بخشی از مقاله

چکیده

بازار ساخت جهانی شناورها همواره به دنبال روشهایی جهت ساخت سریعتر و با کیفیتتر شناورها میباشد.جهت دستیابی به این مهم کارخانههای کشتیسازی نیازمند تدوین روشها و مکانیزمهایی نو برای ساخت شناورهستند. تدوین روشهای جدید ساخت شناور سبب تغییر استراتژی ساخت و تکنولوژی سازندگان شده است.بسیاری از کشورهای جهان سوم در جهت انتقال تکنولوژی و ورود به صنایع نوین اقدام به مونتاژ و محصولات مدرن شرکتهای معتبر مینمایند. روشهای CKD به معنای قطعات کاملا منفصل و SKD به معنای قطعات نیمه منفصل میباشد که در آن قطعاتی که برای ساخت یک محصول مانند خودرو مورد نیاز است در کارخانه وشرکتهای مختلف به طور کاملا جداگانه و منفصل ساخته میشوند و در کارخانه اصلی در کنار هم قرار گرفته ومونتاژ میشوند تا محصول نهایی بدست آید.

استفاده از این روش در صنعت کشتیسازی به دلیل گستردگی و پیچیدگی کار چندان مناسب نخواهد بود.روش معرفی شده در این پژوهش نیز بر پایه روش SKD اما با رفع برخی از معایب و محدودیتهای آن ارائه شده است تا با معرفی راهکارهای جدید، بتوان سیستمها و قطعات مختلف یک شناور به طور جداگانه و کاملا مستقل به صورت یک بسته یا بلوک در کارگاهها و حتی کارخانههای مختلف ساخته و برای نصب و مونتاژ به کارخانه اصلی منتقل شوند. تا ضمن کاهش زمان ساخت بتوان از پتانسیل سایر صنایع در صنعت کشتیسازی استفاده نمود.

واژه های کلیدی : روش CKD، روش SKD، ساخت کشتی، بلوک تجهیزات

-1 مقدمه

نقطه آغاز استفاده از روش بلوکی در صنعت کشتیسازی مربوط به جنگ جهانی دوم میباشد چراکه تا قبل از آن ساخت شناورها عموما به روش جزء به جزء بوده که نیازمند هزینه اولیه نسبتا پایین و نیاز کم به امکانات و تجهیزات سنگین داشته و امروزه نیز از آن برای ساخت شناورهای کوچک استفاده میشود. در طول جنگ جهانی دوم کشتیهای جنگی زیادی باید در مدت زمان کوتاهی ساخته میشدند. این امر سبب رو آوردن کشتیسازها به سمت روشی برای تولید انبوه شناور شد.در 40 سال اخیر به دلیل افزایش رقابت، کشتیسازها برای آنکه بتوانند در این فضای رقابتی فعالیت کنند به بهبود استراتژی ساخت در این روش، روی آوردند.

به عنوان نمونه در اواخر دهه 1970میلادی شرکت آلمانی بلوهم و واس1 اقدام به ساخت شناورهای نظامی برای فروش به کشورهای درحال توسعه با روش ماژولی مخصوص به خود تحت عنوان مکو2 نمود. نیرویدریایی سلطنتی دانمارک در سال 1986میلادی با استفاده از روش ماژولسازی مخصوص به خود به نام استن فلکس3 اقدام به ساخت نوع جدیدی از شناورهای گشتزنی نمود. شاخصه اصلی این روش تعویض سریع و آسان ماژولهای مختلف سلاح بود. بطوریکه این نمونه از شناورها قادر بودند در طول یک روز با تعویض ماژول سلاح موجود در شناور به چهار نوع مختلف شناور - شناور تجسس، شناور موشکانداز، شناور مین روب و مینگذار - تبدیل شوند.

نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1975میلادی اقدام به ساخت شناورهای نظامی به روش ماژول سازی نمود.امروزه نیز یکی از راههای بسیار موثر جهت کوتاهکردن فرآیند زمانی ساخت شناورها، استفاده گسترده از روش تجهیز بلوکی شناور میباشد. تجربیات ساخت شناور به این روش در سراسر دنیا نشان میدهد که به مرور زمانکارخانههای زیادی از این روش به صورت گسترده استفاده کرده و سیستمهای بیشتری در شناورها را به این طریق ساخته و در شناور نصب میکنند.مشخص است که بیشتر دستاوردهای حاضر برای اجرای این روش از طریق تجربیات سازندگان بدست آمده است و این روش با گذشت زمان بهبود یافت و بر اساس نیازهای صنعت کشتیسازی اصلاح شده و تغییراتی در آن اعمال شده است.

-2 فعالیت و اقدامات اصلی طرح تحقیق

بر اساس این روش میتوان قسمتهای مختلف یک شناور در فاصلهای دور از کارخانه کشتیسازی ساخته و در کارخانه اصلی با زمانبندی خاصی مونتاژ میشوند. - ساخت بلوکی - بستهای - تجهیزات و سیستمهای ارتباطی این روش که میتوان آن را روش بستهای 4 - PKD - نیز نامید به صورتی است که تجهیزات و اجزای یک سیستم که وظیفه خاصی را بر عهده دارند مثل سیستم سوخترسانی، آب شیرینکن و ... به صورت بلوکی - بستهای - طراحی و توسط پیمانکاران مختلف ساخته میشود و به شکل یک بلوک کامل به کارخانه کشتی سازی منتقل شده و در محل خود به روی کشتی نصب میشود. این بستهها بلوک تجهیزات نامیده میشوند شامل تمامی اجزا از قبیل پمپها، فیلترها، گرمکنها و . . . میباشد. این بستهها و بلوکها به طور کامل ساخته میشوند و به سیستم های اصلی شناور متصل میگردند.

بلوک تجهیزات را می توان به چند بخش عمده تقسیم کرد:

•تجهیزات مربوط به شرایط زندگی و آسایش خدمه و مسافران

•تجهیزات تسلیحات

•تجهیزات مربوط به ماشین آلات و موتور خانه کشتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید