بخشی از مقاله

چکیده

کارگاهها و آزمایشگاههای واقع در عموم نهادهای آموزشی، تحقیقاتی و صنعتی کشور ؛ بطن، تنور اصلی و محور تولیدی این مراکز بوده و کیفیت هر خروجی اعم از فارغ التحصیلان، کاربردی بودن مقالات، ابداعات و اختراعات و یا کالا و خدمات مورد نیاز واقعی جامعه؛ منوط به پیوست نمودن ملاحظات فرهنگی، تربیتی، تکنولوژیهای نرمافزار محور آموزشی و همچنین بهینهسازی تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و نوع رویکردهای متخذه طی فعالیتهای روزمره دارد. مع الاسف و به دلائل ریشه-ای متعدد، معدل بهرهوری از این همه امکانات و ظرفیتهای موجود؛ بسیار پائینتر از سطح تدابیر مطرح در الگوی پایه پیشرفت ارزیابی میشود.

نظر به نقش تاثیرگذار این محلها در بسط علم در عرصهی زندگی و تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش ودانائی، نیاز است رویکردهای راهبردیِ کارآمدتر و موثرتری در این عرصه اتخاذ گردد. تدارک سازوکار لازم برای استقرار شاخصهای ارائه شده ذیل افق 1444 مندرج در پیشنویس پایه، زمان و کیفیت تزریق توانمندسازهای موثر در عرصهی اجرا، ؛ تابع مقتضیات و مولفههای متعددی است که در این مقاله تلاش گردیده به عوامل مهم و اثربخش آن اشاره شود.

رویکردهای مدیریتی معمول در کانونهای فنآور، مدل چهار محوری تبدیل کارگاههای بومی و آزمایشگاههای سنتی به کانونهائی برای بسط و گسترش تولیدات بومی، منطقهای و ملی، مزایای ساختار سازمانی شبکهای بواسطه راهبردهائی مانند طرح الحاق یا ارتباط جایگاههای فوق به شبکههای موفق آزمایشگاهی کشور از جمله راهبردهای عملی کمهزینه منطبق با خطوط ترسیمی تاکید شده در عرصه اقتصاد مقاومتی میباشد که تلاش گردیده در این مقاله؛ به مهمترین آنها اشاره شود.

.1  مقدمه

مرور کلی محتوای موارد پیشنویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از جمله موارد مطرح در افقها و اسناد تدابیر ؛ حاکی از قوی بودن تیمهای طراح و پشتوانه غنی داشتن موارد نگارش شده است. اما اتفاقات، رویکردها و نگرشهائی که در محیطها، فضاها و مراکز واقعی با موضوعات مطرح در اسناد بالادستی میگذرد؛ در برخی موارد حاکی از فاصلهها و شکافهای بسیار گسترده، عمیق و متنوع است بنابراین در صورت عدم اتخاذ تدابیر موثر برای پر کردن اصولی و با کیفیت آنها ؛ این همه تلاشهای بعمل آمده در نگارش متون پیش نویس الگوی پایه ؛ بی فایده یا کم بهره خواهد ماند.

از این رو مراکز علمی، پژوهشی نیاز به اتخاذ رویکردهائی میباشند که طی آن ایدهها، افکار و آموزهها را با هدف "روزآمد کردن فرایندها برای اجرائی کردن راهبردهای مطرح در اسناد بالادستی " مدیریت نمایند. اما نکتهای که باز در اینجا یک مانع جدی محسوب میشود این است که برخی جملات نوشته شده در عرصه علم و زندگی فاقد بار اجرائی و به معنای واقعی کلمه؛ "راهبردی" است. رفع و یا کاهش تاثیرات این مانع جدی یعنی تبدیل جملات با بار نگارشی به جملات با بار اجرائی و یا حداقل ضمیمه نمودن پیوست های لازم برای این منظور ؛ هدفی است که در این مقاله دنبال میشود که اگر بتواند به صورت یک فرایند ساختاریافته و منسجم به فراحوزهها، حوزهها و زیرحوزهها راه پیدا کند موجب ببار نشستن زحمات ستادی اسناد بالادستی خواهد گشت.

یکی از عوامل تاثیرگذار که موجب فریفته شدن فنآفرینان و نخبگان کشور ما برای زندگی در کشورهای خارجی می-شود این است که ادبیات و سازوکارهای حاکم بر فرایندهای آموزشی ما ؛ سازگاری بیشتری با اقتضائات ادامه تحصیل و نظامهای آموزشی و پژوهشی ممالک بیگانه دارد تا کشور خود ما. تاثیرپذیری ذاتی شاکلهی بافت فکری افراد از رویکردهای متخذه در فرایندهای آموزشی و در نتیجه ظهور و بروز نحلههای فکری التقاطی، ترجیح ظواهر بر محتوا، شکاف محتواهای آموزشی با فضاهای مجازی، ارزشزدائی و ارزش-گریزی، توجیه سازی و توجیهپروری و بطور کلی خروج از دایرهیحیطهی اصول و مبانی؛ تبعات و صدمات دامنهداری به ساحت فکر، اندیشه، باور، اعتقاد و ایمان انسان وارد میکند.

تخریبو گاها به سخره گرفتن ظرفیتها و داشتههای بومی مانند مراکزی که به هر نحوی از انحاء به کار و اشتغال و اقتصاد ارتباط دارد و در همین راستا به مخاطره انداختن هویت بومی و ملی، شیوع شیوههای آموزش غیر بومی، تهدید هنجارها و باورهای بومی، فقدان نظام ثابت اقتصادی، استیلای هویت بین المللی و غیره که در برنامه درسی آموزش عالی به گونه اساسی به آنها پرداخته نشده است - حیدری، 1392، . - 32 پر شدن ذائقه و ذهنیت افراد با مراکز قدرت چندگانه و درنتیجه تامین نیازهای مالی، روانی و اعتبار اجتماعی افراد از نهادهای متفاوت از خانواده و مراجع عرفی، مهاجرت فیزیکی و مهاجرت مجازی نخبگان1 - قربی، 1392، - 79 و دهها کلان رهآورد پرنشیب دیگر گواه مدعاست - لطیفی، . - 1391

از سوی دیگر؛ امروزه بیش از % 67 از نوآوریهای فنآورانه و حدود % 95 ازابداعاتِ منجر به تحولات اساسی در زندگی امروزی را کسبو کارهای کارآفرینانه پدید آوردهاند از جمله واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور، انجام شبکه عظیمی از ماموریتهای بزرگ توسط شرکتهای مجازی - باشگاه اندیشه، - 1394 برای آنکه فاصله و خلاء های عظیم مطرح فوق؛ به نحو پرکیفیتی پر شود در این مقاله تلاش گردیده به مهمترین آنها پرداختهشود.

برای این منظور، اصلاح نگاهها، رویکردها و فرایندهای آموزشی جاری کشور در راستای زمینهسازی و بومیپروری؛ تلاش ریشهایِتاثیرگذارِ دوراندیشانهای است که میتواند برای رسیدن به برخی جملات مطرح در افقها و تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسیر مساعدی بگشاید . از این منظر نیاز استرشد تصاعدیِ مقالات تحقیقی و پژوهشی صِرف؛ جای خود را به بسط مقولههای مربوط به بهینهسازی هدفمند محتواها و فضاهای آموزشی و پژوهشی کشورمان در فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی بدهد. نگارش این مقاله تلاشی است در این مسیر. خوشبختانه ظرفیتهای دانش امروزی از جمله ظهور و بروز مدلهای متنوع سازمانی، انواع مقالههای روزآمد در حوزههای متعدد، سامانههای نرمافزاری پرکاربرد و مفید در عرصههای مختلف و در دسترس بودن الگوهای استاندارد؛ فرصت و توان این کار را میتواند فراهم آورد.

.2  روش شناسی تحقیق

از نظر روششناختی، فرایند تدوین و طراحی این مقاله، انجام مطالعات توصیفی است. از آنجائیکه نویسنده تجربه زیسته در انواع آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی و پژوهشی، فنی و حرفهایِ علمی و آکادمیک داشته، بر مبنای تجزیه و تحلیل تجارب و تعاملات بعمل آمده در این محیطها در کنار نگاشت شناخت دیرینه منابع صورت پذیرفته و نگاه به مدلها، رویکردهای مدیریتی، ساختار سازمانی و طرحهای راهبردی و البته در راستای موارد مطرح فوق قرار دارد.

.1 مهاجرت تابع قانون جاذبه های مقصد و دافعه های مبدأ است. اگر این دو نیروی جاذبه و دافعه همزمان صورت بگیرد فرد اگر بتواند، فیزیکی مهاجرت می کند و اگر نتواند، مهاجرت مجازی پیشه می کند. گاهی در حوزه فرهنگ، با آدمهایی مواجه می شویم که احساس می کنیم اینها متعلق به این جامعه نیستند، اینها مهاجرت مجازی کرده اند، نهادهایی که این افراد با آن ها ارتباط دارند و آدمهایی که با آنها ارتباط دارند، در سرزمین های دیگر هستند - عاملی، . - 1386

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید