بخشی از مقاله

چکیده

کانیسازي رگهاي سرب، روي و مس، منطقه فریزي، در شمال شرق ایران و در 54 کیلومتري شمال غرب مشهد قرار دارد. این منطقه از نظر تقسیمات ساختاري در زون ساختاري بینالود قرار دارد. زمین شناسی منطقه شامل سنگهاي دگرگونی به سن تریاس است. کانیسازي کنترل گسلی داشته و به صورت رگه اي با روند عمدتا شمال شرق-جنوب غرب، و شیب 10-45 درجه در جهت جنوب شرق است. کانی هاي اولیه کوارتز، گالن، کالکوپیریت، پیریت و کانی هاي ثانویه کوولیت، هماتیت، گوتیت، لیمونیت، مالاکیت و آزوریت است. عملیات IP/RS جهت بررسی موقعیت وگسترش عمقی رگه ها در 3 بخش A، B و C انجام شده است. بخش B از نقطه نظر کانی سازي نسبت به بخش هاي دیگر مهمتر است. در این مطالعه بخش B بررسی می شود.

در محل زون هاي گوسان نقشه شارژابیلیته افزایش نشان می دهد. شبه مقطع واقع بر زون شارژابیلیته بالا نیز ناهنجاري بالایی نشان داده است.علی رغم توصیه شفاهی به شرکت لیان کاوان کانیها و اکتشاف در خصوص احتمال نا هنجاري کاذب به دلیل وجود زغال در سنگ میزبان در خارج از منطقه کانی سازي حفاري اکتشافی بر روي نا هنجاري شبه مقطع انجام گردید. مطالعه مغزه ها بر روي ناهنجاري بالاي شبه مقاطع وجود کربن در شیل میزبان را تایید کرد. کربن این شیل هاي سیاه منبع ناهنجاري شارژابیلیته بالاي دروغین در شبه مقاطع می باشد. مقاومت ویژه در روي واحدهاي ماسه سنگ دگرگونی، اسلیت و فیلیت نوسانات کمی نشان می دهد.

مقدمه

کانی سازي رگه اي - سرب، روي و مس - منطقه ي فریزي در شمال شرق ایران و 54 کیلومتري شمال غرب مشهد واقع شده است - شکل . - 1 این کانسار در زون ساختاري بینالود قرار دارد. حفاري هاي قدیمه و کارهاي شدادي در محدوده نشان از اهمیت کانی سازي و قدمت اکتشاف دارد. اثرات کانی سازي در سه بخش A، B و C وجود دارد. بخش A و B به فاصله هوایی 2/4 کیلومتر از یکدیگر و به فاصله ي 3 کیلومتري از C قرار دارند - شکل . - 2 سه کار قدیمی چاه، چاهک و ترانشه صرفا در بخش B وجود دارد - شکل . - 3 هدف این تحقیق تفسیر داده هايIP/RS بر اساس زمین شناسی وکانی سازي سطحی و تحت الارضی در بخش B است.

شکل - 1 موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه

شکل - 2 نقشه زمین شناسی به همراه موقعیت پروفیل هاي IP/RS در محدوده اکتشافی فریزي

شکل - 3 نقشه زمین شناسی بخش B به همراه موقعیت پروفیل IP/RS در محدوده اکتشافی فریزي

بحث

زمین شناسی منطقه

محدوده مورد مطالعه جزء نقشه زمین شناسی 1:100000 نیشابور - قائمی، - 2001 و بخشی از واحد ساختاري بینالود است. رشته کوه بینالود زون تدریجی بین ایران مرکزي و البرز در نظر گرفته می شود - نبوي, . - 1355 رخنمون هاي منطقه با سن تریاس فوقانی - ژوراسیک زیرین به مجموعه دگرگونی هاي مشهد نسبت داده شده که دستخوش دگرگونی ناحیه اي در حد رخساره شیست سبز شده اند - پورلطیفی، . - 2001 گسل اصلی سنگ بست-شاندیز با پهناي متوسط 3 کیلومتر، طول 85 کیلومتر و روند شمال غرب-جنوب شرق از این منطقه می گذرد - قنادان و همکاران، . - 1388 واحد هاي سنگی منطقه بر اساس مطالعات صحرایی و میکروسکوپی شامل اسلیت و میان لایه هاي فیلیت با گستره زیاد, ماسه سنگ با رگچه و رگه هاي فراوان کوارتز است. اسلیت در نمونه دستی به رنگ سیاه و فیلیت به رنگ سبز دیده می شود. ترکیب کانی شناختی این واحدها کوارتز، فلدسپات و سرسیت است.

کانی سازي

کانی سازي اغلب در زون هاي گسلی موجود در واحدهاي دگرگون شده تریاس دیده می شوند . روند کلی این رگه ها عمدتا شمال شرق-جنوب غرب و داراي شیب 10- 45درجه در جهت جنوب شرق می باشند. رگه هاي سیلیسی موجود در منطقه فریزي را می توان به دو نسل تفکیک نمود: -1 نسل اول رگه هاي کوارتز شیري رنگی است که فاقد کانی سازي بوده و همراه اسلیت دیده می شوند. -2 نسل دوم رگه هاي کوارتزي است که از محلول هاي گرمابی منشا گرفته اند که داراي کانی سازي می باشند. اولی در بخش B وجود نداشته ولی دومی حد اکثر ضخامت 4 متر دارد. کانی سازي اولیه شامل کوارتز، کالکوپیریت، پیریت و گالن و ثانویه شامل هماتیت، گوتیت، لیمونیت، مالاکیت و آزوریت است. بخش اعظم کانی هاي اولیه در سطح به اکسید و هیدروکسیدهاي آهن تبدیل شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید