بخشی از مقاله

چکیده:

در تاریخ آموزش و پرورش چین، اولین فردی که با صرف تمام عمر نیرو به امور آموزشی و پرورش پرداخته ، کنفسیوس است و کتاب جاویدانی با نام »لونیو« از وی به جا مانده که گفتار و اندیشه کنفسیوس و بعضی شاگردانش در آن شامل شده است. تاریخ تالیف این کتاب بعد از فوت کنفسیوس صورت گرفته و شاگردانش در دوران مختلف گفتار و اندیشه وی را جمع آوری کرده اند. کتاب لونیو اندیشه عظیم کنفسیوس را شامل می شود. هر چند که بیش از دو هزار سال گذشته ولی نور اندیشه بشری در زمینه آموزشی می درخشد. هدف عملیات آموزشی کنفسیوس این است که آموزش و پرورش برای همه بشر است و این تفکر به پیشرفت و توسعه آموزشی چینی نقش مهمی ایفا می کند.

سعدی در زمان حیات خود به عنوان سخنور و شاعر، شهرت زیادی پیدا کرد و حتی در هندوستان، آسیای صغیر و آسیای میانه نیز او را میشناختند و اشعارش را میخواندند. بوستان سعدی کتابی است اخلاقی و آموزشی، و یکی از آثار منظوم وی، و یکی از شاهکارهای ادب فارسی به شمار میآید و سعدی آرمانشهر مطلوب خود را در آن به تصویر کشیدهاست. سعدی کتاب گلستان را در سال 656 هجری قمری؛ یعنی یک سال پس از بوستان نوشته و یکی از کتابهای درسی مسلمانان چینی هم به حساب می آید. تفکر آموزشی کنفسیوس و سعدی به بشر در اصلاح اندیشه و کردار تاثیرات زیاد کرده اند. در این مقاله از سه زاویه به کنفسیوس و سعدی نگریسته شده است. هر دو بر پرورش آداب یادگیری شاگردان، شیوهآموزشی، تهذیب نفس و انسانیت در شاگردان تأکید دارند، شایسته است تمام افرادی که در امر آموزش فعالیت دارند، به عنوان منبعی ارزنده به آنها مراجعه کنند.

مقدمه:

کنفسیوس با نام کنگ چیو در بیست و هشت سپتامبر سال پانصد و پنجاه و یک پیش از میلاد متولد شد و در یازدهم آوریل سال چهارصد و هفتاد و نه پیش از میلاد درگذشت که تا کنون 2550 سال از آن زمان می گذرد. کنفسیوس گردآورنده دست آوردهای فرهنگ باستانی چین، همزمان با دوران "بهار پاییز" است. متفکر و معلم فرهیخته و سیاستمداری که مکتب کنفسیوس - مکتب بشر دوستانه - را بنیان گذاشت. وی به "بزرگ ترین خردمند مکتب کنفسیوس " شهرت یافته که جزو "اولین ده فرد فرهیخته صاحب نام جهان" است.

در سالگرد هفتصد سالگی کتاب "گلستان سعدی" که در سال 1958 در شورای هیئت رئیسه صلح جهانی برگزار شد، سعدی شیرازی از بزرگترین سخن سرایان جهان و سرآمد اساتید زبان و ادب فارسی در قرن هفتم می باشد و سعدی به عنوان یکی از افراد فرهیخته صاحب نام در جهان معرفی شد. در سال 1984 درهشتصدمین زادروز سعدی، یونسکو در زادگاه سعدی یعنی شهر شیراز در ایران جشن یاد بود و سمینار علمی برگزار کرد و اندیشه بشر دوستانه او:

»بی آدم اعضای یک دیگرند    که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار«

1-1 -کنفسیوس و سعدی هر دو برای آموزش و پرورش اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. کنفسیوس معتقد است: در مورد شاگرد، قبل از آموزش ابتدا باید آداب یادگیری آن ها را اصلاح کرد. کنفسیوس به شاگردان انگیزه می دهد که به آموختن عشق بورزند؛ سعدی مدافع داشتن انتظارات سختگیرانه از شاگردان است. کنفسیوس می گوید: "یادگیری امری تدریجی و مداوم است و آیا این موضوع امری خوشحال کننده نیست ؟" در این جا باید یادآور شویم که: کنفوسیوس می گوید درس باید همواره مرور شود ولی در اینجا می خواهیم بدانیم کدام درس منظور کنفسیوس است که شاگردان باید همیشه آن را مرور کنند.

چه موضوعاتی محتوای آموزه های کنفسیوس را تشکیل می دهد. موضوع درس و یادگیری از نظر کنفسیوس چهار کتاب اصلی شامل »دا شوئه3« ، »جونگ یونگ" 4 ، "لون یو" 5 و "منگ تسه" 6می باشد. پس از فراگیری این کتاب ها شاگردان باید کتاب" شیاو جینگ" 7 را یاد بگیرند و پس از آن شروع به یادگیری"لیو جینگ" 8 نمایند. لی و به معنای شش و لیو جینگ هم به معنای لی9، یوئه10 ، شو11، شی12 ، ای13 ، چون چیو14 می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید