بخشی از مقاله

چکیده:

در این مقاله برآن شدیم تا به چگونگی اعجاز علمی با جاودانگی و جامعیت قرآن بپردازیم، بدیهی است یکی از نشانههای اعجاز قرآن کریم و از جمله دلایل خاتمیت دین مبین اسلام و برتری آن بر دیگر ادیان، اعجازعلمی این نسخه الهی است.مراد از اعجاز علمی قرآن وجود آیاتی در آن است که نوعی رازگویی علمی است یعنی مطلبی علمی را که قبل از نزول آیه، کسی از آن اطلاع نداشته، بیان میکند و ممکن است مدتها بعد از نزول، ازسوی دانشمندان علوم تجربی کشف شود این مطلب علمی بهگونهای است که با وسایل عادیِ بشر عصر نزول، قابل فهم و بیان نبودهاست.

مبحث اعجاز علمی قرآن از جهتی زیر مجموعه بحث اعجاز قرآن و    از منظر دیگر زیر مجموعه جاودانگی و جامعیت آن است، ازاینرو با مبانی اتخاذ شده در تفسیر علمی قرآن ارتباطی وثیق دارد و    در آنجا روشن میشود که هدف اصلی قرآن، هدایت انسان به سوی خداست و اشارات علمی آن از اهداف فرعی است که در راه کمال انسانیت از آنها استفاده می شود. در بین آیات و روایات و نظراتی که در این باره مطرح شده است در پی آن هستیم این را ثابت کنیم که : قرآن به دلیل اینکه آخرین معجزه ی الهی است ، در همه ی زمان ها و مکانها پاسخگوی نیازهای بشر می باشد . روش پژوهشی در این مقاله، اسنادی، تحلیلی-توصیفی و کتابخانهای است.

مقدمه:

به دلیل عظمت قرآن و گستردگی آن برای اندیشمندان، در هر برهه ای از زمان، جنبه ی جدیدی از اعجاز قرآن، میان پژوهشگران حوزه ی علوم قرآن را، آشکار میکند. پیرامون شناخت واحصای همه ی وجوه اعجاز قرآن، میان پژوهشگران حوزه علوم قرآنی و مفسرین، اختلاف نظر وجود دارد. می توان گفت تعدد وجوه اعجاز قرآن، از طرفی هم به انسان برمی گردد و هم به متن قرآن. به جهت ضعف دانش بشری و محدود بودن حوزه شناخت او نسبت به مسائل جهان هستی و هم به قرآن مربوط می شود که این سخن از منبع سرشار علم و حکمت الهی نشات گرفته و ازسرچشمه علم بی پایان حکایت دارد.

»قل انزله الذی یعلم السر فی السماوات والارض - « نحل، - 89 بگو: آن را کسی نازل ساخته است که راز نهان ها را در آسمان ها و زمین می داند.«بی تردید هرچه زمان بگذرد،عظمت قرآن واز وجوه اعجاز علمی قرآن و سری از اسرار و راز های نهفته ی آن آشکار می شود، پیرامون این موضوع در بین محققان دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به تحلیل هر یک از آن نظرات پرداخته شده و در نهایت ارتباط اعجاز علمی با جاودانگی و جامعیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید