بخشی از مقاله
چکیده
روح حاکم بر مکتب اسلام تاکید بر حفظ کرامت و شرافت انسان در انجام امور می باشد آموزه ها و مولفه هاي نشات گرفته از مذهب در یک جامعه دینی ارکان هویتی افراد و نهادهاي ان جامعه را شکل می دهد این جامعه براساس هنجارها،باورها و اعتقادات دینی خود به حیات خویش ادامه می دهد. در این مقاله به بعضی از عناصر مذهبی و فرهنگی استخراج شده از زندگی و قیام امام حسین - ع - اشاره می شود.
پژوهشگران و محققین مختلف از زوایاي نظري متفاوت عناصر دینی،اعتقادي و فرهنگی عاشورا را مورد بحث قرار داده اند و براساس این عناصر سبک زندگی اسلامی را معنا بخشیده اند. زندگی امام حسین - ع - سرشار از آموزه هاي فراوان براي زندگی مطلوب انسانی است.اگر انسانی خواهان زندگی مطلوب باشد آگاهی داشتن و کسب آموزه هاي روز عاشورا براي سبک زندگی شرافتمندانه کفایت می کند.
مقدمه
اصطلاح شیوه] سبک[زندگی1 یکی از جالب ترین نمونه هاي بازتابندگی است سرمقاله نویس نیویورك تایمز ویلیام سافایر،معتقد بود که این اصطلاح از نوشته هاي آلفرد آدلر]از پیروان بلافصل زیگوند فروید،پدر مکتب روانکاوي،که بعدا با استاد خود اختلاف نظر هایی را پیداکرد.م[ سرچشمه گرفته است و پس از او در طی دهه 1960،ریشه گرایان، و تقریباًدر همان زمان نویسندگان و طراحان آگهی هاي تجارتی اصطلاح شیوه زندگی را دست مایه خود ساختند با این حال دنیس راگ بر این اعتقاد است که ریشه این اصطلاح را باید در آثار ماکس وبر جستجو کرد:»اسلوب زندگی«style of lifeدر ارتباط با stand آلمانی] به معناي موقعیت،مقام،حال،وضعیت.-م[ به مفهومی که وبر آن را به کار می گرفت احتمالادر محاورات جاري به صورت – life-styleشیوه زندگی- درآمده است.
- گیدنز،1378،ص - 119-120 آدلر بر خلاف بسیاري از روانشناسان، علاوه بر نگاه توصیفی، نگاهی ارزشی و تجویزي هم به روانشناسی داشت.آنچه رویکرد آدلر به روانشناسی، با آنچه ما آن را »رویکرد اسلامی« مینامیم، چند مشابهت دارد؛ بعضی از مشابهتها عبارتند از: .1 توجه به ارزشها؛ .2 کل نگري؛ .3 غایت گرایی؛ .4 جهت یابی فردي؛ .5 خود خلاق؛ .6 جبرگرایی ملایم؛ .7 نظریه میدان اجتماعی؛ .8
تلاش براي برتري؛ .9 اولویت دادن به هشیاري؛ .10 معیارهاي آسیبشناسی و درمان؛ .11 تأکید بر پیشگیري؛ .12 کارکردهاي سبک زندگی.0 اما در اسلام و سبک زندگی آن، تفاوتها و برتريهایی نیز وجود دارد.
مثل: .1 توجه و عدم توجه به دوره جنینی؛ .2 تعریف کهتري و مهتري واقعی؛ .3 معیارهاي احساس کهتري و مهتري؛ .4 تعداد و جایگاه نگرشهاي کلی حاکم بر زندگی؛ .5 مبتنی بودن و نبودن بر دین؛ .6 جایگاه اراده در شکلگیري سبک زندگی؛ .7 عدم توجه کافی و صحیح به نگرش معنویت؛ .8 کیفیت عمل کردن به سبک زندگی و ... . - کجباف و...،1390،ص - 62 در دنیاي متجدد کنونی،همه ما نه فقط از شیوه هاي زندگی معینی پیروي می کنیم بلکه به تعبیري دیگري که اهمیت زیادي هم دارد ناچار به این پیروي هستیم_ در حقیقت، ما انتخاب دیگري جز گزینش نداریم.شیوه زندگی را می توان به مجموعه اي کم وبیش جامع از عملکردها تعبیر کرد که فرد آنها را به کار می گیرد چون نه فقط نیازها جاري او را برمی آورند بلکه روایت خاصی را هم که وي براي هویت شخصی خود برگزیده است در برابر دیگران متجسم می سازند.
با مطالعه نظریات مختلف درباب سبک زندگی می توان به دو نوع سبک زندگی مبتنی بر علوم دینی و سبک زندگی مبتنی بر علوم سکولار اشاره کرد.مولفه هاي سبک زندگی دینی بر آموزه هاي وحیانی در قالب ادیان ابراهیمی و مولفه هاي سبک زندگی سکولار بر آموزه هاي عصر مدرنیته و اومانیسم ابتناء یافته است. سبک زندگی ارتباط مستقیمی با فرهنگ و ارزش هاي حاکم بر جامعه دارد سبک زندگی بیانگر آداب و رسوم ،هنجارها،ارزش هایی دارد که انسانی زندگی خود را برا اساس آنها بنیان می نهد.با توجه به تمایز ارزش ها و فرهنگ هاي جوامع مختلف می توان به انواع سبک زندگی اشاره کرد.