیایی دیرینه پالئوزوئیک منطقه مفید و موثر باشد.

-1 مقدمه

سازند جیرود به سن دوونین بالایی در جنوب غرب هدیشهر جلفا رخنمون دارد - عبدالهی - 1996 - شکل . - 1رخنمون مذکور در بر گیرنده ی 140 متر نهشته های ماسه سنگی، آهکی ، شیلی و میان لایه های فسفاته می باشد - شکل . - 2سازند جیرود بوسیله ی یک دگرشیبی فرسایشی روی دولومیت های سازند میلا قرار گرفته است و لایه هایی از بازالت روی سازند را پوشانده است .برش نمونه سازند جیرود توسط آسرتو - Assereto 1963 - نام گذاری شده - آقانباتی - 1385 و نامآن از دهکده ی جیرود واقع در قسمت بالایی ده جاجرود گرفته شده است.

-2 بحث

:2-1 رخساره ها:

بررسی خصوصیات فسیل شناسی و بافت شناسی نمونه ها اعم از فراوانی آلوکم های اسکلتی ، سیمان، ذرات آواریو ماتریکسی و ویژگی های صحرایی منجر به شناسایی دو نوع رخساره ی ماسه سنگی و سنگ اهکی شده است. رخساره های ماسه سنگی شامل رخساره های Sm،Shو Sl میباشد - میال - 1984 که شامل پترو فاسیس های کوارتز آرنایت و ساب لیت آرنایت میباشد. رخساره های آهکی شامل رخساره های سوپراتایدال، اینترتایدال و ساب تایدال می باشد - ویلسون - - 1975فلوگل - 2010 که به نوبه ی خود به ریزرخساره های مادستون، وکستون و وکستون پلت دار تقسیم می شود - دانهام . - 1962

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید