بخشی از مقاله

چکیده:

هدف تحقیق حاضر شناسایی عامل هاي اثرگذار بر دشواري یادگیري درس زبان انگلیسی بین دانش آموزان دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران زبان انگلیسی دورة راهنمایی ناحیه دو ادارة آموزش و پرورش شهر اصفهان بوده است . روش تحقیق در آن توصیفی - پیمایشی - بوده و جامعه آماري آن را کلیه دبیران - زن و مرد - درس زبان انگلیسی پایه سوم راهنمایی ناحیه دو آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل می داده اند که تعداد کل آنها برابر با 32 نفر بوده است. از آنجا که تعداد جامعه آماري محدود بود از شیوة تمام شماري براي جمع آوري اطلاعات استفاده شد . ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بود که مشکلات یادگیري دانش آموزان در درس زبان انگلیسی را از دیدگاه معلمان مورد پرسش قرار می داد.

پرسشنامه یادشده شامل 44 گویه بسته پاسخ می شد که شش عامل مهم - شامل: عامل فردي، عامل آموزشی، عامل فرهنگی- اجتماعی، عامل نظام آوایی زبان فارسی، عامل واژگان زبان فارسی، و عامل دستور زبان فارسی - را که در ادبیات پیشین به عنوان عامل هاي اثرگذار بر یادگیري زبان انگلیسی تشخیص داده شده بودند را مورد پرسش قرار می داد. پرسشنامه یادشده بر حسب مقیاس پنج درجه اي لیکرت تهیه شده بود. براي اطمینان از روایی صوري و محتوایی پرسشنامه از نظر کارشناسان و متخصصان و براي تعییین پایایی آن از آزمون آلفاي کرونباخ بهره گرفته شده بود. بر این اساس میزان پایایی پرسشنامه با استفادة از ضریب آلفاي کرونباخ 0/81 برآورد شد. داده ها با استفادة از آزمون t تک نمونه اي مورد تحلیل قرار گرفتند و بر این اساس، نتیجه تحقیق نشان داد که از دیدگاه دبیران همه عامل هاي تعیین شده به جز عامل دستور زبان فارسی، جزء عامل هاي اثرگذار بر دشواري یادگیري درس زبان انگلیسی بین دانش آموزان مقطع راهنمایی به حساب می آیند.

واژگان کلیديدشواري: یادگیريِ درس زبان انگلیسی، دانش آموزان دورة راهنمایی، شهر اصفهان

-1 مقدمه

از دیر باز، زبان خارجی به عنوان ابزاري براي برقراري ارتباط با ملت هاي دیگر در برنامه درسی کشورهاي گوناگون گنجانده شده است. اکنون در ابتداي هزاره سوم، با پیشرفت سریع و روز افزون علم و فناوري آموزشی، یادگیري زبان هاي خارجی به ویژه انگلیسی اهمیت دو چندان یافته است. از آنجا که دنیاي پیرامون ما زیر بمباران اطلاعات از سوي منابع و رسانه هاي گوناگون است، آموزش زبان انگلیسی که زبان بین المللی است براي کلیه افراد دنیا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. آموزش زبان انگلیسی در مؤسسات آموزشی کشور ایران نیز به عنوان زبان بین المللی از الویت درجه اول برخوردار است؛ زیرا از طریق آن می توان به کلیه خزائن علوم طبیعی، صنعتی و فنی بشر دست یافت و به بهره برداري از پیشرفت هاي علمی در رشته هاي گوناکون پرداخت.

مسئله داشتن ارتباط با جامعه جهانی از نظر علمی، سیاسی، اقتصادي، اجتماعی، فعالیت در صحنه هاي سیاسی جهان، گفتگوي بین الملل، چرخش چرخ هاي صنعتی کشور، ادامه تحصیلات عالی، شناسایی فرهنگ و طرز تفکر جهانیان، گردش دور دنیا، سفر به کشور هاي انگلیسی زبان و . . .، به وسیله یادگیري زبان و تسلط به آن میسر است. به علاوه تنها از طریق زبان خارجی می توانیم ارزش هایمان را به دیگران منتقل کنیم و در خود محصور نباشیم، چرا که یادگیري زبان خارجی، پنجره نویی از دنیا بر روي ما می گشاید. بنابراین، آموختن زبان انگلیسی به دلیل پیشرفت روز افزون فنآوري و علوم در زمینه هاي مختلف و نیاز به آگاه شدن آنها از طریق رسانه هاي جمعی یک امر ضروري است و از این روست که آموزش زبان انگلیسی بیش از دیگر زبان هاي خارجی در مدارس ایران مورد توجه قرار می گیرد. اما چیزي که در مورد یادگیري زبانان انگلیسی حائز اهمیت است، استفاده از آن در محیط خارج از مدرسه استسینگل - ستون4، . - 1999

متأسفانه شواهد نشان از آن دارد که آموزش زبان در مدارس ما - به ویژه در مقطع راهنمایی - از اثربخشی لازم برخوردار نیست. آنچه در این راستا باید مورد توجه باشد آن است که براي آموزش این زبان، نیرو هاي انسانی زیادي فعالیت می کنند، هزینه هاي هنگفتی صرف می شود و دانش آموزان که با ارزش ترین سرمایه هاي کشور هستند، ساعت ها وقت خود را صرف یادگیري می کنند، با این وجود نتیجه کار مطلوب نیست. در نظام آموزش و پرورش ایران زبان انگلیسی به عنوان یکی از دروس عمومی از اولین سال راهنمایی ارائه می شود. ساعات زیادي صرف خواندن، درس دادن، تهیه مواد و ارزشیابی آن می شود، اما ضعف و ناتوانی یادگیرندگان در برقراري ارتباط و استفادة عملی از زبان متأسفانه ناامید کننده و تا حد زیادي نگران کننده است.آموزش زبان انگلیسی در کشور هاي مختلف با مشکلات متعددي رو به رو بوده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اکثر معلمین و دانش آموزان با آنکه ساعت هاي زیادي را در زیر سقف کلاس درس صرف آموختن زبان انگلیسی می کنند ولی باز هم موفقیت چشمگیري در این زمینه به دست نمی آورند. علیرغم تجربه هاي بسیار، اکثر معلمین هنوز درنیافته اند که چه موانع و عامل هایی هستند کهواقعاً یادگیري دانش آموزان را در درس زبان انگلیسی دشوار می کنند. ریورز - 1981 - 5 خاطر نشان می کند که عواملی مثل: نگرش و علایق دانش آموزان، برنامه هاي درسی، نیاز اجتماع، طرز فکر معلم و روش تدریس این امر موثر است.به هر روي در این تحقیق سعی شده است تا با یک بررسی در ادبیات موجود، عامل هاي مهمی را که یادگیري دانش آموزان مقطع راهنمایی را در یادگیري زبان انگلیسی با مشکل مواجه می کرده است را شناسایی و سپس با نظرخواهی از دبیرانی که خود با مشکلات دانش آموزان دست و پنجه نرم می کرده اند، مشخص کنیم که تا چه حد این مشکلات یا دشواري ها واقعاً یادگیري دانش آموزان مقطع راهنمایی را در یادگیري درس زبان انگلیسی با چالش و دشواري مواجه می کرده است.

-2 هدف تحقیق

تعیین عامل هاي اثرگذار بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی بین دانش آموزان دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران شهر اصفهان

-3 سؤال هاي تحقیق

1-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل فردي یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

2-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل آموزشی یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

3-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل فرهنگی – اجتماعی یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

4-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل نظام آوایی زبان فارسی یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

5-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل واژگان زبان فارسی یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

6-3 از دیدگاه دبیران، آیا عامل دستور زبان فارسی یکی از عامل هاي مؤثر بر دشواري یادگیري زبان انگلیسی در دوره راهنمایی به حساب می آید؟

-4پیشینه پژوهش

به دلیل اهمیت موضوع آموزش و یادگیريِ زبان انگلیسی پژوهش هاي زیادي در این باره صورت گرفته که در ادامه به چند مورد از آنها که ارتباط نزدیک تري با موضوع این پژوهش داشته اند، اشاره می کنیم:رشیدي - 1374 - در طی تحقیقی به بررسی مشکلات آموزش و یادگیري زبان انگلیسی در استان کردستان پرداخت. وي نبود انگیزه در دانش آموزان، عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی، کلاس هاي شلوغ و پرجمعیت، نامناسب بودن وضعیت فیزیکی کلاس ها از نظر نور و رنگ و زمان مناسب شروع یادگیري زبان انگلیسی را به عنوان مشکلات آموزش و یادگیري زبان انگلیسی بر شمرده است.رحیمی - 1375 - نیز در پژوهشی که با عنوان "بررسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس شهر تهران" انجام داد، به این نتایج دست یافت کهآموزش زبان در مدارس شهر تهران با مشکلاتی از قبیل: توضیح ناکافی کتاب هاي درس زبان انگلیسی در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید