بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، ترکیبی از روش برنامه ریزی خطی امکانی چند هدفه - MOPLP - و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی - AHP - برای تشریح عوامل کمی و کیفی ملموس و غیر ملموسی جهت ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان و تخصیص مقادیر بهینه سفارش ارائه می شود. به منظور رویارویی با عدم قطعیت در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان و تخصیص سفارشات، از رویکرد فازی استفاده می شود. برای حل مساله از یک روش برنامه ریزی خطی امکانی چند هدفه کمک گرفته و در خاتمه، یک برنامه ریزی خطی امکانی - PLP - جهت حل مساله ارائه می گردد.

١    مقدمه

انتخاب تامین کنندگان و تخصیص سفارشات یک مساله تصمیم گیری چند معیاره پیچیده می باشد که از متغیرهایی مانند هزینه، کیفیت، کارایی، قابلیت فنی و تحویل دهی مناسب و غیره تاثیر می پذیرد. تا کنون پژوهش های کمی صورت گرفته که در فضای غیرقطعی، علاوه بر انتخاب تامین کنندگان به مساله تخصیص سفارشات نیز توجه شده باشد. مقالات اندکی در مورد بررسی اطلاعات غیر قطعی و مبهم در ارزیابی تامین کنندگان و به ویژه در مدل های تخصیص سفارش وجود دارد.

برای مثال لی ]١[ هر دو معیار کیفی و کمی را برای عملکرد تامین کنندگان با کمک روش فازی تعیین نموده است. کومار ]٢[ یک مدل برنامه ر یزی آرمانی ترکیبی فازی عدد صحیح برای ارزیابی تامین کنندگان بوجود آورده است. چن ]٣[ بر منبای تئوری مجموعه فازی جهت بررسی انتخاب تامین کنندگان یک مدل تصمیم گیری چندمعیاره را طراحی کرده است. این مقاله با بررسی یک مساله برنامه ر یزی چند هدفه فازی، تخصیص سفارشات و ارزیابی تامین کنندگان در یک محیط فازی امکانی را در یک مدل جمع آوری می نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید