بخشی از مقاله

چکیده

حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احکام ضرورى دین اسلام میباشد. در سایر ادیان الهی از جمله آئین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز این حکم با تفاوتهایی وجود دارد. در سرزمینی که اسلام در آن ظهور کرد زنان با صورتی گشاده و گریبانی چاك در معابر آمد و شد میکردند. پس از ظهور اسلام، گوهر ارزشمند حجاب به زنان اعطا گردید تا از مواهب آن بهرهمندشوندام.امتأسفانه با گذشت زمان و رخنه شیطان و سپاه او در دل انسانها، بسیاري از احکام اسلام از جمله حجاب مورد تردید و اغماض قرار گرفت.

بدین روي افراد و جوامع بجاي تمسک به قرآن و کلام اهل بیت - - به پیروي از شبهات و نظرات گوناگون پرداخته، دست از عقیده راسخ خود به این سري احکام برداشتند و در نتیجه در اجراي آن سستی ورزیدند. در این مقاله، به مستندات علمی و قرآنی کهمصدقحجاب ،این نعمت ارزشمند اسلام براي زن و بشریت هستند، پرداخته خواهد شد و با ترجمه نوین قرآن کریم، اشارات پروردگار متعال در باب حجاب را استخراج و مورد استفاده قرار میدهیم.

مقدمه

به گفته اهل لغت این واژه به صورت متعدى و به معناى در پرده قرار دادن بهکار میرود. ابن درید میگوید: »حجبت الشیء. .. اذا سترته، و الحجاب:الستر...،احتجبت الشمس فی السحاب اذا تستترت فیه.» «حجاب، پوششی است که روى شیء را فرا میگیرد و حجاب یعنی پرده...، زمانی که خورشید در ابر فرو میرود. عرب میگوید: احتجبت الشمس فی السحاب.« فیومی این واژه را چنین توضیح می دهد: حجب فعلی متعدى است و به معناى مانع شدن بهکار می رود.

به پرده، حجاب میگویند، زیرا مانع از دیدن است، و به دربان، حاجب گفته می شود، زیرا وى مانع از ورود افراد است. این واژه در اصل بر موانع جسمانی اطلاق می گردد، ولی برخی مواقع به موانع معنوى نیز حجاب گفته میشود. از گفتار اهل لغت میتوان نتیجه گرفت که در زبان عرب، حجاب به پوششی گفته میشود که مانع از دیدن شیئی پوشانده شده، می شود. شهید مطهري میفرماید: در قرآن کریم در داستان سلیمان غروب خورشید را اینطور توصیف میکند: »حتی توارت بالحجاب« یعنی تا آن وقتی که خورشید در پشت پرده مخفی شد. تعبیر حجاب با همین معنا در آیه 51 سوره شورى و نیز در آیه 53 سوره احزاب به کار برده شده است.

بدنه اصلی مقاله مستندات علمی

امروزه مستندات علمی و پژوهشی بسیاري در دست است که بر مزایا و ضرورتهاي حجاب، این موهبت الهیصحه میگذارند. در متن آیه 31 سوره نور اینگونه آمده است: »و به زنان با ایمان بگو چشمهاي خود را - از نگاه هوسآلود - فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند، و - اطراف - روسريهاي خود را بر سینه خود افکنند - تا گردن و سینه با آن پوشانده شود - و زینت خود را آشکار نسازند مگر براي شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان یا بردگانشان - کنیزانشان - یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود.

- و صداي خلخال که بر پا دارند به گوش رسد - و همگی به سوي خدا بازگردید اي مؤمنان تا رستگار شوید.« در این آیه محافظت از نگاه یکی از فرامین مشترك براي زن و مرد می باشد. و در ادامه به زنان فرمان داده میشود که زینتهاي خود را بپوشانند. این در حالی است که در عصر حاضر و جوامع امروزي، با فراگیر شدن طراحی لباس در رنگها و مدلهاي گوناگون و متنوع، کهمعمولاًنیز هیچیک از موازین عرفی و شرعی در آن لحاظ نمیشود، بحث در مورد نگاه نکردن به این همه زرق و برق را کمی دشوار نموه است. اکنون بیایید از زاویه علمی این مطلب را دنبال کنیم.

سیستم عصبی انسان، کامپیوتري متشکل از بیش از 100 میلیارد نورون است. این نورونها بسان میکروچیپ هاي بسیار پیچیده هستند و دانشمندان تاکنون موفق به محاسبه ظرفیت ذخیرهسازي دقیق و سرعت پردازش حتی یک نورون نیز نشدهاند. مغز وروديهاي خود را از طریق روشهاي حسی از جمله چشمها، گوشها، بو، طعم، لمس و غیره دریافت میکند. این اطلاعات پس از دریافت ذخیره میشوند و سپس در بخشهاي مختلف مغز پردازش شده، با هم مرتبط میشوند و اساس فرآیندهاي تفکر، توسعه ایدههاي جدید، تصمیمگیريها و اقدامات فیزیکی را فراهم میسازند. بنابراین ورودي به مغزمعمولاًبا خروجی آن مطابقت دارد. نکته قابل توجه این است که بیش از 80 درصد از تمام اطلاعات حسی که به مغز انسان وارد میشود از طریق چشم و دیدن است.

بنابراین کنترل ورودي محركهاي حسی از چشمها میتواند بهطور قابل توجهی بر عملکرد کلی وظایف بعدي مانند حافظه، تجزیه و تحلیل اطلاعات ذخیره شده، پردازش تفکر، یادگیري و جنبههاي احساسی و اجتماعی مرتبط با اطلاعات دریافت شده توسط سیستم عصبی تأثیر بگذارد. وظیفه اصلی نورون ها ذخیره و پردازش تمام اطلاعات در زمینه هاي مغزي متناسب و آماده شدن براي بازیابی دقیق و به موقع در آینده است. در نهایت، خروجی که در قالب کلمات، رفتار و اعمال جسمی بروز پیدا میکند، وابسته به مرحله ورود اطلاعات است.

بنابراین، اگر محركهاي حسی اشتباه یا نادرست وارد مغز شوند، نورونها این اطلاعات را پردازش و ذخیره میکنند، و در نهایت عقاید، اندیشهها، کلمات و اعمال بد بهعنوان خروجی ایجاد میشود. بهعبارت دیگر مجموعه افکار ما و آن چیزي که در مغز بهعنوان یک فکر تشکیل میشود، بهتدریج تبدیل به طرحی براي انجام یک عمل میگردد و فرمان انجام آن به قواي بدنی صادر می شود. بدن ما در اثر تصمیمسازي که در مغز صورت میگیرد، شروع به واکنش و انجام یک سري اعمال میکند.1

حرفها، رفتارها و اعمال

»خروجی ذهنی و جسمانی« حرفها، رفتارها و اعمال.1 شماي کلی سیستم ورودي، پردازش و خروجی مغز و بدن انسان بنابراین، هنگامی که انسان از محیط پیرامون خود، محرك هاي تحریکآمیز بسیاري، به خصوص از طریق سیستم بصري، یعنی چشمها، دریافت می کند، حرف ها، رفتارها و اعمال تهاجمی و تحریکآمیز از او سر میزند. افراد آسیبپذیر، جوان و نابالغ که هنوز به اندازه کافی آموزشهاي مناسب را دریافت نکردهاند و بر قواي خود کنترل کافی ندارند و نمی توانند اطلاعات حسی را در مغز خود تحت اختیار بگیرند، بهطور خودکار مستعد صدور واکنشهاي مشابه رفتار و اقداماتی هستند که با ورود حسی هماهنگ است. به عنوان مثال، بچهها یا نوجوانانی که فیلمهایی با مضمون خشونتآمیز تماشا میکنند و یا به بازيهاي ویدئویی با موضوعات مشابه میپردازند، رفتارهاي تهاجمی و غیرقابل کنترل از خود نشان میدهند.

در دنیاي امروز، اطلاعات حسی عمدتاًاز طریق حضور در مراسمات، دانشگاهها، جلسات، تعاملات مرد و زن در محل کار و یا قرار گرفتن در معرض رسانهها، سینما، تصاویر، مجلات، تلویزیون و صفحه نمایش کامپیوتر، صفحه نمایش آي پاد و تلفن همراه، و دیگر ابزارهاي مشابه دریافت میگردد. یک فرد میتواند با انتخاب مکانی که در آن حضور مییابد و یا کنترل چشمانش، از ورود اطلاعات نامناسب به مغز جلوگیري کند. و اگر فرد در مکانهاي تحریکآمیز حضور یابد و یا از نگاه به صحنهها و موارد منفی و نامناسب پرهیز ننماید، به هیچ روشی نمیتواند از ورود اطلاعات به مغز خود جلوگیري کند.

در جامعهاي که لباسهاي معقول و مناسب مورد استفاده قرار نمیگیرد و جلوههاي بصري از هیچ صافی اخلاقی و شرعی عبور نمیکنند، فرد هر روزه در معرض بمباران محركهاي حسی به مغز قرار میگیرد. در این وضعیت، تنها راه مردان و زنان براي محافظت از افکار خود در برابر انحراف، کنترل چشم است. علاوه بر این، زنان میتوانند با ایجاد محركهاي حسی تحریکآمیز از طریق استفاده از یک لباس نامناسب، یعنی لباسی که تمام زیباییهاي بدن آنها را پنهان نمیکند، و یا با رفتارهاي خاص و غیر معمولی و بدور از یک تعامل اجتماعی ساده، ناخواسته عواقب عاطفی یا اجتماعی بسیاري را رقم بزنند.

دادههاي علمی در مورد تجاوز و خشونت جنسی علیه دختران و زنان در جوامع غربی به یک امر عادي و روزمره بدل شده است و به عنوان بخشی از فرهنگ غربی پذیرفته میشود. در سن 21 سالگی، تقرباًی 98 درصد زنان نوعی از تجاوز جنسی را در ایالات متحده، اروپا و سایر جوامع لیبرال تجربه کرده اند. در برخی کشورها نیز بردهداري جنسی رواج پیدا کرده است و یا تنفروشی زنان به امري مورد قبول براي عامه مردم بدل شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید