بخشی از مقاله

چکیده:

در دنیای امروز سرعت رقابت بسیار بالاست و کسب و کار نیز زیر فشار بیش از حدی برای نوآوری و این سرعت بالا قرار دارند پژوهش حاضر به شناسایی خدمات جدید و عوامل موثر بر توسعه آن در شرکت انتقال گازبا استفاده از تحلیل تِم که روشی پویا برای انجام پژوهش های کیفی است، اطلاعات گردآوری شده در مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 5 عضو هیات علمی دانشگاه کشور و 10نفر از مدیران ارشد شرکت انتقال گاز و 10 نفر از کارمندان شرکت انتقال گاز در مناطق مختلف، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس به رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه خدمات جدید با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی می پردازد.

یافته های حاصل از تحلیل تم محتوای مصاحبه ها نشان می دهد که مهم ترین خدمات جدیدی که شرکت انتقال گاز می تواند ارائه کند عبارتند از: تولید برق از مولدهای اضطراری موجود در تاسیسات تقویت فشار گاز ، تولید برق از انرژی حرارتی اگزوز توربین های گازی، فروش خدمات مهندسی و دانش مهندسی به سازمانهای متناظر خطوط لوله و مخابرات نفت ، سازمان آب و ...، سوآپ - ارایه خدمات انتقال گاز صادراتی به معنی دریافت از مبادی واردات و تحویل به کشور ثالث - ، انتقال گاز همراه از مناطق نفتخیز به CNG کاران داخلی ، انتقال گاز ترش جهت تزریق در چاه بمنظور صیانت از ذخایر ملی ، ارایه خدمات تست ولو به شرکتهای خارجی ، ارایه خدمات تعمیرات شبکه و مشاوره در تعمیرات توربین ، فروش گاز - دریافت و تحویل گاز به شرکتهای گاز استانی - و همچنین براساس نتایج پژوهش عوامل تاثیر گذار بر توسعه خدمات جدید عبارتند از: دسترسی به منابع و زیرساختهای مورد نیاز برای ارائه خدمت ، جدید و متمایز بودن خدمت ، ایجاد نوآوری در ارائه خدمت ، خوشنامی سازمان در ارائه خدمات و محصولات ، الزامات بالادستی ، قوانین و مقررات محدودکننده سازمان، ارتباط خدمت با ماموریت کلان شرکت می باشند.

مقدمه

کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارآیی این ماده گرانقدر به شمار میرود. اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت پتروشیمی ظاهر می شود. نیاز روزافزون به گاز برای تامین انرژی و سوخت و همینطور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیر بنایی در کشور، اندیشه تمرکز بخشیدن فعالیتهای مرتبط با صنعت گاز را تقویت کرد و در این رابطه طبق اساسنامه قانونی، شرکت ملی گاز ایران به عنوان یکی از چهار شرکت اصلی وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال در سال 1344 هجری خورشیدی مطابق با 1965 میلادی تاسیس گردید.

این شرکت از بدو تأسیس تا کنون متناسب با روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهرهگیری از گاز به عنوان یکی از منابع مهم در تامین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجاً با قابلیتها و توانمندیها و منابع و امکانات مختلفی از جمله نیروی انسانی متخصص و کارآمد با دانش و بینش علمی و نظری و نیز ابزار آلات، تجهیزات و ماشین آلات و کارگاه های متعدد و متنوع پیشرفته و مدرن برای اجرای عملیات شرکت دست یافته، به طوری که امروز قادر است کلیه امور مربوط را مطابق با استانداردهای معتبر بینالمللی قابل قبول راساً انجام دهد.

اکنون شرکت ملی گاز ایران یکی از ده شرکت بزرگ فعال در عرصه گاز در خاورمیانه و یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت با سابقه بیش از 45 سال است که وظیفه تأمین بیش از 61 درصد از سوخت مورد نیاز کشور را بر عهده دارد. از این نظر شرکت ملی گاز ایران از جایگاه مهمی در داخل و خارج کشور برخوردار است که به تناسب نیازها و گسترش فعالیتهای خود در داخل و خارج از کشور، نسبت به تغییر ساختار خود اقدام نموده است. این شرکت ضمن حفظ و تقویت توان خود در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری، نسبت به جذب نیروهای متخصص یا با آموزش و به روز رسانی توان نیروهای مجرب اقدام نموده است.

شرکت انتقال گاز ایران، نیز یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی گاز ایران است که از ابتدای تأسیس شرکت ملی گاز ایران در سال 1344 تحت مدیریت شرکت پالایش و انتقال گاز فعالیت داشت. در سال 84 مدیریت انتقال از نظر ساختاری از بخش پالایش تفکیک و در پایان سال 85 نیز به شرکت انتقال گاز تبدیل گردید. مهمترین وظیفه این شرکت دریافت گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولیدی داخلی و خارجی و انتقال به مبادی مصرف داخلی و پایانههای صادراتی است.

شرکت انتقال گاز ایران از 7 حوزه مدیریتی , 6 امور مستقل ستادی و 10 منطقه عملیاتی تشکیل شده است. که در مجموع عملیات استحفاظی بالغ بر 27 هزار کیلومتر از خطوط گاز کشور را بر عهده دارد. توضیح اینکه، این حجم از خطوط احداث شده گاز از منابع استحصال تا پالایش و تا انتقال به منابع مصرف، به منزله شریانهای اصلی انتقال گاز در سراسر کشور محسوب میشوند.

بدیهی است که پیچیدگی و بزرگی کار تنها با ذکر ارقام و آمار دریافت نمیشود، اما تا همین اندازه اشاره شود که اطمینان از انتقال بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز از منابع استحصال تا منابع مصرف تا پایانه های صادراتی، جز در پرتو مسئولیت پذیری بیش از 7000 نیروی تلاشگر با مدیریت کردن به روی 60 تأسیسات تقویت فشار قوی، و وجود 200 دستگاه کمپرسور و اداره یک شبکه مدرن مخابراتی و تله متری، امکان پذیر نبود. امروزه بسیاری از شرکتها جهت حداکثر کردن سود به دنبال توسعه خدمات جدید می باشند ، "جدید" یکی از کلماتی است که در ادبیات بازار یابی بیش از حد مورد استفاده قرارگرفته است . - lovelock,1984 - درسال 1928 شخصی به نام "بوز" محصولات جدید را به شش دسته تقسیم کرد .

این شش دسته عبارتند از : -1 محصولات کاملا جدید -2 خطوط جدید محصول -3 توسعه و بهبود محصولات جدید -4 خطوط تولید جانبی اضافه شده به خطوط تولید فعلی -5 ایجاد جایگاه جدید در بخش جدید از بازار -6 کاهش هزینه ها . - Dolfsam,2004 - از آن به بعد بر اساس این دسته بندی ، گروههای دیگری نیز برای NP معرفی شد که بعدها پایه و اساس گروهبندی ، گروههای دیگری نیز برای NS قرارگرفتند . پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر توسعه خدمات جدید NSD در شرکت انتقال گاز می پردازد براین اساس ابتدا به مرور ادبیات پژوهش و سپس روش شناسی می پردازد و در ادامه به تجزیه و تحلیل مصاحبه و جمع بندی و پیشنهاداتی برای شرکت انتقال گاز ارائه می گردد.

ادبیات پژوهش

در جهان امروز سرعت رقابت بسیار بالاست و کسب و کار نیز زیر فشار بیش از حدی برای نوآوری و این سرعت بالا قرار دارند. اگر سازمانها ، خدمات و یا محصولاتشان را با سرعت بسیار پایینی عرضه کنند، و یا طی اجرای خدمات مرتکب خطا شوند، توسط رقبایی با سرعت بیشتر از صحنه خارج خواهند شد . Lynn et .All ,1999 اهمیت بخش خدمات را میتوان در افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی GDP 1 اقتصادهای توسعهیافته و همچنین در حال توسعه مشاهده نمود .

Pilat , 2000 در همین میان جهانی سازی خدمت و فرایندهای تکنولوژیکی پرسرعت، که به وسیله فن آوری اطلاعات و ارتباطات قابل دستیابی هستند، فشارها را به شرکتها و سازمانهای خدماتی، در بخش خصوصی و حتی عمومی، به منظور رقابت در ارائه خدمات جدید افزایش میدهد . Menor , 2000 همزمان با افزایش تعداد خدمات جدید عرضه شده بازار، چرخه عمر خدمات کاهش مییابد و در این شرایط است که توسعه خدمت جدید 2 NSDبرای بسیاری از شرکتها به موضوع مدیریتی مهمی تبدیل میشود و به عنوان موضوع تحقیقاتی مهمی در مدیریت خدمات ظهور کرده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید