بخشی از مقاله

چکیده :

تحقیق حاضر تحت عنوان - - راه کارهای رشد و توسعه ورزش کشتی از دیدگاه مدیران و کارشناسان کشتی - - به منظور استفاده مدیران و مسئولان از نتایج در راستای رشد و توسعه ورزش کشتی صورت گرفته است . تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی ، کاربردی ، حال نگر بوده است . جامعه آماری تحقیق ، شامل کلیه مدیران و کارشناسان کشتی می باشد که جامعه حدود 300 نفر کارشناس که مشغول در فدراسیون و هیئت های کشتی بودند و براساس جدول مورگان نیازمند 169 نفر بودیم اما تنها 150 پرسشنامه معتبر به عنوان نمونه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که به صورت در دسترس انتخاب شدند.

برای جمع آوری داداه های مورد نیاز پژوهش ، از پرسشنامه های محقق ساخته 52سئالی با شش مولفه - راهکارهای آموزشی ، اقتصادی ، عمرانی - ساختاری ، مدیریتی ، فرهنگی - مدیریتی و منابع انسانی - استفاده گردید. روایی محتوای پرسشنامه تحقیق با کمک نظرات ده تن از اساتید و صاحب نظران تایید گردیده و به منظور تعیین پایایی آنها از روش کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه داده ها ، از روش آمار توصیفی - محاسبه: فراوانی ، میانگین و درصد فراوانی - و روش های آمار استنباطی - کلموگروف اسمیرنوف ، تی تک گروهی و فریدمن - استفاده شد.

نتایج آمار استنباطی نشان داد : از دیدگاه مدیران و کارشناسان کشتی تمام راهکارهای قهرمانی ، راهکارهای انسانی ، آموزشی ، مدیریتی و عمرانی - زیرساختاری بر توسعه ورزش کشتی نقش معنی داری داشتند . تحقیق نشان داد که از دیدگاه مدیران و کارشناسان کشتی راهکار قهرمانی بالاترین اولویت و مدیریتی کمترین اولویت را داشته است . در نهایت توصیه و پیشنهاد می شود ، تحقیق حاضر در سایر گروه ها ، جوامع و سازمانه های ورزشی صورت گیرد.

مقدمه

امروزه ورزش به گونه های متفاوتی از جمله ورزش پرورشی ، همگانی و تفریحی ، قهرمانی و ورزش حرفه ای در جوامع بشری مشاهده می شود . توسعه تربیت بدنی و ورزش به عنوان زمینه ساز تامین و تربیت نیروی انسانی سالم و تندرست بخشی از برنامه های توسعه ملی به شمار می آید که باید تلاش نمود تا راهکارهای مناسبی برای توسعه ورزشی اتخاذ نمود . همواره شناسایی و بررسی راهکارهای پیشرفت ورزشی در حیطه های متفاوت از اولویت بالایی برخوردار است - سند راهبردی سازمان تربیت بدنی ، . - 1382 ورزش کشتی به عنوان یکی از مدال آورترین ورزشهای و نقش اساسی در رشد صنعت ورزش در کشور دارا می باشد.

بنابراین در همین راستا توجه به راهکارهای رشد و توسعه ورزش کشتی الزامی و ضروری است و نیازمند توجهی ویژه و فراهم سازی امکانات و ترویج این ورزش سنتی در کشور دارا می باشد . لیکن نیازمند نگاه خاص به فدراسیون کشتی ، ورزش کشتی ، کارشناسان مربوطه و ابعاد متنوع رشد آن و تمرکز بر صنعت ورزش است ، البته نگاهی اندیشمندانه است که در خور برنامه ریزی صحیح و نگاهی وسیع به چنین ثروت داشت . نگاهی عمیق به مزیت های ورزش کشتی در کشورمان در ارتباط با شناسایی و توسعه صنعت ورزش و شادابی و سلامت روانی افراد طرفدار این ورزش در جامعه مهم است.

آنجا که توسعه ورزش بخش مهمی از برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی در کشور محسوب می گردد و رواج آن منجر به افزایش نشاط اجتماعی و بهره وری ملی می شود . - هاردی ، - 2014 از این رو ورزش به عنوان ابزار چند بعدی با تاثیرات گسترده و نقش ارزشمند ، یکی از شیوه هایی است که افراد می توانند با استفاده از آن بر فشارهای جسمانی ، روحی و روانی و اجتماعی فایق آیند از اینرو ورزش به عنوان ابزار چند بعدی با تاثیرات گسترده و نقش ارزشمند ، یکی از شیوه هایی است که افراد می توانند با استفاده از آن بر فشارهای جسمانی ، روحی و روانی و اجتماعی فایق آیند . - کریمی ، - 1393 از آنجا که ورزش کشتی ورزش قهرمان پروری است تامین بستر مهم برای رشد آن بر همگان آشکار است .

- صالحی ، - 1392 بنابراین لازم است که توجه خاص به سلامت جسمانی و مسائل روانی کشتی گیران داشت تا بتوان از سلامت روان و عملکرد مناسب آنها اطمینان خاطر حاصل کرد . - قاسمی ، - 1388 امروزه سازمان ها ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضروریت ، خود را با تغییرات وفق دهند. در سازمان ها بایستی با شیوه اصولی این تغییرات را شناساسی کنند و خود را با آنها وفق دهند .

در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است ، دیگر نمی توان از تصمیم گیری های یک باره و مبتنی بر قضاوت های شهودی و تجربی استفاده کرد ، به این ترتیب سازمان هایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم مدیریت استراتژیک استفاده کنند - دیوید ، . - 1998 بنابراین همه سازمان ها ناگزیرند که عهده دار مدیریت راهبرد و راهبردی شوند ، گاهی راهبردها از موضعه قدرت تعریف می شود و زمانی برای فایق آمدن بر مسائل بروز می کند.

دانشمندان بسیاری اهمیت برنامه را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده اند - کاپلان ، - 2003 و همگی روی همبستگی ارایه راهکار با عملکرد مطلوب سازمان ها توافق نظر دارند. به اعتقاد آنها برنامه ریزی فرآیندی پویا ومنطقی است - فرمر، . - 2002 برنامه ریزی برای ورزش کشتی از دغدغه های اصلی حکومت ها شده است . این ضرورت از اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت میلادی به دلیل شرایط ویژه جهانی و رشد تدریجی ارتباطات بیش تر نمود پیدا کرده است - هولیهان ،. - 1994 شناخت سیاست های درست و تعیین راهبردهای منطقی ، سرنوشت هر جامعه را رقم می زند که منوط به بررسی کلیه راهکارهای من جمله راهکارهای اقتصادی ، مدیریتی ، منابع انسانی و ساختاری می باشد.

- افراسیابی ، - 1393 طبق تحقیقات سابق گودرزی و هنری - - 1385 وجود مدیران شایسته دانست ، اما نبود برنامه مدون ، عدم کفایت مدیریت هیئت کشتی و عدم توجه به اصول علمی را از مشکلات رشد و توسع کشتی دانست . همچنین ملک احمدی - - 1392 در پژوهش خود مبنی بر بررسی و تدوین برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون هاکی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش ترکیبی SWOT و AHP نشان داد که متغییر قهرمانی آسیا ، متغییر ناکافی بودن اطلاع رسانی ورزش هاکی ، متغییر برگزاری منظم مسابقات با ضعف بنیه مالی جزو عوامل موثر بر رشد و توسعه هاکی بودند . موسوی و همکارانش - - 2012 در تدوین برنامه راهبردی فدراسیون کشتی مشکلات را مدیریتی ، استعدایابی و مشکلات مالی و عدم آموزش مناسب دانستند .

فدراسیئن ایرلند - - 2014 در طرح خود تحت عنوان " اهداف دراز مدت " در چشم انداز خود تحت توسعه فوتبال زنان " به راهکار منابع اقتصادی و حمایت اسپانسرها ،بازاریابی ، حمایت دولت مربوطه ، راهکارهای عمرانی ، تاسیس مدارس و باشگاه ها ی مرتبط حتی فراهم سازی امکانات برای معلولین و مراکز فیزیوتراپی و درمانی ، راهکارهای آموزشی که به آموزش مربیان زن کارآمد ، مسابقات درون مرزی ، همکاری با مراکز دانشگاهی ، منابع انسانی ، بکارگیری نیروهای داوطلبی ، داوران و مربیان زن و استعدادیابی صحیح مهم دانسته است.

ایرلند طی برنامه استراتژیک خود برای سال 2016 - 2010 موارد ذیل را مهم دانست - توسعه منابع انسانی و نیروهای داوطلبی در حیطه داوران ، مربیان و همچنین افزایش بودجه منابه مالی و برنامه ریزی - فدراسیون فوتبال هلند - - 2015 در طرح برنامه ریزی استراتژیکی خو در راستای فوتبال زنان ، برای رشد و توسعه فوتبال استراتژی و برنامه هایی مدریتی از مهمترین راهکارهای سپس موارد اطلاعاتی و آموزشی که شامل دروس ، تعلیم مناسب ، مسابقات مختلف ، کارگاه های مختلف ، ارتباط با دانشگاه های مختلف ، برگزاری رویدادهای ورزشی است همچنین امکانات آموزشی و حمایت مالی را مهم دانست .

کمیته ملی المپیک - - 2015 طی گزارشی در ارتباط با اثرات رویداد المپیک بر روی کشور آرژانتین به بررسی عوامل رشد ورزش در کشور پرداخت ، عوامل مدریتی و ساختاری و فرهنگی را بسیار مهم دانست . حتی برگزاری رویدادهای ورزشی به عنوان یک عامل آموزشب و موثر بر توسعه ورزش کشور میزبان دانست . بنابراین شناخت راهکارهای رشد و توسعه ورزش کشتی ما را به تحقیق حاضر وا داشت که در واقع راهکارهای رشد و توسعه ورزش کشتی از دیدگاه مدیران و کارشناسان کشتی چگونه است ؟

روش تحقیق :

توجه به هدف اصلی پژوهش روش تحقیق حاضر توصیفی ، کاربردی ، حال نگر بود که به صورت میدانی اجرا شد . برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش ، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته 52 سوالی استفاده شد که شش مولفه اصلی را می سنجید. به طور کلی پرسشنامه تحقیق در دو بخش تنظیم شد. بخش اول مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی بود که مشتمل بر سوالاتی مربوط به وضعیت سن ، تحصیلات و شغل را بررسی می کرد ؛ بخش دوم پرسشنامه ها مربوط به متغیرهای اصلی تحقیق بئد که از شش بخش اصلی تشکیل شده بود. پرسشنامه در مجموع شامل 52 سوال بود که راهکارهای انسانی ، قهرمانی ، آموزشی ، مدیریتی ، عمرانی - زیربنایی و ساختاری را می سنجید.

روایی محتوا پرسشنامه به تایید ده تن از اساتید و صاحب نظران رسیده و به منظور تعیین پایایی آن ها از روش کرونباخ با آلفای 0/71 استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق ، شامل کلیه مدیران و کارشناسان کشتی است که جامعه حدود 300 نفر کارشناس که مشغول در فدراسیون یا هیئت های کشتی بودند و براساس جدول مورگان نیازمند 169 نفر بودیم اما تنها 150 پزسشنامه معتبر به عنوان نمونه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای تجزیه داده ها ، از روش های آمار توصیفی - محاسبه فراوانی ، میانگین و ... - و روش های آمار استنباطی - کلموگروف اسمیرنوف ، تی تک گروهی ، فریدمن - استفاده شد .

یافته ها : خلاصه آمار توصیفی : با توجه به یافته ها %42/5 در گروه سنی 35 تا 45 بودند. همچنین از میان آزمودنیها %40/8 کارشناسی ارشد و دکترا بودند. و همچنین %56/5 از نمونه متاهل بودند و با توجه به نتایح آمار توصیفی میانگین راهکارهای قهرمانی بیشترین و راهکارهای مدیریتی کمترین میانگین را در توسعه و رشد ورزش کشتی داشتند .

خلاصه آمار استنباطی : با توجه به نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف مشاهده شد ، تمام توزیع ها از لحاظ آماری نرمال بودند. یافته ها نشان داد : راهکارهای نیروی انسانی ، راهکارهای مدیریتی ، راهکارهای قهرمانی ، راهکارهای اقتصادی و راهکارهای آموزشی بر رشد و توسعه ورزش کشتی نقش معنی داری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید