بخشی از مقاله

چکیده

مطالعه صورت گرفته پیرامون ماکروفسیل های گیاهی برش معدن پابدانای جنوبی که برای نخستین بار مورد مطالعه سیستماتیک قرار گرفته، منجر به شناسایی 17 جنس و 34 گونه متعلق به راسته های سرخس ها - فیلیکال ها - ، سیکادال ها، مخروطیان - کنیفرال ها - ، سیکادوئیدال ها - بنه تیتال ها - ، دم اسبیان - اکوئیزتال ها - و کوریستواسپرمال ها شده است.

از این میان گونه های:

برای اولین بار از این ناحیه گزارش می شوند.با توجه به ماکروفسیل های گیاهی یافت شده به خصوص گونه های؛ سن ژوراسیک میانی که توس محققین دیگر نیز گزارش شده مورد تأیید است و سن اوایل ژوراسیک میانی - باژوسین- باتونین - پیشنهاد می گردد. در این تحقیق نمونه هایی از چوب های فسیل شده به صورت نا برجا، ریشه و نمونه هایی از دانه یافت شد که این دانه ها احتمالاً متعلق به راسته های بنه تیتال ها و سیکادال ها می باشند.

همگی حاکی از این هستند که در منطقه مورد مطالعه شرای مساعدی جهت رشد و تکثیر گیاهان در زمان ژوراسیک میانی مهیا بوده است.بیشترین فراوانی مربوط به راسته فیلیکال هاست که شامل گیاهان محی های مرداب و ساحل مرطوب هستند، راسته های سیکادال ها و مخروطیان در رتبه های دوم و سوم جای دارند، بیشترین فراوانی بزرگ ترین قطعات فروند، مربوط به دو راسته فیلیکال ها و اکوئیزتال ها با اندازه 20 سانتی متر می باشد کلید واژه ها: ماکروفسیل های گیاهی، برش دشت خاک، باژوسین- باتونین، اندام های زایا، فراوانی، قطعات فروند.

مقدمه :

رسوبات ژوراسیک میانی در شمال کرمان که بنام سازند هجدک - با ژوسین میانی - باتونین زیرین - از آن یاد می شود، گسترش وسیعی داشته و بعلت داشتن ذخایر غنی زغال سنگ و جنبه اقتصادی آن از دیرباز مورد توجه زمین شناسان بوده و فعالیت های چینه - فسیل شناسی و اکتشافی در این رسوبات زغال دار به صورت سیستماتیک از دهه چهل شمسی با همکاری کارشناسان ایران و شوروی سابق آغاز گردید باتوجه به معدن زغال سنگ پابدانا که در این منطقه قرار دارد و حدوداً از سال 1354 بهره برداری از آن آغاز گردید - سازمان صنایع و معادن استان کرمان، - 1382 لایه های زغالی که حاوی ماکروفسیل های گیاهی می باشند خیلی بهتر و واضح تر قابل رؤیت هستند و جمع آوری نمونه های تازه و با حفظ شدگی خوب از لایه ها امکان پذیر می باشد.

برش مورد مطالعه از لحاظ زمین شناسی در زون رسوبی ایران مرکزی در منطقه راور قرار گرفته و سن رسوبات آن از دوران دیرینه زیستی، دوره کامبرین شروع و در میانه زیستی و دوران سوم ادامه یافته و به رسوبات عهد حاضر - کواترنری - ختم می گردند منطقه مورد مطالعه در استان کرمان - شمال شرقی شهرستان زرند و در منطقه دشت خاک واقع شده و بین طول های جغرافیایی    56  30    تا  57    و عرض های جغرافیایی    30  31    تا    31    می باشد. راه دسترسی به این ناحیه از طریق جاده آسفالته کرمان - زرند - کوهبنان امکان پذیر است. برش مذکور در فاصله 130 کیلومتری شمال شهر کرمان و 65 کیلومتری شهر زرند قرار دارد. نزدیکترین آبادی به این برش منطقه معدنی پابدانا 3 کیلومتر از منطقه مورد مطالعه فاصله دارد.

- نمونه:

تعداد 7 نمونه یافت شد، که دو نمونه آن حفظ شدگی بسیار خوبی را نشان داده و به صورت زغالی با ظرافت خاصی دیده می شوند. به طوری که حتی رگبرگ ها و حاشیه پینول ها کاملاً مشخص می باشند و روی قطعه زغال سنگی که از بقیه نمونه ها بزرگ تر است، و با ابعاد حدود نیم متر قرار دارد. کد نمونه ها عبارتند از: - ICST 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 -

-    توصیف:

-    فروندو بار پنه، وضعیت اتصال پن به راشیز، تقریباً متقابل، حاشیه پینولها دندانه دار، پینول ها فاقد اسپورانژیو، زاویه اتصال پنبه راشیزْ-70ْ65 شکل - - 4-4 شکل شماتیک فروند جهت نمایش وضعیت قرار گیری پن و پینول ها و نیز رگبرگ ها در گونه Klukia cf. exilis، بزرگنمایی 4

-   تعداد پینول های هر پن 18-20 عدد در هر طرف رگبرگ میانی - راشیز فرعی - ، بدون احتساب پینول های جوان که هنوز تفکیک نشده اند و در رأس پن - دیستال - قرار دارند. در یک نمونه که بسیار خوب حفظ شده تعداد این پینول های جوان 6 عدد در هر طرف رگبرگ میانی بوده که با احتساب آن ها احتمالاً یک پن بالغ شامل 25 عدد پینول می باشد.

-    هر پینول دارای یک رگبرگ میانی و در هر یک از لوب ها - دندانه ها - یک رگبرگ بسیار ظریف با انتهای دیکوتومی دیده می شود. قاعده هر یک از پینول ها نسبت به راشیز حالت دکورنت نشان می دهد.

-    پینول ها نوک دار هستند.

-    طول هر پن بالغ 4/5-5/5 سانتی متر.

- پهنای پینول بالغ در وس   2 میلیمتر و طول 5 میلیمتر.

-    پهنای هرپن 1 سانتی متر.

-    فاصله پن ها از یکدیگر مساوی و منظم در فواصل 1 سانتی متر از هم قرار دارند.

- نمونه: تعداد سه نمونه زغالی دیده شده که یک نمونه آن حفظ شدگی تا حدی بهتر را نشان می دهد با کد های : - ICST 8, 9, 10 - می باشند.

- توصیف: نمونه مورد مطالعه با طول حدود 8/5 سانتی متر و عرض 3 میلیمتر، که به صورت چهار شاخه، شامل سه شاخه که در قسمت دیستال قرار دارند و یک شاخه در قسمت پایین تر می باشد.

- طول دو شاخه رأسی کوچک تر از بقیه حدود 1 سانتی متر است و طول شاخه سوم حدود 3 سانت و طول شاخه چهارم حدود 3/5 -4 سانت است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید