بخشی از مقاله

چکیده

دراین پژوهش سعی شده تا با ارزیابی عوامل موثر در موفقیت صنایع ساخت موتورهای توربین گاز که یکی از صنایع دارای تکنولوژی و نوآوری در کشور است، بپردازد.در این تحقیق با توجه به جمعیت کم خبرگان در این صنعت خاص با استفاده از تکنیک دلفی فازی اقدام به جمع آوری اطلاعات از خبرگان در این صنعت نموده و با تحلیل این داده ها اقدام به نتیجه گیری و بدست آوردن عوامل موثر در موفقیت نوآوری می نماید.

-1مقدمه

امروزه سنجش تغییرات تکنولوژیک برای کسب و کار، تحقیقات و سیاستگذاری اهمیت فزایندهای یافته است . سنجش نوآوری در سطح بنگاه جهت تصمیم گیری در مورد مقدار تخصیص منابع به فعالیتهای نوآوری و برای انتخاب حوزههایی که نوآوری نوید بخش بازده اقتصادی بالایی است و همچنین مدیریت استراتژیهای نوآوری درون بنگاهی مورد نیازمی باشد .در سطح ملی نیز سیاستگذاران برای شناخت وضعیت موجود، روند تحولات آینده، دریافت بازخور از تأثیرات مثبت و منفی سیاستهای موجود و تدوین سیاستهای مناسب به اطلاعات به دست آمده از سنجش نوآوری نیازمند میباشند - هزینه تحقیق و توسعه دولتی صص. - 451-468طی دهه های گذشته و خصوصا سالهای گذشته بطور متناوب و با تاکید روزافزون واژه های "متغیر"، "تحول"،"تنوع منابع"، "تنوع محصول و خدمات"، "رشد کمی و کیفی تولید" و... شنیده شده است.

با این وجود شاید کمتر به این نکته توجه شده باشدکه بن مایه و عنصر مشترک این واژگان و عبارت ها چیست؟ بدون تردید در پاسخ به این سوال می توان به عوامل و مولفه های انسانی، اقتصادی، فرهنگی، سازمانی و مدیریتی عنایت نمود، اما بدون تردید یافته عمومی و فصل مشترک این مطالعات مفهوم "نوآوری" است به عبارت دیگر نوآوری به اکسیر حیات بخشی تبدیل شده است که نه تنها به تولید و عرضه محصولات و خدمات جدید و متنوع منجر می گردد،بلکه علاوه بر آن کاربردهای نوین یا بازارهای جدیدی را برای محصولات وخدمات قبلی می یابد و گاه می آفریند.در همین راستا "مدیریت نوآوری" نیز از جمله اثر بخش ترین و طبیعتا پیچیده ترین شاخه های دانش مدیریت به شمار می آید. مدیریت نوآوری فرایندی طولانی، پیچیده و در حال تکوین و تکمیل است که تمام عناصر وابعاد نوآوری از عرضه ایده تا تبدیل آن به ارزشها اقتصادی و اجتماعی و نهایتا بهبود و توسعه مستمر آن را در بر می گیرد.

- محمد قهرمانی، نرگس حسن مرادی، . - 1387شرکت توربو کمپرسور نفت آسیا از جمله شرکتهای فناوری بنیان در میان شرکتهای ایرانی بوده و با توجه به فعالیت در زمینه های مختلف صنایع نیروگاهی، نیاز به استقرار و استفاده از روشهای مهمی چون مدیریت فنا وری، مدیریت دانش و مدیریت نوآوری در این مجموعه، بیش ازپیش احساس میشود .نوآوری با اینکه امروزه از ضروریات مهم برای شرکتها و از جمله توربین گاز به حساب می آید، خطرهای زیادی را نیز در پی دارد و مدیریت فرایندهای نوآوری و کنترل و نظارت بر آنها نیز به همان اندازه از اهمیت خاصی برخوردار است .برای استقرار مدیریت نوآوری ابتدا شناسایی عوامل موثر بر آن لازم است.

-2 مبانی نظری پژوهش:

نوآوری ،مفهومی کلیدی است که امروزه از آن به عنوان محور دستاوردهای تجارت در قرن بیست و یکم یاد می شود.سازمانهای کوچک و بزرگ اقدام به ارزیابی مجدد محصولات خدمات و عملیات خود کرده اند تا فرهنگ نوآوری را به وجود آورند. این بازبینی مجدد اهداف سازمانی به این دلیل صورت می گیرد که پرورش فرهنگ نوآوری در درون سازمان بهترین تضمینی است که یک سازمان بتواند در محیطی که بازارهای آن به سرعت به پیش می روند پایداربماند.

همچنین پرورش فرهنگ نوآوری بهترین تضمین برای بقا و پایداری طولانی مدت در اقتصاد دانش محرک امروزین است - . - Antonio and Jose Albors,2008مدیریت نوآوری عبارتست از مجموعه ای از تلاشهای هدفمند و نظام یافته که به منظور فراهم سازی زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری در سازمان های اجتماعی و محیط های کسب و کار و پیاده سازی و تبدیل آنها به کالاها و خدمات نوین و مبادله آنها با ارزش های اقتصادی و پولی صورت می پذیرد. - - Lee&chang,2006 نوآوری عصای جادویی می باشد که مدیران موفق و اثر بخش با تکیه بر آن نه تنها بر مشکلات و محدودیت ها فائق می شوند بلکه علاوه بر آن به خلق فرصت های جدید و بهره برداری کارآمد از آنها بر می آیند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید