بخشی از مقاله

چکیده: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT همه جنبه های زندگی بشر را تحت نفوذ خود در آورده است . اینترنت و فضای مجازی به عنوان مصادیق این فناوری مخاطبان زیادی را در عرصه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی به خود جذب کرده و فضای مناسبی را برای بیان عقاید و علایق فردی ، گروهی و نهادی به دور از تربیون های رسمی فراهم آورده است . از آنجا که صنعت گردشگری در خدمت رشد اقتصادی هر کشور است . یافته ها نشان داد که استقبال کم کاربران ، عدم جذابیت طراحی برخی از سایت ها و شرکت ها ، عدم بروز رسانی ها و عدم استفاده از زبان چندگانه در برخی از شبکه های اجتماعی ، بنابراین ضروری است که با بازنگری در سیاست گذاری فضای مجازی در ایران عملکرد سایت ها و شبکه های اجتماعی و ایجاد مزیت رقابتی و توسعه خدمات جدید در صنعت گردشگری و هم چنین در فضا های مجازی تقویت و نیز توجه قابل ملاحظه ای گردیده است. و در نهایت 55 شرکت خدمات گردشگری از مناطق استان تهران پرسشنامه آنلاین را تکمیل کردند، و یک تجزیه و تحلیل از متغیرهای مربوطه شناخته شده است. سپس، الگوها با توجه به درجه شرکتها به دست داشتن در شبکه های اجتماعی به دست آمد. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر توسعه شبکه های اجتماعی بر هوشمندی رقابتی و توسعه خدمات جدید در صنعت خدمات گردشگری پرداخته ایم

کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی ، هوشمندی رقابتی ،توسعه خدمات و صنعت گردشگری

مقدمه

در سالهای اخیر، هوشمندی رقابتی در زمره یکی از مفاهیم مدیریت درآمده است و بسیاری از شرکتهای بزرگ آن را به جزیی از فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرده اند، چون از بسیاری جهات رویکرد هوشمندی رقابتی منافع بیشتری نسبت به دیگر مفاهیم مدیریت که در چند دهه اخیر شکل گرفته اند، دربردارد.جامعه مدرن ظهور روش های جدید برای برقراری ارتباط همکاری از طریق دستگاههای دیجیتال را تجربه کرده است. توسعه پیشرفت تکنولوژی همراه با خدمات انجام شده به یکی از بازارهای با رشد سریع آنلاین تبدیل شده است. چندین انقلاب تکنولوژی مقدار عظیمی از اطلاعات را موجب شده است که افراد با دستگاه های دیجیتالشان به صورت روزانه تعامل می کنند. نتیجه این است که این داده های بدون ساختار را به اطلاعات با ارزش برای شرکت، مشتریان و سیاست گذاران تبدیل می نماید . جهانی شدن اقتصاد، سرعت گرفتن تغییرات فناوری و انفجار اطلاعات باعث گردیده سازمانها فشار بیشتری را برای باقی ماندن در صحنه رقابت تحمل کنند. ازطرف دیگر فناوری ارتباطات و اطلاعات بادراختیار گذاردن راههای متنوع کسب برتری، موجب گشته است تا سازمانها با افزایش سطح هوشمندی رقابتی خود و به کارگیری و استفاده از اطلاعات، بر رقیبان غلبه کنند.

شبکه های اجتماعی می توانند نقش مهمی به عنوان یک پایگاه برای تجزیه و تحلیل ساختاری که مردم ایجاد می کنند، که یک فرصت برای محققان باز می کند که مشخص کنند و رفتارها را مدلسازی کنند، بازی می کند. درک این مسائل برای طراحی استراتژی بهتر و نتایج بهینه از پتانسیل این شبکه ها اساسی است .با این که دانش عمقی و ادراک نیازهای مشتری به عنوان عامل اصلی تعیین کننده ی موفقیت خدمات جدید - NSD - حمایت شده است، چندین نویسنده بر اهمیت مشارکت مشتریان در توسعه ی خدمات جدید - NSD - تاکید کرده اند. همچنین جریان جدیدی از تحقیقات استفاده از وب را برای مشارکت فعالانه در خور مشتریان در توسعه ی خدمات جدید - NSD - بررسی کرده اند.
رسانه های اجتماعی یک انقلاب است. با این وجود اشتباه تعبیر شده است. این موضوع در حال تغییر جهان به طور عمیقتر از آن چیزی است که ما متوجه شویم. به بهار عربی فکر کنید. جمعیت از کشورهایی مثل تونس، مصر، لیبی و سوریه علیه نیروهای دولتی که برای چندین دهه و بیشتر تحت ستم بودند اقدام کردند. رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار به منظور توانمندسازی این قیام بسیار مهم بوده است، به این صورت که شورشیان با ابزار ارتباط جمعی که توسط دولتشان کنترل نمی شد، ارتباط داشتند.

رسانه های اجتماعی عمیقاً قدرت تغییر جامعه را دارند. سازمان های تجاری پتانسیل رسانه های اجتماعی را در طول چند سال گذشته اغلب با آغاز تمرکز بر بازاریابی به رسمیت شناخته اند. به همین ترتیب مقالات کاربردی درباره اینکه چگونه شرکتها می توانند قدرت آن را در زمانهای اخیر مهار کنند، بسیار بسط یافته است. با این حال محققان و تجار به صورت مشابه سوال اشتباه پرسیده اند. در کسب و کار مد، سوال این است که اکثر سهامداران کسب و کار درباره ی رسانه های اجتماعی می پرسند: "چگونه آن می تواند به نفع ما مورد استفاده قرار بگیرد؟" قرار دادن سوال در این شرایط نشان می دهد که چگونه رسانه های اجتماعی اشتباه تعبیر شده اند و چگونه سازمانهای دارای مشکل با ذهنیت کسب و کار سنتی در انقلاب رسانه های اجتماعی زنده بمانند چه برسد به این بخواهند در آن رشد کنند.در نتیجه هدف ما برای آوردن یک سبک مختلف به حوزه ی رسانه های اجتماعی و کسب و کار با پرسیدن یک سوال متفاوت است: "چگونه رسانه های اجتماعی جامعه را تغییر می دهد، و چگونه با آن تغییر روش ، سازمانها تجارت می کنند؟ ". مطابق با این روش، تاکید بر اینکه چگونه سازمانها می توانند رسانه های اجتماعی را به نفع خود به کار بگیرند و چگونه آنها باید با یک نظام اجتماعی جدید وفق یابند ، تغییر می کند.. ما استدلال می کنیم که رسانهB های اجتماعی به شدت می توانند عدم تعادل در قدرت را جبران نمایند. از این رو، سازمانها فکر می کنند که آنها ممکن است در حال نمایش در یک شگفتی بزرگ باشند. www.mystarbucksidea.com یک شبکه ی اجتماعی است که به وسیله ی استارباکس برای مشارکت فعالانه ی مشتریان درگیر در فرایندهای توسعه خدمات جدید شرکت از طریق کمک، بحث و توسعه ی ایدهB های خدمات جدیدشان به صورت آنلاین ایجاد شده است .

. ویکی لیکس را در نظر بگیرید. با کمک از کارمندان داخلی سازمان اطلاعاتی مختلف، آن را به یک سطح جدید سوق می دهد، قدرتهای چالشی مثل سیا و رهبری دولت برای تغییر سیاستهای نظارتی را قادر می سازد. این دو نمونه نشان داد که رسانه های اجتماعی قدرتمند چگونه و چقدر می تواند به صورت بالقوه توازن قدرت را تغییر دهد. این صدای جوامعی است که قبلاً از حقوق خود محروم بودند و قدرتی نداشتند. آن سازمانهای قدرتمندی مثل سیا یا حتی دولتی که از کنترل اطلاعات و تحمیل شرایط یک رابطه استفاده می کند، تهدید می

کند.
لینکدین یک نسخه حرفه ای از فیس بوک است، که در آن کاربران یک پروفایل حرفه ای ایجاد نموده، و اطلاعات با سایر مخاطبین حرفه ای را مبادله کنند. از دیگر رسانه های اجتماعی در حال رشد و متداول با هدف اشتراک گذاری عکس ها و فیلم ها می باشد. نمونه های از این شامل یوتیوب، پینترست، فلیکر و اینستاگرام هستند. در سطح فنی رسانه های اجتماعی فقط یک نوآوری خفیف با تکیه بر بهبود در فناوری های پایگاه داده و پروتکلهای شبکه در میان دیگر نوآوری ها دارند. بعد از، از بین رفتن کلی در قرن 20 به لطف رسانه های اجتماعی جامعه در حال بازگشت است. نه که بازارها و سلسله مراتب ناپدید شوند نه، انها را در مکان های مناسب خود قرار داده است. به منظور تعامل با جنبه هایی از جامعه، سازمان ها و افراد در درون سازمانها به اعضای جامعه تبدیل می شوند. آنها باید یک بار دیگر چگونگی خدمت به جامعه را بجای تمرکز بر استفاده از آنها را یاد بگیرند. انها همچنین باید تلاش برای کنترل جوامع را متوقف کنند و مشارکت برابر خود را با آنها بپذیرند در این مقاله به بیان اهمیت و ضرورت موضوع و مساله تحقیق می پردازیم . سپس در ادامه فرضیات ، اهداف و کاربردهای متصور از پژوهش بیان می شود . در انتها به تعریف متغیرهای پژوهش می پردازیم .

بیان مساله

برای پرداختن به مسائل توسعه خدمات جدید شرکتها نیاز به استفاده از فرایندهای تعاملی و ارتباطی غنی تر از رویکردهای پردازش اطلاعات ساده دارند. ادبیات دو راه برای افزایش قدرت و عمق اطلاعات مربوط به مشتری در فرایندهای توسعه خدمات جدید را نشان می دهد: استخراج وب برای توسعه تعاملات متقابل مشتریان - شرکت؛ و استفاده از روش های تعاملی نوآورانه مثل مشاهده مردم نگاری و گفتمان / تجزیه و تحلیل گفتگو.

با این حال، اگرچه تحقیق قوم نگاری آنلاین یک روش تعامل قدرتمند برای مشتریان درگیر در توسعه خدمات جدید ارائه می کند، تحقیقات در زمینه راه های مدیریت شرکتها برای کمک ها و تعامل با مشتریانی که در توسعه خدمات جدید هم در زمینه ی توسعه خدمات جدید پشتیبانی وب و هم سنتی مشارکت می کنند اندک است. از این رو تحقیق بیشتر برای بررسی اینکه چگونه مشتریان به فرایندهای توسعه خدمات جدید پشتیبانی وب کمک می کنند، مورد نیاز است و به طور خاص در طول مراحل اولیه حساس توسعه خدمات جدید - مانند روند افکار - . همچنین یافته های چنین تحقیقاتی می تواند به ما در درک اینکه چگونه شرکتها باید مدیریت شوند و از مشارکت مشتریان استفاده نمایند کمک می کند.

شبکه های اجتماعی می توانند نقش مهمی به عنوان یک پایگاه برای تجزیه و تحلیل ساختاری که مردم ایجاد می کنند، که یک فرصت برای محققان باز می کند که مشخص کنند و رفتارها را مدلسازی کنند، بازی می کند. درک این مسائل برای طراحی استراتژی بهتر و نتایج بهینه از پتانسیل این شبکه ها اساسی است. تکامل اینترنت، به خصوص وب، فرصت های جدیدی برای شرکتهای کوچک و متوسط با توجه به سهولت ارتباطات و اطلاع رسانی باز می کند. یکی از بزرگترین تحولات محیط های شبکه آنلاین جدید که به عنوان شبکه های اجتماعی شناخته شده است، می باشد. اینترنت یک شبکه دسترسی عظیم است که میلیون ها نفر از افراد روزانه از هر مکان در هر زمان استفاده می کنند. در این زمینه، سیستم عامل جدید ظاهر شدند مانند سایت های شبکه های اجتماعی - فیس بوک، یوتیوب، لینکدین، توییتر، اچ آی5، بدو، مای اسپیس، در میان دیگران - که در آن کاربران هم ارتباط برقرار می کنند و هم محتوا به اشتراک می گذارند. از طریق این شبکه ها مردم پروفایلهایی ایجاد می کنند، ارتباط برقرار می کنند، تصاویر و فیلم تبادل می کنند، و منافعی برای ایجاد جوامع به اشتراک می گذارند. شرکت در این جوامع می تواند به هر کسب و کار ارزش اضافه نماید .

با این حال این تحقیق به طور کلی به تاثیر توسعه شبکه های اجتماعی بر هوشمندی رقابتی و نیز سادگی بر توصیف چگونگی استفاده از وب برای مشارکت مشتریان در توسعه ی خدمات جدید - - NSD تمرکز دارد، در حالی که مطالعات بسیار کمی تاثیر شبکه های اجتماعی بر هوشمندی رقابتی نقش و تاثیر مشتریان بر پروسه و نتایج فرایندهای توسعه خدمات جدید پشتیبانی وب را آغاز کرده اند. همچنین مزایای مشارکت مشتریان و تاثیر آن بر نتایج توسعه خدمات جدید - NSD - از طریق پژوهش جدیدی در حوزه ی خلق مشتری در صنعت خدمات گردشگری مورد مطالعه قرار گرفته استاما اخیراً مطالعه ی چگونگی مدیریت و تعامل مشتریان در توسعه خدمات جدید - NSD - شکست خورده است. و در این مقاله ما نیز سعی داریم به بررسی این عوامل و پروسه در صنعت خدمات گردشگری ایران می پردازیم که آیا عوامل مورد بررسی چه تاثیر و مزایا و نیز معایبی در صنعت خدمات گردشگری ایران را شامل می شود و در پی جواب سوالات زیر می باشیم:
B تاثیر توسعه شبکه های اجتماعی بر هوشمندی رقابتی و توسعه خدمات جدید در صنعت خدمات گردشگری چگونه است ؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید