بخشی از مقاله

چکیده

آمار گران با بکار بردن دانش ریاضیشان در طراحی مطالعات وتحقیقات ؛ جمع آوري , پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ و تفسیر نتایج؛ در پژوهشهاي علمی شرکت میکنند. متخصصین آمار اغلب دانششان در روشهاي آماري را در علوم گوناگونی مانند زیست شناسی , اقتصاد , مهندسی , پزشکی , بهداشت عمومی , روانشناسی , بازار یابی , آموزش و ورزش بکار میگیرند. اصول بکارگیري صحیح از امکانات پژوهشی اعم از ماشین حساب ورایانه در ایجاد بستر سازي مناسب براي تحقیق وتفسیرمسائل آمارمی باشد. به طور کلی داده ها نتایج حاصل از یک کار تحقیقی یک محقق است که به روشهاي مختلف - اعم از علوم کشاورزي و علوم دیگر - جمع آوري گردیده،

تحت عنوان دادهاي خام . باید این دادها به نحوي مورد تفسیر وتحلیل آماري قرار گیرد که نیاز پژوهشکران را برآورد کنند بنابراین در تفسیر این دادها با بکارگیري از وسایلی چون ماشین حساب توان پژوهشکر را بالا برده ودقت آزمایشات را افزایش می دهد ثانیاً محاسبات مورد نظر می تواند خسته کننده باشد به ویژه در حالاتی که تعداد دادها بیشتر بوده در اینصورت استفاده از ماشین حساب امکان بررسی روشهاي پیچیده تر نمونه گیري را نیز میسر خواهد کرد.در این مقاله چگونگی استفاده از ماشین حساب 3600کاسیو در حل مسائل آمار واحتمالات که چگونگی بکارگیري مجموعه ها، میانگین، انحراف معیار، واریانس، فاکتوریل، تبدیل، ترکیب، همبستگی، رگرسیون، معادله خطی رگرسیون آورده شده است.

کلید واژگان: تحلیل اطلاعات، روشهاي آماري، داده هاي خام، مسائل آمار، ماشین حساب

مقدمه

بشر از ابتدایی ترین روزگار به جمع آوري اطلاعات و استفاده از آن پرداخته است. در دنیاي مدرن امروزي آمار، مفهوم پذیرفته شده وآشنایی دارد. ما آمار را به شکل گزارش نتایج، فعالیتهاي آموزشی، ورزشی، پیش بینی هوا، بازیابی شاخصهاي زندگی وبیمه داریم. تصور زندگی بدون شکلهاي آماري امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال هموفیلی بیماري ژنتیکی است که در آن خون دیر تر لخته می شود، متخصصین می دانند که معمولا این بیماري از مادر به پسر منتقل می شود، حال این سوال پیش می آید چند درصد از پسرانی که از مادرانشان ژن هموفیلی دارند به این بیماري مبتلا خواهند شد؟ نظریه ژنتیک که در آن احتمال نقش مهمی دارد پاسخ می دهد حدود پنجاه درصد پاسخ در رشته ریاضی این حسن را دارد که دقیق اند ریاضیدانان جوابی مانند حدود پنجاه درصد را نمی پذیرند وهمیشه در جستجوي پاسخ دقیق هستند.

به کاربردن روشهاي آماري براي تجزیه وتحلیل پدیدها متکی بر عمل اندازه گیري یعنی بیان خصوصیت یا مشخصه اي از موجودات مورد مطالعه بر حسب اعداد است. بنابراین بکار بردن وسیله اي که بتوان این پدیدها به نحو بهتري توصیف کرد ماشین حساب است. ماشین حساب وسیله اي است که بسیاري از فرمولهاي آماري را در حافظه خود دارند به وسیله این فرمولها بسیاري از مسائل آماري با دقت بیشتري در کمترین مدت تجزیه وتحلیل می گردد. مسلط بودن به ماشین حساب هاي علمی در مرحله اول نیاز به مطالعه دفترچه مذکور ماشین حساب است که چه فرمولهایی در حافظه خود دارد دوم تطبیق فرمولهاي مذکور با فرمولهاي مورد نظر است. مثلاً اگر بخواهیم واریانس دادها را محاسبه کنیم، چگونگی انجام کار در دفترچه هاي مذکور ماشین حسابها آورده شده است. نوع ماشین حسابی که کاربرد آن در این مقاله آورده شده است ماشین حساب 3600کاسیو می باشد این ماشین حساب به علت سادگی و کارایی بهتر و توان بالا انتخاب شده دومینانتخاب این ماشین حساب ارزان بودن قیمت آن است لازم به ذکر است مواردي که در قسمت آماري استفاده می گردد در این مقاله عنوان گردیده است.

-1 علامت جمع در آمار:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید