بخشی از مقاله

چکیده:

دراین پژ وهش سعی بر این شده است تفاوت یادداری لغات زبان انگلیسی دانش اموزان در دو روش تدریس استقرایی تصویرواژه و روش تدریس معمول مقایسه وبررسی شود روش اجرای این پژوهش روش آزمایشی می باشد دراین پژوهش از طرح آزمایش دوگروه مستقل باپیش ازمون وپس آزمون استفاده شده است.

جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهرستان بافت در سال تحصیلی 94-95 می باشند .ونمونه گیری به روش تصادفی انجام شده است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و نرم افزار spss استفاده شده است و طبق نتایج بدست آمده تدریس با الگوی استقرایی تصویر - واژه به دانش اموزان در افزایش یادگیری ویادداری لغات زبان انگلیسی کمک می کند واین روش بر یادداری بیشتر از یادگیری تاثیر دارد.

-1 مقدمه

آموزش زبانهای خارجی موضوعی است که از اهمیت زیادی برخوردار است و در بسیاری از کشورها این موضوع بخش مهمی از امکانات آموزشی را به خود اختصاص داده است. در کشور ما نیز مساله آموزش زبان خارجی از اهمیت چشمگیری برخوردار است. دانشآموزان ما از سال اول راهنمایی به طور رسمی شروع به آموختن زبان انگلیسی مینمایند و تا پایان دوره متوسطه نیز این آموختن ادامه دارد.

ظاهراً چنین انتظار میرود که آنان در پایان دوره تحصیلات عمومی بر این زبان مسلط باشند؛ حال آن که واقعیت غیر از این است. مشاهده میکنیم که اکثر فراگیران نه تنها در پایان تحصیلات عمومی که حتی در پایان تحصیلات دانشگاهی خود نیز نه تنها هنوز با درس زبان مشکل داشته و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند، بلکه حتی توانایی مطالعه و فهم متون نسبتاً سادهای که به زبان انگلیسی نوشته شده را نیز ندارند. این ضعف بزرگی استکه باید به فکر رفع آن و تقویت زبان انگلیسی دانشآموزان بود و برای تدریس موثرتر آن و شکلدهی یادگیری بهتر و عمیقتر در دانشآموزان تدابیری اندیشید.

با توجه به این که یکی از مراحل آموزش زبان انگلیسی آموزش لغات و افزایش دایره لغات زبان انگلیسی میباشد، بررسی علل عدم تحقق کامل هدف در حوزه زبان انگلیسی شایان توجه است. یکی از زمینههای مهم در قلمرو آموزش زبان انگلیسی انتخاب روش تدریس مناسب است. به این دلیل میخواهیم در این پژوهش یکی از روشهای تدریس فعال یعنی الگوی استقرایی تصویر- واژه را در آموزش لغات زبان انگلیسی دانشآموزان سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1394-95 بررسی کنیم.

الگوی استقرایی تصویر- واژه بدین منظور طراحی شده که به مولفهای مهم از برنامههای درسی هنرهای زبان برای خوانندگان مبتدی دوره ابتدایی و نیز بزرگسالانی که خواندن را به تازگی آغاز کردهاند، تبدیل شود. این الگو در خانواده الگوهای پردازش اطلاعات جای میگیرد زیرا بخش اعظم محور تربیتی - آموزشی - آن بر ساخت دروس است تا دانشآموزان به تفحص در زبان پرداخته و به تشکیل و استفاده از تعمیمهایی درباره چگونگی کارکرد حروف، واژهها، عبارات، جملات و متنهای طولانیتر برای کمک به برقراری ارتباط در هنرهای - مهارتهای - زبانی انگلیسی مبادرت ورزند

با توجه به اهمیت این مسئله و بهبود نحوه آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان دوره راهنمایی، پژوهشگر سعی دارد به بررسی تاثیر روشهای تدریس فعال خصوصاً الگوی استقرایی تصویر- واژه بر آموزش لغات زبان انگلیسی دانشآموزان بپردازد.

-2 اهداف کلی

-2-1 هدف کلی:

تعیین تاثیر روش تدریس استقرایی تصویر- واژه بر یادگیری و یادداری لغات زبان انگلیسی در دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی.

-2-2 اهداف جزیی:

-1 تعیین تفاوت یادگیری لغات درس زبان انگلیسی دانشآموزان نسبت به روش تدریس استقرایی تصویر- واژه و روش تدریس معمول.

-2 تعیین تفاوت یادداری لغات درس زبان انگلیسی دانشآموزان نسبت به روش تدریس استقرایی تصویر- واژه و روش تدریس معمول.

-3 فرضیههای پژوهش:

-1 بین یادگیری لغات زبان انگلیسی دانشآموزانی که با و بدون روش تدریس استقرایی تصویر- واژه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد.

-2 بین یادداری لغات زبان انگلیسی دانشآموزانی که با و بدون روش تدریس استقرایی تصویر- واژه آموزش دیدهاند تفاوت معناداری وجود دارد.

-4 متغیرهای پژوهش:

-4-1 متغیر مستقل: متغیر مستقل در این پژوهش عبارت است از روش تدریس استقرایی تصویر- واژه

-4-2 متغیر وابسته: در این پژوهش دو متغیر وابسته وجود دارد که عبارتند از:

-1 یادگیری لغات زبان انگلیسی

-2 یادداری لغات زبان انگلیسی

-4-3 متغیر کنترل شده:

در این پژوهش متغیرهایی که تاثیر آنها بر متغیر وابسته توسط پژوهشگر خنثی یا حذف خواهد شد عبارتند از: سن، جنس، پایه تحصیلی

-5 خلاصه الگو

مراحل درس در یک چرخه الگوی استقرایی تصویر-واژه معمولاً با تصویر یک عکس آغاز میشود. محتوای عکس مذکور - هم عناصر اصلی و هم جزییات آن - شامل چیزهای زیادی است که دانشآموزان میتوانند با بهرهگیری از زبان شنیداری- گفتاری رشد یافته خود، به توصیف آنها بپردازند. دانشآموزان به بررسی تصویر پرداخته و سپس واژهها را از آن استخراج میکنند؛ یعنی دانشآموزان چیزهایی را که در تصویر ملاحظه میکنند، شناسایی میکنند و معلم خطی را از آن چیزها به سوی مکانی در بیرون تصویر رسم کرده، واژه را تکرار میکند و واژه یا عبارت را مینویسد و با صدای بلند هجی میکند. دانشآموزان واژه و هجی آن را تکرار میکنند.

در مرحله بعد الگوی استقرایی تصویر- واژه، مجموعه کارت واژههای دانشآموزان به ایشان عرضه میشود. آنها به بررسی این نکته میپردازند که آیا میتوانند واژهها را فوراً بخوانند یا در صورت ضرورت آنها را رمزگشایی کنند و در صورتی که با مشکل رو به رو شدند، از فرهنگ واژگان تصویر- واژه استفاده کنند

در مرحله بعد دانشآموزان وازهها را بر حسب ویژگیهای آوایی، ساختاری یا محتوایی طبقهبندی کرده و مقولات خود را با دیگران در میان میگذارند و میگویند که چرا یک مجموعه خاص از واژهها را در کنار یکدیگر نهادهاند.

پس از طبقهبندی واژگان از دانشآموزان خواسته میشود که درباره تصویر جملاتی واقعی بسازند. چرخه الگوی استقرایی تصویر- واژه در هر زمان پس از مرحله تدوین پاراگراف خاتمه مییابد

-6 پیشینه تحقیق

با توجه به پژوهش های صورت گرفته در مورد روش تدریس الگوی استقرایی تصویر- واژه میتوان این طور نتیجه گیری نمود که تعداد پژوهش های صورت گرفته مرتبط با روش تدریس استقرایی تصویر- واژه در داخل کشور کم و ابعاد مورد نیاز جهت پژوهش بسیار فراوانند.

بعضی پژوهشگران خواندن و مشکلات مربوط به آن را دستمایهی پژوهش خود قرار داده اند و به شیوه های گوناگون آن را بررسی و راهکارهای گوناگونی برای ارتقاء آن در دانشآموزان مختلف پیشنهاد نموده اند. از جمله پژوهش هایی که الگوی استقرایی تصویر- واژه را در خواندن و آموزش زبان به کار برده اند می توان به پژوهش اسدی و بهرنگی - 1388 - اشاره نمود که روش استقرایی تصویر- واژه را با همراه سازی نرم افزار مالتی مدیا بیلدر - MMB - در آموزش زبان انگلیسی سال اول راهنمایی به کار گرفتند. نتایج پژوهش آنان حاکی از بسط دایره واژگان، قدرت درک مفاهیم و مهارت در جمله سازی املا و نوشتن صحیح کلمات انگلیسی در مقایسه با گروه کنترل - روش معمول - است که از نظر آماری تفاوت معنی دار بین دو گروه دیده شد.

مهدی زاده و همکاران - 1390 - در پژوهشی با عنوان مقایسه تاثیر تدریس نگاره مفهوم و روش رایج بر یادگیری، یادداری نشان دادند که عملکرد یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی دانشآموزانی که با الگوی نگاره مفهوم - تصویر واقعی - آموزش دیده اند از دو گروه دیگر بیشتر است و در انگیزش پیشرفت نیز الگوی نگاره مفهوم - تصویر واقعی - موثرتر از روش رایج بوده است.

موسوی - 1386 - با بکارگیری الگوی استقرایی نگاره- کلمه در آموزش درس عربی پایه اول راهنمایی، بیان می دارد که این روش در قیاس با روش معمول در درک مفاهیم، به یادآوری کلمات و جملات عربی و ترجمه لغات و جملات بر دانش آموزان دارای اثر بیشتری است و تفاوت بین نتایج اجرای این روش و روش معمول در مولفه های ذکر شده معنی دار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید