بخشی از مقاله

چکیده

شبکه بندی خیابان ها در طی دوران متوالی در دنیا شکل گرفتندودر طی سالهای اخیر دچار تغییر و تحولاتی شدند که شهرها را با مشکلاتی روبرو کرده واین مسئله ذهن بسیاری از شهروندان و بویژه طراحان را به خود درگیر کرده است. اساس کار این پژوهش، طراحی و امکان سنجی الگوهای مختلف شبکه ی خیابان که در طول چند دهه گذشته و همچنین مطالعات انجام گرفته در اختصاص با شبکه های شهری با روش فیوزگرید است که بسیار تازه پا به جامعه شهرسازان گذاشته است متمرکز میشود ،هدف از انجام پژوهش بررسی مختصری به نمونه هایی است که در سراسر جهان انجام شده، مانند آنهایی که الگوی کاربری زمین توسط الگوهای خیابان تحت تاثیر قرار گرفته اند و اینکه چگونه این الگو ها جامعه ی آنها را شکل داده است .

نتیجه اتخاذ شده از انجام پژوهش به طور مشخص بر روی طراحی Fused Grid و چگونگی تأثیر آن بر حوزه طبیعی و نیز امکان انطباق آن با منطقه 12 شهر مشهد است . بی شک انسان در کنار این که با توجه به نیازها ، ارزش ها و اهدافی که دارد فضای زندگی خود را شکل می دهد همواره از آن تاثیر میپذیرد،اما به نظر می رسد امروزه این تعامل بین انسان و فضا در اثر عواملی چون گسست کالبدی و اجتماعی، ورود بیش از پیش وسایل نقلیه موتوری که پیامد ماشینی شدن جوامع امروزی و و    نفوذ سبک های جدید در معماری و شهرسازی معاصر واهمیت حوزه خصوصی و فردگرایی که از آثار مهم مدرنیته است ، در حال از دست دادن مفهوم خود باشد .

ازآن جا که مسئله توجه به جایگاه افراد پیاده در شهر و    یافتن راه حل هایی جهت تحکیم رابطه انسان با محیط شهری از جنبه های حائز اهمیت و بررسی می باشد که شکل گیری آن نه بر اساس ابعاد کالبدی و جمعیتی بلکه مسائلی از قبیل ترافیک، آلودگی محیط زیست و پیوند های اجتماعی و فرهنگی بوده است،نگاه به نقشی که یک پیاده راه شهری میتواند در کم شدن ترافیک و    احیای همبستگی اجتماعی بر عهده داشته باشد مفید و کاربردی خواهد بود.

در این تحقیق تلاش شده است با توجه به الگوها و تجارب اخذ شده از پیاده راه ها وسواره رو های شهری تاثیر ویژگی های کالبدی پیاده راه ها در میزان تعاملات اجتماعی ودر انتها رسیدن به الگوی فیوزگرید در نمونه انتخاب شده منطقه 12 شهر مشهد باشد ، مورد بررسی قرارگیرد ودر این راستا به چگونگی تغییرات خیابان و اینکه این تغییرات تا کجا تغییر دهنده ی مفاهیم و ساختاربوده اند و تا چه حد در روابط اجتماعی در سطح شهری موثر نیز پرداخت شده است.

-2 مسئله شبکه های شهری و پیاده راه - بیان مسئله -

ازآن جاکه تجربه فضاهای شهری فعالیتی است که حرکت وزمان را در بر می گیرد. بخش عمده ای ازبعد بصری طراحی شهری را تجربه حرکت درفضا تشکیل می دهد.کالن می گوید؛ حرکت تجربه ای است که طی آن لطافت مکاشفه وجود دارد و نشاط وجذابیت حاصل از وجود تضادها درنمایش خاص با یکدیگر پیوند خورده اند. او می گوید ،فضای شهری باید از نظر فردپیاده طراحی شود. فردی که تجربه حرکت درشهر برایش تجربه ای شکل پذیر ومنعطف باشد. دردیدپیاده آزادی در ایستادن ودیگری با محیط اطراف وجوددارد.

در اصل خیابان ها و پیاده روها. فضاهای پویایی هستندکه حس حرکت درآن ها به وجودمی درواقع،پیاده روی بخشی از سفرهای شهری است و همه انسان ها حداقل قسمتی ازطول سفرهای خود را به صورت پیاده طی می کنند. تا قرن قبل اکثر شهرها در مقیاس حرکت عابر پیاده بوده و محورهای پیاده به ویژه در مراکز شهری، مکان های اصلی خرید وگردش و تردد شهروندان به شمار می آمدند. به دنبال تسخیر شهرها توسط وسایط نقلیه وچیرگی آن بر انسان، پیادگان موردکم توجهی جدی قرارگرفتند، درحالیکه امروزه بااستفاده از فن آوری پیشرفته حمل و نقل،جابه جایی بصورت پیاده بایستی ایمن وراحت صورت پذیرد.

-2-1 پیاده راه در سلسله مراتب شهری

یک انسان معمولا به دو منظور پیاده میرودیا برای تفرج و لذت از محیط و فضای شهری است ویا برای رسیدن به مقصدی خاص،خرید مایحتاج روزانه و شرکت در فعالیت های عمومی طراحی یک معبر مطلوب پیاده شهری فقط با توجه به عملکردها و وجوه تمایز و تشابه شان قابل درک است.بدین معنا که میتوان گذرگاهی ارام ودر تماس با فضای مصنوع هریک از این دو میتواندجوابی به یک سوال شهری باشندو مسلما در کنار هم قرار گرفتن و تداوم چنین مسیرهایی میتواند به تنوع و جذابیت یک منطقه شهری کمک شایانی نماید. پیاده راهها را میتوان در سطح طرح های مختلف بررسی و طراحی نمود. این سطوح در دو سطح : -1مسکونی -2محله ای -3ناحیه ای -4سطح شهری مطرح میگردند. - قریب،1376، - 63

-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

میتوان گفت لایه هایی از محیط های خلق شده ، اشکال اجتماعی هستند که فضای طبیعی را دگرگون می سازند و روی آن جای میگیرند، با گذشت زمان انباشته می شوند و همگی در کنار هم فضای شهری را می سازند; بدین ترتیب شهر پدیده ای اجتماعی- مکانی است با بعد زمانی و ذاتی که مرئی است . شهر محصولی از زمان است، در برگیرنده تاریخ و بدین علت،خود فرایندیست تاریخی. - مدنی پور،1384، - 65 از آنجایی که طرح های شبکه شهری به طور غیر مستقیم به سلامتی و آرامش ساکنان با عواملی همچون سر و صدا ، کیفیت هوا و فعالیت های فیزیکی تاثیر میگذارد .

لذا توجه به الگوها و شبکه های شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد با ترکیب مزایای دو شبکه شطرنجی و طرح واحد همسایگی به یک الگوی ترکیبی به نام fused grid که همزمان به مسائل محیطی و کیفیت زندگی شهری خواهد رسید . بنا به دلایل ذکر شده در پایان پژوهش ، نظر به این است که در آماده سازی قسمتی از اراضی منطقه 12 مشهد از الگوی fused grid استفاده خواهد شد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید