بخشی از مقاله

چکیده

پروفایل رابطهای میان یک متغیر پاسخ و یک یا چند متغیر مستقل است که نشان دهنده کیفیت محصول و یا عملکرد فرآیند است. از طرف دیگر شاخصهای توانایی فرآیند معیارهایی برای ارزیابی عملکرد فرایندها در تولید محصولات منطبق هستند. اگرچه تاکنون موارد کاربردی زیادی برای پروفایلها مطرح شده و روشهای مختلفی برای پایش انواع پروفایلها ارائه شده است، اما تحقیقات کمی در مورد تعیین شاخص توانایی فرآیندهای پروفایلی انجام شده است.

در این تحقیق رویکرد تابعی برای نوع خاصی از پروفایلها به نام پروفایل چندجملهای ساده توسعه داده میشود. بدین منظور توابع مربوط به حدود مشخصههای فنی به صورت روابط چندجملهای ساده در نظر گرفته شده و همچنین میانگین و حدود تلرانس طبیعی نیز به صورت پروفایلهای چند جملهای ساده تعیین میشوند. با استفاده از حدود تابعی اقدام به تعیین شاخصهای توانایی تابعی پروفایل چند جملهای ساده میشود. از شاخصهای توسعه داده شده در ارزیابی توانایی فرایند ایجاد کننده یک پروفایل چند جملهای ساده در صنعت خودروسازی استفاده میشود.

مقدمه

دیدگاه سنتی در مورد کنترل فرآیند به این صورت بوده است که توزیع احتمال یک مشخصه مهندسی و یا توزیع احتمال توام چند مشخصه مهندسی همبسته را مورد توجه قرار داده و با پایش پارامترهای این توزیعهای احتمال، فرآیند پایش میشود. در برخی موارد ممکن است یک رابطه میان دو یا چند مشخصه مهندسی بیانگر حالت فرآیند باشد. چنین مواردی در کالیبراسیون بسیار رخ می-دهند.

در سالهای اخیر محققان مثالهای متعددی در زمینه¬های مختلف ارائه نمودهاند که حالت فرآیند به وسیله رابطه میان دو یا چند مشخصه مهندسی تبیین میشود. در این موارد به جای در نظر گرفتن توزیع احتمال توام این مشخصههای مهندسی باید به رابطه میان آنها توجه شود. در واقع پایش فرآیند باید از طریق پایش این رابطه انجام شود. به این رابطه در اصطلاح پروفایل گفته می-شود

در کنترل کیفیت آماری از شاخص توانایی فرآیند برای ارزیابی عملکرد فرآیند در تولید محصولات منطبق استفاده میشود. از شاخصهای توانایی فرآیند به عنوان معیارهایی در ارزیابی تامین کنندگان و همچنین بهبود کیفیت نیز استفاده میشود.

در شهریاری و صرافیان سعی شده شاخص توانایی فرآیند برای پروفایل خطی ساده ارائه شود. شاخص توانایی فرآیند در ایجاد متغیر وابسته در چند نقطه محاسبه شده و سپس کوچکترین مقدار به عنوان شاخص توانایی فرآیند در ایجاد پروفایل خطی ساده معرفی میشود. مشاهده میشود که به معنی در نظر نگرفتن توانایی فرآیند در بینهایت نقطه دیگر از متغیر مستقل است.

در عبادی مساله شاخص توانایی فرآیند برای پروفایلهای خطی چندگانه مورد توجه قرار گرفته است. مساله تعیین شاخص توانایی فرآیند در پروفایل خطی ساده به یک مساله تعیین شاخص توانایی فرآیند چند متغیره تبدیل شده است که از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

حسینی فرد و همکاران  به مساله شاخص توانایی فرآیند در پروفایلهای خطی ساده غیر نرمال پرداخته است. اساس کار آنها نیز تمرکز بر متغیر وابسته در پروفایل خطی ساده بوده است.

حسینیفرد و عباسی نیز مساله تعیین شاخص توانایی فرآیند در پروفایل خطی ساده را مورد توجه قرار دادهاند. رویکرد آنها استفاده از نسبت اقلام نامنطبق متغیر وابسته برای تعیین شاخص توانایی فرآیند پروفایلی میباشد.

رضوی و همکاران  روشی برای محاسبه شاخص توانایی فرآیند بر مبنای شیب پروفایل خطی ساده ارائه کرده اند که در آن شیب پروفایل یک مشخصه کیفی متغیر فرض شده است. تعیین حدود مشخصه فنی برای شیب پروفایل چالشی بزرگ در محاسبه شاخص توانایی فرآیند شیب میباشد.

کریمی حالتی از پروفایل خطی ساده را مدنظر قرار داده است که حدود مشخصات متغیر وابسته تابعی از متغیر تصادفی مستقل و به صورت دو خط موازی حول یک خط هدف میباشند. با استفاده از شاخص¬های توانایی چند متغیره، شاخص توانایی فرآیند را برای فرآیند پروفایل خطی ساده بر اساس دو متغیر تصادفی همبسته شیب و عرض از مبداء محاسبه نموده است. در عبادی و شهریاری روشهای ارائه شده در عبادی مطرح شدهاند. شاخص ارائه شده توسط شهریاری و صرافیان را بهبود داده اند.

نعمتی سه رویکرد برای ارزیابی شاخص توانایی فرایند های پروفایلی به نام های رویکرد متغیرهای توصیفگر، رویکرد تابعی و رویکرد شباهت منحنیها معرفی نموده است . در رویکرد تابعی ابتدا پارامترهایی از پروفایل که ماهیت پروفایل مربوطه را از نظر شکل منحنی و موقعیت منحنی توصیف می کنند، مشخص شده و سپس با استفاده از روشهای ارزیابی توانایی فرایند تک متغیره یا چند متغیره غیر پروفایلی نس بت ارزیابی توانایی فرایند تولید کننده پروفایل اقدام می شود . در رویکرد تابعی همه حدود تلرانس طبیعی فرایند و حدود مشخصه فنی به صورت تابع در نظر گرفته شده و به جای یک مقدار برای شاخص توانایی فرایند یک تابع برای آن تعیین می Bشود. در رویکرد شباهت منحنی نیز از مع یارهای فاصله منحنی ها برای مقایسه منحنی پروفایلهای ایجاد شده با منحنی پروفایل هدف استفاده می شود.

نعمتی و همکاران رویکرد تابعی برای تعیین شاخص های توانایی فرایند در پروفایل دایرهای را ارائه نمودند. نعمتی و همکاران رویکرد تابعی برای تعیین شاخص¬های توانایی فرایند در پروفایل خطی ساده را ارائه نمودند. عباسی چرخی و همکاران شاخص های توانایی فرآیند برای پروفایل های لجستیک رگرسیون را ارائه کردند.

پروفایل چند جملهای نوع خاصی از پروفایلها میباشد. امیری به بررسی رابطه میان مشخصه های مهندسی موتور خودرو پژو در شرکت ایران خودرو پرداخت و دریافت که یک رابطه رگرسیون چند جمله ای ساده درجه ٍ میان گشتاور خروجی موتور و دور موتور وجود دارد. ایشان چهار روش برای پایش پروفایل چند جملهای ارائه نموده است .

امیری و همکاران از مدل آمیخته خطی برای تخمین پارامترهای رگرسیون چندجمله ای برای مثالی از صنعت خودرو و سپس از رویکرد چارت کنترل بر اساس در فاز ٌ استفاده نمودند. در این مقاله رویکرد تابعی برای ارزیابی توانایی فرایند تولید کننده پروفایل چندجملهای ساده ارائه میشود. ساختار مقاله به این صورت است که در بخش دوم رویکرد تابعی برای ارزیابی توانایی فرایندهای پروفایلی ارائه میشود. در بخش سوم رویکرد تابعی برای پایش پروفایل چندجملهای توسعه داده شده و در بخش چهارم یک مثال موردی ارائه می شود. در بخش پنجم نیز برخی پیشنهادات برای تحقیقات مرتبط در آینده ارائه میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید