بخشی از مقاله

در این مطالعه در مجموع تعداد 479 پیرولیز راک اول انجام شد که از این تعداد، 39 عدد نمونه خرده حفاری و 440 عدد نمونههای سطحی از برشهای زمینشناسی بوده است. در این مطالعه جهت تعیین میزان کربن و ارزیابی صحیح تر کربن آلی تعیین شده توسط پیرولیز راک- اول و مقایسه نتایج با دادههای پیرولیز راک- اول، تعدادی از نمونهها توسط دستگاه LECO CS-230 نیز آنالیز شد. جهت مقایسه کربن آلی حاصل از پیرولیز راک - اول و کربن حاصل از آنالیز LECO اطلاع از میزان کربنات نمونه ضروری است که بر این اساس آنالیز کلسیمتری نیز بر روی تعدادی از نمونه انجام گرفت. بر اساس این نتایج رخسارههای مورد مطالعه از سازند کشف رود در گروه سنگهای مخلوط سیلیسی آواری- کربناتی قرار دارند و کمتر سیلیسی آواری خالص هستند.

جهت شناسایی مقادیر دقیق بلوغ حرارتی این سازند، اندازه گیری انعکاس ویترینیت در مجموع بر روی 84 نمونه آنالیز شد که شامل 12 نمونه خرده حفاری، 70 نمونه رخنمون و 2 نمونه مغزه چاه میباشد. با توجه باینکه در ارزیابی سنگ منشاء هیدروکربن تعیین و ارزیابی میزان بلوغ واقعی و همچنین تشخیص نوع کروژن موجود در نمونه و تلاش برای ارزیابی کروژن اولیه قبل از تحمل بلوغ - برای سنگ های منشاء بالغ - ضروری است، لذا در این مطالعه سعی شده است با استفاده از مطالعات میکروسکپی بلوغ حرارتی مواد آلی تعیین گردد و سپس با دیگر پارامترهای مورد مقایسه قرار گیرد.

بدین منظور مطالعات میکروسکپی کروژن بر روی تعداد 20 نمونه از سازند کشف رود انجام گردید. جهت انجام آنالیزهای پیشرفته و تکمیلی ژئوشیمی آلی، پس از استخراج مواد آلی موجود در نمونههای سنگ و جداسازی ترکیبات هیدروکربوری، آنالیزهای GC و GC-MS بر روی ترکیبات اشباع و آروماتیک 47 نمونه انجام شد که 17 نمونه از چاه و 27 نمونه مربوط به نمونه های برش های سطحی است. در این تحقیق سعی شده است بلوغ حرارتی رخسارههای آلی در سازند کشفرود در چندین ناحیه از حوضه با استفاده از نسخه Express نرم افزار Petro Mod بصورت یک بعدی مدلسازی گردد.

محتوای کربن آلی - TOC -

میزان کربن آلی تعیین شده توسط پیرولیز راک- اول VI از نمونه های مورد مطالعه به وضوح بیانگر وجود رخسارههای غنی از ماده آلی به عنوان سنگ منشاء هیدروکربن در سازند کشف رود است. میانگین مقدار کربن آلی در نمونههای چاه از سازند کشف رود - به طور غالب بخش بالایی سازند - حدود ./65 درصد وزنی و برای نمونه های سطحی ./5 درصد وزنی است. با توجه به بلوغ حرارتی که نمونه ها تحمل کرده اند، بدون تردید در شرایط نابالغ میزان کربن آلی بیشتر بوده است.

منشاء و کیفیت ماده آلی بر اساس آنالیز میکروسکپی، کروژن در سازند کشف رود در حوضه کپه داغ از لحاظ ژنتیکی منشاء قارهای و دریایی دارد. کروژنهای قارهای با منشاء گیاهان عالی خشکیزی بخش غالب کروژن را به خود اختصاص می دهد. این مواد آلی شامل غلبه مواد آلی آمرف به همراه فیتوکلاست های مات - نوع - IV، نیمه مات - نوع - III، شفاف و مواد غشایی - نوع - II است - شکل . - 1 شکل :1 نتایج مطالعات پتروگرافی آلی و پالینوفاسیس یک نمونه انتخابی از سازند کشف رود. دو شکل بالا در نور عبوری، دو شکل پایین در نور انعکاسی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید