بخشی از مقاله

چکیده

واحدهای سنگی منطقه خلیفهلو شامل مجموعهای از سنگهای آذرآواری، گدازههای آندزیتی و سنگهای ریولیتی - داسیتی به سن ائوسن میانی - سازند کرج - میباشند. کانسار مس - طلا خلیفهلو به صورت رگهای بوده و ضخامت رگهها از 5 سانتیمتر تا 1 متر میباشد. مطالعات زمینشناسی و کانیشناسی رگههای کانهدار نشاندهنده دو تیپ رگه در منطقه خلیفهلو میباشد: الف - رگههای سیلیسی - سولفیدی: مهمترین نوع رگههای کانهدار کانسار خلیفهلو میباشند که به طور عمده از کانیهای کوارتز، کالکوپیریت، پیریت، کالکوسیت، کوولیت، مالاکیت، آزوریت، هماتیت و گوتیت تشکیل شدهاند. در رگههای سیلیسی - سولفیدی، انواع بافتهای رگه - رگچهای، برشی، جانشینی، شانهای، پرکننده فضاهای خالی قابل مشاهده میباشند.

ب - رگههای سیلیسی - اکسیدی: این نوع رگهها نسبت به رگههای نوع اول تاخیری بوده و به طور عمده از کوارتز و اکسی - هیدروکسیدهای آهن با ژئومتری - اسپکیولاریت، هماتیت، گوتیت - و مقادیر خیلی کمی کالکوپیریت و پیریت تشکیل شدهاند. وجود کانیسازی رگهای - برشی، کانیسازی مس - طلا، ساخت و بافت رگه - رگچهای، برشی، جانشینی، انتشاری، پرکننده فضاهای خالی، پوستهای و شانهای، نشاندهنده تشابه کانسار خلیفهلو با کانسارهای اپیترمال نوع سولفیداسیون بالا - High Sulfidation = HS - میباشد.

-1 مقدمه

کانسار مس خلیفهلو در 10 کیلومتری شمال شهرستان خرمدره - استان زنجان - و در مجاورت روستای خلیفهلو قرار دارد. این کانسار در پهنه طارم و در داخل مجموعههای ولکانیک و پیروکلاستیک سازند کرج - ائوسن میانی - قرار داشته و با روند شمال شرقی - جنوب غربی رخ داده است. در محدوده کانسار چندین تونل اکتشافی حفاری شده که آثار فعالیتهای معدنی، از رونق معدنکاری در ایام پیشین در این منطقه حکایت دارد. در این تحقیق تلاش شده است تا با مطالعه زمینشناسی، کانیشناسی و مقایسه کانسار مس خلیفهلو با کانسارهای اپیترمال وجود یک سامانه اپیترمال با گرایش سولفیداسیون بالا را در منطقه نشان دهیم.

-2 زمینشناسی

کانسار خلیفهلو در محدوده کوههای طارم واقع شده است که این بخش به لحاظ تقسیمبندی در ارتباط با زون ساختاری البرز - آذربایجان میباشد - نبوی، . - 1355 واحدهای سنگی موجود در محدوده کانسار شامل سنگهای آذر آواری، گدازههای آندزیتی و سنگهای ریولیتی - داسیتی به سن ائوسن میانی - سازند کرج - میباشند - شکل. - 1

-3 کانیسازی

کانیسازی در منطقه خلیفهلو به صورت رگهای و برشی میباشد. سامانه رگه - رگچهای در منطقه خلیفهلو بر اساس خصوصیات کانیشناسی و روابط کانیایی دارای دو نوع رگههای سیلیسی - سولفیدی و سیلیسی - اکسیدی میباشد:

-1-3 رگههای سیلیسی - سولفیدی:

رگههای سیلیسی - سولفیدی مهمترین نوع رگههای کانهدار کانسار خلیفهلو میباشند که به طور عمده از کانیهای کوارتز، کالکوپیریت، پیریت، کالکوسیت، کوولیت، مالاکیت، آزوریت و به مقدار خیلی کم هماتیت و گوتیت تشکیل شده است. در رگههای سیلیسی - سولفیدی انواع بافتهای رگه - رگچهای، برشی، جانشینی، انتشاری، شانهای، پرکننده فضاهای خالی مشاهده میشوند - شکل. - 2 بر اساس نتایج آنالیز شیمیایی به روش فایر اسی - Fire Assay - میزان طلا در این رگهها در حدود 3/5 - ppm - میباشد.

از آنجایی که در بررسیهای مینرالوگرافی طلا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نشده است، به احتمال زیاد در این نوع رگه - رگچهها، طلا در سیستم بلوری کانیهای سولفیدی وجود دارد. در کانسار اپیترمال توزلار نیز طلا در سیستمهای بلوری کانیهای سولفیدی وجود داشته و طی بررسیهای مینرالوگرافی مشاهده نشده است . - Heidari et al., 2014 - مهمترین کانیهای باطله مرتبط با این سیستمهای رگه - رگچهای را کوارتز و باریت تشکیل میدهند که فراوانی کوارتز نسبت به باریت بسیار بیشتر میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید