بخشی از مقاله

چکیده

اهمیت به زیبایی و زینت ظاهر در جامعه کنونی ما مسئلهاي است که روز به روز پررنگتر شده و زنان بنابر خصلت ذاتی خود بیشتر به این مقوله میپردازند و در مواردي توجه به زینت و زیبایی ظاهر، زیبایی باطن و اهمیت به باطن را تحت شعاع قرار میدهد. در این مقاله برآن شدیم که از نگاه قرآن و روایات به بررسی زیبایی و زینت ظاهري و باطنی زنان بپردازیم تا بدانیم اسلام تا چه اندازهبه زینت ظاهر و چه مقدار به باطن زیبا اهمیت داده است.

با توجه به هدفی که بیان شد، نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی آیاتی میپردازد که به هر دو جنبه زیباییها اشاره دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد از دیدگاه قرآن و روایات زیباییهاي ظاهري و باطنی هر دو مورد تأیید است؛ اما زیباییهاي ظاهري زن داراي محدودهاي است که باید این محدوده رعایت شود تا جامعهاي سالم از روابط انسانی همراه با عفت و حیا داشته باشیم. برخلاف عدهاي که تصور میکنند حجاب مانع زیبایی است، اسلام حجاب و عفاف را منافی زیباییهاي ظاهري زن نمیداند و اتفاقاً آیات و روایات متعددي زیبایی- هاي ظاهري زن را شرط لازم یک زندگی موفق میدانند.

مقدمه

خداوند متعال داراي عالیترین صفات و برترین ویژگیهاست.خالق یکتاي آفرینش خود زیبایی مطلق است و زیبایی را دوست دارد. االله جل جلاله جهان و مخلوقاتش را با زیبایی آفریده است. انسان که دمیده روح ایشان است از هر صفت مطلق خداوندگارش به طور نسبی نصیب و بهرهاي دارد پس انسان که اشرف مخلوقات است صفت زیبایی و علاقه به زیبا شدن، درونش به صورت فطري وجود دارد در این میان زنان بنا بر فطرتی که خداوند درون آنها قرار داده است علاقه زیادي به زیبا شدن و زیبا دیده شدن دارند؛ از این رو بیشتر دنبال زینت کردن خود میباشند.

در کشور ما که کشوري با حکومت اسلامی است،استفاده از مواد آرایشی و اهمیت به زینت ظاهر روز به روز بیشتر میشود تا جایی که از کشورهاي غربی نیز هم در این مسائل جلوتریم. زنان ایران 38 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. ایران هم اکنون در منطقه خاورمیانه پس از عربستان در جایگاه دوم و در جایگاه هفتم جهان در مصرف لوازم آرایشی قرار دارد.سن آرایش روز به روز پایینتر آمده حتی دختران 12 و 13 ساله بدون آرایش رفتن از خانه را بیکلاسی میدانند.

به غیر از لوازم آرایش آمار جراحیهاي زیبایی میلیونی در ایران مخصوصاً عمل جراحی بینی بسیار زیاد است. اهمیت به زینت ظاهري به روندي میرسد که بعضی دیگر زینت باطن را کلاً فراموش کرده و تنها به دنبال زینت کردن ظاهر خود هستند. از آن طرف کسانی در جامعه زندگی میکنند که توجه به زیبایی ظاهري را کاملاً رد میکنند و فقط به معنویات توجه دارند. این موضوع در ازدواج و انتخاب همسر هم اثر گذاشته و معیارهاي ارزشی ازدواج را دگرگون کرده است. نوشتار حاضر در صدد گاسخ به سؤالات زیر است: آیا قرآن و روایات به زینت ظاهر اهمیت داده است؟ آیا سفارشات اسلام فقط در مورد زینت باطن است؟ اسلام زینت ظاهري و باطنی را از هم جدا در نظر گرفته است یا هر دو در کنار هم؟ با توجه به سؤالات فوق پژوهش حاضر به بررسی مسائل زیر می پردازد.

پیشینه تحقیق

در زمینه موضوع پژوهش به طور مستقل کتاب و مقاله اي مستند موجود نیست. با بررسی منابعی که به موضوع ما مرتبط بودند در زمینه زنان نیز بیشتر درباره حقوق زنان و زنان اسوه، کتاب و مقاله نوشته شده بود. و در مورد زینت به طور اعم و آرایش در چند پایان نامه کار شده بود که فقط به عنوان چند آیه مرتبط با موضوع پژوهش از آنها استفاده شد. و در مورد موضوع مورد پژوهش کتاب یا مقاله اي که فقط به موضوع زینت ظاهري و باطنی زنان پرداخته باشد، یافت نگردید.

مفهوم شناسی واژه زینت در لسان عرب آمده است زین - به فتح راء - هم به معناي زینت و هم به معناي زشتی می آید یعنی زشتی ها را به گمان خویش زیبا دیدن - ابن منظور، 1414 ق،ج13، ص. - 2-1 دهخدا می گوید: زینت از »زینه« عربی است و به معناي آرایش، زیب، حلیه، آراستن، پیرایش، و زخرف می آید راغب زینت حقیقی را آن می داند که آراستگی انسان در تمام حالات - در دنیا و آخرت - موجب گردد.سپس زینت را به سه دسته تقسیم کرده است زینت نفسانی و باطنی مانند علم و عقاید، زینت جسمی و بدنی مانند نیرومندي و بلندي، قامت زینت خارجی مانند مال و جاه و مقام - راغب اصفهانی، 1416ق، ماده زین - . در قرآن واژه زینت و مشتقاتش46 مرتبه به کار رفته است که در بیشتر آیات براي زینت زمین، آسمان، مرکب سواري و... بکار رفته و در چند آیه که مربوط به حجاب است کلمه زینت براي خانم ها به کار برده شده است کهدر ادامه به آنها اشاره میکنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید