بخشی از مقاله
چکیده:
در ادامه تحقیقاتی که در زمینه بهسازی گوهرها صورت گرفت، دستاوردهایی در زمینه بهسازیهای پیشرفته به دست آمد که بر اساس آنها، میتوان بعسازیها و تغییرات را بصورت موضعی و تعیین شده و با برنامه ریزی متمرکز بر بخشهایی در بازه کلی یا نقطه ای اعمال نمود. این نوع تغییرات که بیشتر برای ایجاد شباهت - و نه صرفا برای افزایش کیفیت - بکار میروند، شبیه سازی نام دارند که اولین بار در سال 1391 توسط نویسنده این مقاله - پویا کرمی - ، ابداع و به همگان معرفی گردید و در سالهای بعد، نسخه های کاملتری از اسناد این پژوهش در قالب مقالات گوناگون در همایشهای دیگر ارائه شدند.شبیه سازی، شاخه ای از فعالیتی نوین میباشد که با ترکیب دانش جواهرسازی
مقدمه:
چه گوهرها و. چه جواهرات مرصع به گوهرها قیمتی و نیمه قیمتی، دارای مشخصه هایی در ظاهر و باطن میباشند که این مشخصه ها، معیاری برای تحلیل و شناسایی هستند. از عیار یک فلز گرانبها تا شاخصهای درونی گوهرها، همگی در چهارچوب این فاکتورها جای میگیرند. اما در برخی از موارد، میتوان با شبیه سازی این مشخصه ها، حالتهایی از یک گوهر یا جواهر را در نمونه ای مشابه ایجاد نمود و این تغییر، که گاهی بصورت کلی و گاهی نیز بصورت کاملا متمرکز صورت میگیرد، نمونه ای بارز از شبیه سازی میباشد که شاخه ای نوین از کارآفرینی و ارزآوری خواهد بود و در سالهای گذشته، با توجه به سفارشهای گوناگونی که برای شبیه سازی جواهرات و گوهرها ارائه گردید، نقش برجسته این دانش بر هنگان عیان شد، در ذیل، به بخشی از چگونگی اعمال یک شبیه سازی اشاره شده است.
روش انجام پژوهش:
آنچه که در روند شبیه سازی، مبنای پژوهش قرار میگیرد، در قدم اول، بررسی مشخصات ظاهری و سپس درونی گوهر میباشد - ر ش-8 وفایی - و اگر هدف از شبیه سازی، ایجاد یک گوهر، همانند گوهری دیگر است، باید نمونه مبنا نیز در دسترس قرار گیرد تا بر اساس الگوی از قبل مشخص شده، قدم به قدم به پیش رفت. این نکته به آن معناست که محقق در روند شبیه سازی، دو خط مشی دارد. یا این شبیه سازی را بر اساس کلیت های موجود انجام میدهد و یا آنکه یک الگو دارد. اگر آغاز پروژه، بر اساس الگوی های همیشگی و آزاد است، تنها میتوان با دستچین کردن برخی از مشخصه ها، شبیه سازی را اعمال نمود اما اگر قرار بر شبیه سازی هدفمند باشد و الگو نیز از قبل تعیین شده، لذا باید تمامی مشخصات ظاهری و باطنی گوهر مبنا را ثبت نمود و پس از بررسی گوهر ثانویه و تعیین ظرفیت های قابل انتقال و تعیین تکنیک، شبیه سازی را اعمال کرد. - ر ش -2 کرمی -
آنچه که در روند تحقیقات به دست آمد، نشان داد که شبیه سازی برمبنای الگوی مشخص، در اولین قدم، نیاز به بررسی ابعاد و رنگ دارد. به آن معنا که باید مشخصه هایی چون غلطت، تن، تمایل های رنگی، درخشندگی و غیره بررسی و نتایج ثبت شوند. این نتایح، میتوانند تعیین کننده سنگ خام یا گوهر تراش خورده برای شبیه سازی از مرحله ای مشخص باشند. - ر ش - 1 کرمی - این بدان معناست که شبیه سازی، لزوما نباید از ابتدا آغاز شود و گاهی میتوان با تعیین کردن مراحل، برخی از آنها را که در دسترس هستند، حذف کرده و به اصطلاح از آنها چشم پوشی نموده و روال کار را از باقی بخشها آغاز کرد. نه بصورت همیشگی، اما در اکثر موارد، میتوان دومین قدم در یک شبیه سازی کلی متمرکز را تحلیل تراش ذکر کرد. برای یک شبیه ساز، بسیار حایز اهمیت است که نمونه مورد تحقیق، باید بر اساس متدی خاص با زوایایی مشخص تراش بخورد یا آنکه فقط حفظ کلیتی از تراش مذکور کفایت میکند. این تفاوت را شاید بتوان در حالتهای ذیل جستجو نمود:
الف: محور نوری گوهرها بر اساس تئوری راف
ب: ترکیب نسبتهای تراش
پ: ابعاد تراش و زاویه صفحات
ت: جهت و مسیر پولیش - Pulish -
مقایسه نسبتها و ابعاد
تعادلی و برابر
تحلیل تراش پیش از شیه سازی، زمینه ساز گام بعدی است که شامل بررسی ابعاد تراش و زاویه صفحات میباشد. وقتی معیاری تعیین میشود و نمونه ای در دسترس است که باید بر اساس آن شبیه سازی گردد، نسبت های تراش، باید مشخص باشند. از میلیمتر زنی صفحات در مقایسه تقارنی با هم بر اساس قواعد تعیین شده تا الگوی تراش بر مبنای یک کلید استاندارد در جایگزینی صفحات که رعایت این موارد، بازتاب نوری دقیقی را ازخود نشان میدهد. در حقیقت، همانند آنچه که گوهرمبنا خواهد بود.
ت - بررسی جهت و مسیر پولیش:
جدای از ابعاد مذکور و زوایا، جهت و مسیر پولیش نیز حاصر اهمیت است. البته این مورد، بیشتر برای شبیه سازی های درجه یک بکار میرود نه برای شبیه سازی های معمول. نکته اینجاست که هر تراشنده روشی خاص در تراش و پولیش گوهرها دارد و خطوط به جا مانده از پولیش - لاین پولیش - نشان دهنده دید تراشنده به براقیت گوهر میباشد. - ر ش 3 ادیب - اگر قرار بر شبیه سازی AAA بر اساس گوهر مبنا باشد، باید این نسبتها نیز رعایت شوند.