بخشی از مقاله

چکیده

سالیتونهاي فضایی پایاي تاریک-روشن یک بعدي براي یک مدار شامل دوبلور نورشکستی که حداقل یکی از آنها باید نورولتایی باشد بررسی میگردند، به طوري که هر بلور تنها یک سالیتون فضایی را هدایتمیکند. دوسالیتون در مجموع به عنوان زوج سالیتون فضایی جدا شناخته میشوند. مشاهده میشود که درحد پهناي فضایی موج اپتیکی بسیارکمتر از پهناي بلور، تنها سالیتون تاریک برروي سالیتون روشن تأثیرگذار میباشد درحالی که سالیتون روشن نمیتواند روي سالیتون تاریک درزوج سالیتون تأثیربگذارد.

مقدمه

امروزه سالیتونها درشاخههاي مختلف فیزیک گسترش یافتهاند، در این میان سالیتونهاي فضایی نورشکستی خودبهدامافتاده، داراي ویژگیهاي جالبی میباشند که آنها را بخاطر کاربردهاي مختلف در فوتونیک مانند کلیدزنی اپتیکی،مفید میسازد.  علاوه بر این پاسخ غیر خطی ماده به طول موج پرتو اپتیکی نیز بستگی دارد 2]و.[8 تاکنون سه نوع سالیتون فضایی نورشکستی حالت پایا مورد بررسی قرارگرفتهاند که شامل سالیتونهاي: نورشکستی پوششی، نورشکستی نورولتایی و نورشکستی نورولتایی پوششی میشوند و از هر دو اثر تک فوتونی و دوفوتونی نتیجه میشوند.

[3] همچنین مطالعات انجام شده بر روي سالیتونهاي فضایی نورشکستی، زوجهاي سالیتونی و برهمکنش سالیتونی، تنها با یک قطعه بلور نورشکستی به یکدیگر مرتبط میشونداخیراً. نوع جدیدي از زوج سالیتونها به نام زوج سالیتون فضایی جدا بوسیله لیو و همکارانش پیشبینی شدهاند که در دو بلور نورشکستی متصل به الکترود به صورت زنجیري، شکل میگیرند. علت این نامگذاري تشکیل یافتن سالیتونها در دوبلور جداگانه میباشد5]و.[4 دراین مقاله نیز به بررسی زوج سالیتونهاي تاریک-روشن در یک بعد میپردازیم و با معرفی و حل معادلات حاکم، تابع توزیع شدت سالیتونی معرفی میگردد.

مبانی نظري

دراینجا تولید سالیتونهاي فضایی پایا در یک مدار بلور نورشکستی که با P و ˆ تفکیک میشوند را بررسی میگردد. در این مدار حداقل یکی از بلورها باید نورولتایی باشد[6] وهمانطور که در شکل1 نشان داده شدهاست ،بصورت الکتریکی وزنجیري دوبلور به یکدیگر متصل میشوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید