بخشی از مقاله

چکیده

رشد بیرویه جمعیت همزمان با توسعه صنعتی و تکنولوژی کلان شهر ها ،مشکلات زیادی را برای شهرنشینان به ارمغان میاورد که الودگی محیط زیست یکی از مهمترین این معضلات است الودگی صوتی به عنوان یکی از مهمترین الاینده های زیست محیطی در ایجاد اینگونه مشکلات در شهر های بزرگ سهم به سزایی را به خود اختصاص داده است.

آلودگی صوتی از نظر روانشناسی عبارت است ازصدایی نامطلوب وازنظر کمی، سروصدا مخلوطی از صوت طول موج و شدت های متفاوت است که ترکیب مشخص و معینی نداشته و برای گوش انسان ناخوشایند می باشد. شناسایی آلودگی های صوت موثر بر فضای شهری و راهکار کنترل و بهبود آن هدف اصلی این مقاله می باشد. در این مقاله سعی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا با شناسایی الودگی های صوتی موثر بر فضای شهری و راهکار کنترل آن می توان نقش موثری درکاهش و کنترل الودگی صوتی داشته باشیم؟

برای پاسخ به سوال تحقیق ابتدا ضمن تعریف بهتر الودگی صوتی به شناسایی انواع آن نیز می پردازیم و سپس به بیان راهکار برای کاهش الودگی صوتی پرداخته می شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق بر آن است که آلودگی صوتی موجود در شهرها علاوه بر تاثیرات بسیار نامطلوب بر سلامتی درونی و بیرونی افراد یک جامعه مانع از وجود فضای شهری پویا و انجام فعالیت های اجتماعی مطلوب در فضای شهری می شود.

مقدمه

فضای شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره ی شهروندان که هرروز به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه در طول راه، از منزل تا محل کار ادراک می شود.. ف ضای شهری به عنوان یکی از زیرمجموعه های مفهوم ف ضا، از مقوله ی م ستثنی نی ست . بدین معنی که ابعاد اجتماعی و فیزیکی شهر رابطه ای پویا با یکدیگر دارند.در واقع فضای شهری مشتمل دو فضای اجتماعی و فیزیکی می شود یک فضای شهری را می توان بر مبنای رویکردهای مختلف محیطی، جغرافیایی،معماری و... مطالعه و بررسی کرد.

فضای شهری،عرصه ی ایفای نقش بازیگرانی است که هریک به عنوان کنشگرانی ازجامعه ی خود محسوب می شوند.نقش های مثبت و گاهی منفی، نقش های پررنگ وگاهی کمرنگ، نقش های عام و گاهی خاص. فضای شهری به مفهوم صحنه ای است که فعالیت های عمومی زندگی شهری در آن ها به وقوع می پیوندند.خیابان ها ،میادین وپارک های یک شهر فعالیت های ان سانی را شکل می دهند.این ف ضاهای پویا در مقابل ف ضاهای ثابت و بی تحرک محل کارو سکونت اجزای اصلی وحیاتی یک شهر راتشکیل داده. شبکه های حرکت، مراکز ارتباطی، وفضاهای عمومی بازی وتفریح را در شهر تأمین می کنند.

فضای شهری بستر مشترکی است که مردم فعالیت های کارکردی و مراسمی را که پیوند دهنده ی اعضای جامعه است، در آن انجام می دهند و صحنه ای است که بر روی آن نمایش زندگی جمعی، در معرض دید قرار می گیرد .فضای شهری فضایی است که در آن با غریبه ها سهیم هستیم، مردمی که در اقوام، دوستان یا همکار ما نیستند. فضایی است برای سیاست، مذهب، دادوستد و ورزش. فضایی برای همزیستی مسالمت آمیز و برخوردهای غیرشخصی درواقع می توان فضاهای شهری را معادل عرصه های عمومی نیز توصیف نمود.

به همین دلایل توجه به کیفت فضا های شهری بسیار اهمیت دارد .یکی از عوامل اسیب رسان به محیط شهری الودگی صوتی می باشد ، که این عامل میتواند مانع علاقه ی شهروندان به استفاده از فضای شهری شود. منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواستهای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه ان سان تاثیر گذا شته و میتواند عوارض متعدد ج سمی و روحی و علیالخ صوص اهتلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود. واحد اندازهگیری آلودگی صوتی »دسی بل« است و آستانه تحمل گوش انسان در حدود 130 دسیبل را تا مرز بسته به اینکه در محیط باز یا بسته صورت پذیرد رفتار متفاوتی دارد.

در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع انتشار صدا تباهی ادامه میدهند. شرایط محیطی تاثیر غیر قابل انکاری در چگونگی انتشار صدا دارد. گرچه انسان به روند  انتشار  سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خ ستگی بوده و ظرفیت کار ان سان را چه در م شاغل فکری و چه در شغلهای بدنی و ساده کاهش میدهد آلودگی صوتی روی و ضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث ا شکال در تطابق یافتن ان سان با محیط کار وحتی اجتماعی و خانواده می شود. که نتیجه آن کاهش بازده کار میبا شد.

در صورتی که مدت در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، میتواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خظر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد. به عنوان نمونه چنانچه فردی طی 8 ساعت به طور مداوم در معرض سروصدای بالای 70 دسیبل قرار گیرد، فشار خون وی 5 تا 10 میلیمتر جیوه افزایش می یابد همچنین رشد بیرویه جمعیت همزمان با تو سعه صنعتی و تکنولوژی کلان شهرها، م شکلات زیادی را برای شهرن شینان به ارمغان میآورد که آلودگی محیط زی ست یکی از مهمترین این معضلات است.

آلودگی صوتی به عنوان یکی از مهمترین آلایندههای زیست محیطی در ایجاد اینگونه مشکلات در شهرهای بزرگ سهم به سزایی را به خود اختصاص داده است. آلودگی صوتی با فنآوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم داشته و به عبارت دیگر همزمان با رشد و ارتقاء تکنولوژی، مشکل صدا نیز ابعاد گسترده تری یافته و باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

مشکل این نوع از آلودگی در اکثریت کشورهای صنعتی بعنوان یکی از مهمترین موضوعات زیست محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرسازی، معماری داخلی مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و تحقیقاتی، مسکونی و تجاری و همینطور طراحی ماشین آلات صنعتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، ناراحتیهای جسمی و روحی شهروندان کلان شهرها را باعث میشود که عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیان بارتر است. این مسائل باعث شده است که جهان امروز برای مبارزه با این معضل هزینههای هنگفتی را صرف نماید.

یکی از مشکلاتی که بشر امروزی با آن دست به گریبان می باشد آلودگی صوتی است . آلودگی صوتی یکی از انواع آلودگیهای زیست محیطی است که سلامت انسان را تهدید میکند و بعد از انقلاب صنعتی و مخصوصا" در یک صد سال اخیر به علت پیشرفت تکنولوژی صنعتی و تولید انواع و اقسام وسایل حمل نقل و صنعتی باعث بالا رفتن میزان آلودگی صوتی در جهان شده است و حتی این آلودگی در بعضی از مناطق آنقدر شدید می باشد که بعضی از متخصصین محیط زیست اعتقاد دارند دامنه و قلمروی آلودگی صوتی نسبت به آلودگی هوا خیلی بیشتر می باشد برای مثال به چند نمونهآن اشاره میکنند : :

در شهرهای بزرگ :

درست است که آلودگی هوا بیشتر مخصوص شهر بزرگی مانند تهران و بعضی از شهرهای مراکز استان کشور میباشد و گاهی به مرزبحران و خطرناک می رسد ولی در این شهرها شدت آلودگی صوتی نیز دست کمی از آلودگی هوا ندارد و حتی بعضی از روزهای که هوای شهر پاک و سالم می باشد ولی آلودگی صوتی در این روزها
همچنان به شدت خود باقی است و این نشان می دهد که شدت آلودگی صوتی نه تنها در آن شهرها کاهش نیافته است بلکه همیشهادامه دارد.

در شهرهای کوچک و روستاها :    

در این مناطق آلودگی هوا آنچنان نیست که به مرز خطرناک و بحران برسد ولی به علت تردد وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلتها ؛ماشینها قدیمی و همچنین کارگاه ها و کارخانجات که با صدای زیادی کار می کنند باعث تشدید آلودگی صوتی در این مناطق می شوند .    .

در دشت و کوهها :    

تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در جاده های برون شهری ؛ استخراج مواد معدنی از معادن بوسیله مواد انفجار یا دستگاههای مکانیکی در مناطق کوهستانی و همچنین استقرار فرودگاهها و صنایع آلوده صوتی در خارج از شهرها باعث آلودگی صوتی در این مناطق شده است.

آلودگی صوتی در فضای شهری

در مناسب سازی فضای شهر ی از لحاظ الودگی صوتی و تاثیرات مخربش موضوعات بسیاری زیاد و قابل توجه ای می تواند مورد بحث قرار گیرد . یکی از این مباحث می تواند در باره حمل و نقل باشد که سعی شده است در این مقاله به آلودگی صوتی ناشی از حمل ونقل نیز پرداخته وحل این معضل را با مناسب سازی فضای شهری خواهان باشیم..داستان آلودگی محیط زیست و هوای شهرهای ما گرفتار افسون " عادت " است . نابودی محیط زیست شهری و افزایش آلودگی های گوناگون و از جمله آلود گی صوتی و آلودگی هوای شهر ها آنچنان برای عموم مردم عادی شده است که گوئی اتفاقی نیفتاده و فاجعه ای در حال شکل گرفتن نمی باشد.

خبرهای روزانه سکته های ناگهانی ، افزایش تلفات سرطانی ، فزونی عصبانیت های جنون آمیز ،سردردهای مزمن ، ناراحتیهای تنفسی ، کاهش در شنوائی ، آسم های مادر زادی ، اختلالات در متابلیسم ،ناراحتی های قلبی و تصادفات مرگبار رانند گی و ده ها موارد مشابه عادی شده است که افراد جامعه را ناخواسته از محیط شهری خود دور میکند و حتی اگر شهروندان مجبور به حضور در فضای شهری باشند حضوری کاملا از روی اجبار و رفع نیاز روزانه آنها می باشد .

آلودگی صوتی که در حال حاضر در فضای شهری مان شاهد آن هستیم مهمترین رکن شهرسازی یعنی داشتن یک فضای شهری پویا و سرزنده را از مردم شهر گرفته است .همچنین در می یابیم که سر و صدای محیط پیرامون در درازمدت به ایجاد ضایعات فیزیولوژیک در انسان منجر شده و گاه آثارشان به صورت خستگی، خواب آلودگی، توهم و حتی حملات عصبی تظاهر می نماید. آلودگی صوتی در عصر تکنولوژی ما به عنوان شایع ترین علل کاهش شنوایی عصبی اکتسابی نیز مطرح است و البته هنگامی که این بیماری به گوش آسیب رساند، دیگر قابل درمان نبوده و متاسفانه افراد آلوده به صوت زمانی متوجه مرض خود می شوند که بیماریشان به مراحل حاد رسیده و غیرقابل بازگشت شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید