بخشی از مقاله

چکیده:

سرمایه گذاری مستقیم - داخلی،خارجی - اثرات مثبت اقتصادی بسیاری بر شاخص های کلان اقتصادی از جمله افزایش کیفیت کالاهای داخلی، افزایش قدرت رقابت پذیری، کاهش بیکاری، کاهش ریسک سرمایه گذاری و... دارد. هدف پایان نامه فوق شناسایی عوامل موثربر جذب سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در شرکت صبا تامین می باشد. متغیرهای پایان نامه شامل سرمایه گذاری اطاعات حسابداری، متغیر برون سپاری ، ارزش افزوده اقتصادی ، توصیه مدافعان ، اطلاعات خنثی می باشند.

برای بررسی همبستگی زوج متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نرمال بودن داده ها از ازمون کولموگروف اسمیرنف و برای تجزیه تحلیل داده ها از آماره فیشر و ضریب تعیین تعدیل شده استفاده شده است. نتابج نشان دهنده تایید رابطه متغیرهای برون سازمانی، اطلاعات حسابداری و ارزش افزوده اقتصادی با سرمایه گذاری و رد رابطه متغیرهای توصیه مدافعان و اطلاعات خنثی با سرمایه گذاری می باشد.

-1 مقدمه

سرمایه گذاری به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود و طی دهه های اخیر از روند فزاینده ای نیز برخوردار بوده است. شناخت عوامل موثر در جذب سرمایه گذاری مستقیم در شرکت های تامین کننده منابع مالی زیر مجموعه های خود می تواند در سیاستگذاری شرکت ها که نتوانسته اند از این عامل به خوبی استفاده کنند، مفید باشد. - باقی، - 2015 با توجه به رابطه بین سرمایه گذاری مستقیم و رشد اقتصادی، بسیاری از اقتصاددان معتقدند سرمایه گذاری مستقیم داخلی و خارجی یک نیروی قوی است و با تاثیرگذاری مثبت بر رشد و توسعه از طریق ایجاد اشتغال به وجود می ایدکه منجر به افزایش درآمد برای افراد جامعه می گردد و سرانجام به دنبال افزایش درآمدهای افراد جامعه، مجددا منجر به سرمایه گذاری در اقتصاد و سوق دهی به سمت رشد و توسعه می شود. - والتر، - 2013 با توجه به موارد فوق شرکت صبا تامین به عنوان بازوی تامین سرمایه گذاری تامین اجتماعی از این مقوله مستثنی نیست زیرا تامین اجتماعی دارای زیر محموعه های گسترده ای از افراد و شرکت ها و ... می باشد به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مورد به بررسی عوامل موثر بر جذب سرمایه - داخلی و خارجی - بپردازیم.

-2 مبانی نظری تحقیق :

توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری در بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی است. بدون سرمایه گذاری در طرح های زیر بنایی و روبنایی نمی توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. امروزه تجربه بسیاری از کشورها مانند: چین ، کره جنوبی ، تایوان نشان می دهد که می توان با ایجاد مناطق پردازش صادرات یا مناطق آزاد تجاری - صنعتی امکان جذب سرمایه گذاری مستقیم و توسعه صادرات کالاهای صنعتی و در نتیجه درآمدهای ارزی کشور را افزایش داد.

سرمایه به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی از ارکان بنیادین اقتصادی به شمار می رود . بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه اقتصادی بسیار تلاش می کنند و با اتخاذ سیاست های اقتصادی می کوشند تا اشتغال کامل و رشد اقتصادی مستمر خود را در گرو سرمایه گذاری تامین نمایند . چنین کشورهایی از طریق تشویق سرمایه گذاری عمومی و اعطا امتیازات ویژه درصدد ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری ملی به منظور جلب اطمینان سرمایه گذاری خارجی و داخلی می باشند . استفاده از امکانات سرمایه گذاری از طریق به کارگیری بهینه منابع تولید از مهمترین عوامل دستیابی به پیشرفت اقتصادی محسوب می شود . - فخرزاد، - 1394

از دیدگاه نظری ، تزریق سرمایه به اقتصاد از این اعتقاد نشات می گیرد که اقتصاد دانان موتور رشد و توسعه اقتصادی را سرمایه می دانند . بدیهی است که تامین مالی تشکیل سرمایه از طروق مختلفی از جمله بدهی های خارجی ، استفاده از پس اندازهای داخلی ؛ جذب سرمایه خارجی و ..... امکان پذیر است . از آنجا که پس انداز های داخلی کشورهای در حال توسعه قادر به پوشاندن شکاف بین سرمایه گذاری و پس انداز نیستند و بازارهای سهام آنها در مراحل ابتدایی قرار دارد ، می بایست در جهت استفاده از روش های جذب سرمایه خارجی قدم برداشت . - جونانگو، - 2014

سرمایه گذاری مستقیم - داخلی،خارجی - اثرات مثبت اقتصادی بسیاری بر شاخص های کلان اقتصادی از جمله افزایش کیفیت کالاهای داخلی ، افزایش قدرت رقابت پذیری ، کاهش بیکاری ، کاهش ریسک سرمایه گذاری - به سبب ایجاد تنوع در دارایی ها و ایجاد تنوع مکانی - ، کاهش سطح قیمت ها، کاهش هزینه نهایی سرمایه ، افزایش تولید و رشد اقتصادی ، افزایش بهره وری سرمایه انسانی ، افزایش صادرات ، ارتقای فناوری و........... دارد . - امیا، - 2016

فخرزاد - 1394 - به بررسی ارائه مدل ساختاری تفسیری عوامل موثر در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان هرمزگان با استفاده از روش ساختاری تفسیری پرداخته است. در این مقاله به منظورمدلسازی عوامل موثربرجذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان هرمزگان، درابتدا عوامل موثردر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی شناسایی شده، سپس این عوامل با روش مدل ساختاری تفسیری،مدلسازی و سطح بندی شده اند، همچنین قدرت محرکه و قدرت وابستگی برای تمام عوامل محاسبه شده است، نتایج حاصل نشان می دهد که از بین عوامل موجود،بهبود کیفیت نهادهای دولتی،وجودسیاست های حمایتی دولت ازسرمایه گذار، کیفیت نظارتی و کیفیت قوانین و مقررات به عنوان عوامل تاثیرگذار بر سایر عوامل مشخص شده اند،در نهایت از 15 عامل شناسایی شده پنج عامل در خوشه ی مستقل قرار گرفته که اهمیت و تاثیرگذاری قوی آنها رانشان می دهد 3 تا در خوشه ی وابسته و 2تا از عوامل به عنوان کم اهمیت ترین عوامل درخوشه ی خود مختارقرارگرفته اند.

کیجین - - 2010 به بررسی عوامل متشکله - شکل دهنده - شرکت های تشریک مساعی - شرکت های سرمایه گذاری مشترک - پرداخته است. تحقیقات اولیه بر روی شکل گیری شرکت های سرمایه گذاری مشترک اغلب روی شرکت های تک کانونی و تک بعدی تمرکز کرده و اینطور به نظر می رسد که تنها یک عامل انگیزشی برای همکاری وجود دارد. این تحقیق در جستجوی بررسی این است که چگونه انگیزه های شکل گیری در شرکت های شریک به طور متناسب زوج می شوند. این مقاله در صدد بازنگری عوامل انگیزشی در متن مشخصه های گروه های متفاوت سرمایه گذاری اقتصادی اروپا و نیز مشخصه های شرکت شریک است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید