بخشی از مقاله

چکیده:

سازند دلیچاي با 260متر ضخامت متشکل از مارن و سنگ آهک هاي متوسط تا نازك لایه در منطقه آذرشهر رخنمون دارد. بر اساس مطالعات میکروسکپی ریزرخساره هاي مادستون میکرایتی ، مارن، مادستون میکرایتی پرفسیل، توربیدایتی، وکستون- پکستون، در قالب 3 منطقه رخسارهاي : حوضه ایی، حاشیه فلات قاره، جلوي شیب، مطابق استاندارد ویلسون – فلوگل - 2004 - تشخیص داده شده است. از کنار هم قرار دادن مناطق رخساره اي تشخیص داده شده محیط رسوبگذاري نسبتا عمیق تا عمیق تداعی می شود.

مقدمه :

سازند مارنی آهکی دلیچاي با سن ژوراسیک بالایی در جنوب غربی آذرشهر و 50 کیلومتري جنوب غربی تبریزرخنمون قابل توجهی دارد. این منطقه از دیدگاه تقسیم بندي واحدهاي رسوبی- ساختمانی ایران - نبوي - 1355 جزء واحدهاي البرز غربی وآذربایجان قرار می گیرند. رشته کوههایی که در این منطقه آذرشهر قرار می گیرند از دیدگاه جغرافیایی دنباله ي کوههاي البرز می باشد که ویژگی هاي زمین شناسی - به ویژه چینه شناسی خاصی - برآن حاکم است و تفاوت زیادي باهم دارند. منطقه آذر شهر از شرق به کوههاي سهند ، از شمال به شهرستان اسکو ، از جنوب به شهرستان عجب شیر و از غرب به دریاچه ارومیه محدود می شود.محتصات جغرافیایی - طول و عرض جغرافیایی - منطقه مورد مطالعه 45˚ , 53΄, 41˝شمالی و 40΄, 55˝ 37˚, شرقی می باشد.

واحدهاي سنگی سازند دلیچاي در برش مورد مطالعه از قدیم به جدید به شرح زیر است: 145متر از مارن و آهکهاي مارنی به صورت واریزه که سست و به سختی در رسوبات لایه بندي مشخص است. مرز زیرین شمشک در زیر جاده آذرشهر – عجب شیر واقع شده که قابل تشخیص نمی باشد .فسیل هاي ژوراسیک از چمله بلمنیت ، آمونیت و مرجان ها 60. متر بعدي آهک مارنی نازك تا متوسط لایه با میان لایه هاي جلبک و خزه، داراي رنگ خاکستري تیره متمایل به سبز و همراه با آمونیت ، شکستگی است.55 متر آخر آهک مارنی با تناوبی از رسوبات شیلی که داراي خردشدگی است، لایه بندي منظم و قابل تشخیص است.لایه بندي نازك تا متوسط لایه و در تناوبی به صورت ضخیم لایه می باشد، رنگ سبز روشن متمایل به خاکستري تیره هستند ، خردشدگی و شکستگی فراوان است.

نتایج و بحث:

رخساره هاي رسوبی سازند دلیچاي

بررسی میکروسکوپی نهشته هاي سازند دلیچاي در برش چیه شناسی نشان می دهدکه این رسوبات از 3 کمربند رخساره اي تشخیص داده شده چرخه ویلسون - فلوگل - 2004 - به تعداد 5 رخساره شناسایی شده است:

رخساره منطقه - 1 رخساره هاي حوضه ایی - یا همان - ١ - FZ

.A مادستون میکرایتی - Micritice mudstone -

در این رخساره از آلوکم کمتر از یک درصد در زمینه میکرایتی است. این میکروفاسیس مربوط به زون حوضه هاي عمیق A - ١ - FZ می باشد - ۴٢٠٠ ; - Flugel .زیر منطقه نورانی و موج ساز تشکیل می گردد. عمق آب از صد تا هزاران متر در تغییر است. داراي کمربند رخساره ایی عریض است. رسوبات آن گلهاي کربناته ورسوبات همی پلاژیک و دور از منشأو آشفته می باشد.داراي لامیناسیون هاي نامنظمی است که اغلب فرم ریتمی واستیلولیت دارند که این سطوح انحلال فشاري و استیلولیت حکایت از عمق زیاد محیط رسوبگذاري و اثر وزن ستون آب روي رسوبات دارد. رنگ تیره به دلیل فعالیت مواد آلی می باشد. موجودات این ناحیه پلانکتون تا حدودي بنتیک و کف زي می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید