بخشی از مقاله

چکیده

در جهان امروز، بخش حمل ونقل از جمله بخش های زیربنایی هر جامعه محسوب میشود علاوه برتاثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر وتحول میشود. حملونقل یکی از عوامل مهم در تولیدات است تدارک و بهبود خدمات حملونقل باعث کاهش در هزینههای حملونقل میشود.از سویی دیگر سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل تال حد بسیار زیادی میتواند در اشتغال منطقهای تاثیر گذار باشد و به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در افزایش اشتغال است.

در این مقاله سعی شده است که به ارتباط بین زیرساختهای حملونقل و اشتغال پرداخته شود و اینکه سرمایهگذاری در این بخش چه تاثیراتی را برجای میگذارد که ازنظریه رهیافت پویایی تقاضای نیروی کار استفاده میشود. برای این منظور ابتدا به مقوله اشتغال پرداخته میشود و سعی میگردد با استفاده از مدل اقتصادپایه توضیحاتی ارایه شود و در ادامه به ضرایب اشتغال فزاینده اشتغال اشاره میشودو درنهایت به تحلیل اشتغال در بخش حملونقل پرداخته میشود نتایج حاصل حاکی از این امر است که میبایست سرمایهگذاری در زمان مناسب صورت گیرد تا دارای اثرات مثبت باشد بتواند دراشتغال منطقهای تاثیر گذار باشد و درانتها به رشداقتصادی منجر گردد.

-1 مقدمه

.در نطریه کلاسیک درمحل فعالیت های اقتصادی از شرکت و محل های مسکونی و حمل ونقل به عنوان یک اثر مرکزی تعریف شده است.و زیرساختای ان می تواند اهمیت ویژه ای برای شرکت ها مناطق و افرادداشته باشد به معنای گسترده تر منافع اقتصادی از سرمایه گذاری بطور مستقیم اثرات مستقیمی همچون افزایش تولید، بهرهوری و رشد اقتصادی و.. میباشد. استفاده از ارزیابی هزینه - سود مسائلیهمچون صرفه جویی در هزینه ،کاهش خطر تصادفات و....هم می تواند دخیل باشد .

علاوه براین ارائه زیرساختها میتواند پیامدهای فضایی به دنبال داشته باشد. با تاکید برهزینه های حمل ونقل بدیهی است که امکانات حمل ونقل برای رقابت منطقه ای مهم است چراکه باعث ارائه دسترسی به منابع ،کالا ها وبازار می شود از جمله عوامل کهمی که میتوان اشاره نمود دسترسی به نیروی کار میباشد. .برخی از افراد نقش بهبود حمل ونقل از لحاظ جغرافیایی در نظرگرفته اند که کمک به حذف تنگناها و باعث یکپارچگی فعالیت های گسیخته ازهم می کند امروزه اشتغال و ارزش افزوده در بخش حمل ونقل از معیارهای ارزیابی رشدو توسعه اقتصادی کشورها محسوب مبی گردد.

یعنی همانگونه که توسعه شبکه ی حمل ونقل بر رشد اقتصاد تاثیر گذار است، رشد و توسعه ی اقتصادی کشور نیز د ایجاد یک نظام مطلوب و رشد شبکه حمل ونقل اثر متقابل دارد. موضوع مهم در اشتغال زایی ، میزان سرمایه گذاری برای هر شغل است . حملونقل ضمن اینکه یکی از مهم ترین زیربخشهای خدمات برای اشتغالزایی است ، دارای این قابلیت است که با سرمایه گذاری نسبتا محدودی افزایش قابل توجهی در اشتغال کشور بوجود اورد.

-2 تعریف مسأله و اهداف تحقیق

سرمایه گذاری عمومی در زیرساختها بطور معمول به عنوان یک ابزار سیاسی برای مشاهده ی توسعه تقریبادرتمام سطوح تصمیم گیری سیاسی دیده می شود و ارتباطی که بیناب ین سرمایه گذاری ها وتاثی ری که در رشد اقتصادی ملی و منطقه ای وجود دارد.در این مقاله سعی برا ین است تا حدودی به مسئله اشتغال پرداخته شود به این منظور به اشتغال در مدل اقتصاد پایه و ظرایب فزاینده اشتغال پرداخته میشود. اهدافی که دنبال میگردد عبارتنداز:

.1 توضیحاتی در خصوص مبانی نظری اشتغال در مبحث حمل ونقل

.2تفاوتهای منطقهای در اثر اشتغال منطقهای درارتباط با حمل ونقل

در نهایت به تحلیل اشتغال در بخش حملونقل با استفاده از نظریه رهیافت پویایی تقاضای نیروی کار

-3 مبانی نظری اشتغال

نیل به رشد اقتصادی مطلوب، از اصلی ترین اهداف برنامهریزان هرکشور محسوب میشود. زیرا حصول به رشد و توسعه اقتصادی بهینه میتواند درامد واقعی سرانه مردم را افزایش داده و موجب ارتقای سطح زندگی مردم شود. با نگاهی به جریان توسعه در اکثر کشورها، این نتیجه به دست میاید که که توسعه نتوانسته است به کونهای برابر در میان مناطق مختلف یک کشور بوجود اید.

اشتغال از مهمترین متغیرهای مهمی است که از سیاستهای مختلف رشد و توسعه اقتصادی متاثر میگردد. تجربه نشان داده است که در میان مناطق مختلف کشور، نابرابریهای زیادی در امر اشتغال وجود دارد که ریشه ان عمدتا عدم شناحت واقعی از سیاستهای متخذه در مناطق و ارزیابی تاثیر انها برمتغیرهای مختلف اقتصادی از جمله اشتغال بوده است. بنابراین برای بررسی بهتر اشتغال ابتدا از مدل اقتصاد پایه استفاده میگردد.

-1 -3 مدل اقتصاد پایه

تئوری اقتصاد پایه از اولین تئوریها رشد اقتصادی منطقه و از شهرت زیادی برخوردار است. از انجا که امار مربوط به اشتغال معمولا راحت تر از سایر متغیرهای منطقهای در دست میباشد. این مدل عمدتا در مورد اشتغال مناطق به کار برده میشود.

برای نشان دادن مدل میتوان به طریق ذیل عمل نمود:ابتدا اشتغال کل منطقه به دو جز اشتغال پایه و غیر پایه تقسیم میگردد

T=X+D

=Tکل اشتغال ، =Xاشتغال در بخش پایه ، =Dاشتغال در بخش غیر پایه

با توجه به اینکه بخش غیر پایه به نحوی خدمات خود را اختیار بخش پایه قرار میدهد، میتوان فرض نمود که چنین رابطه بیم بخش ئایه و غیرپایه برقرار میباشد که در ان dیک ضریب مثبت میباشد. D=dx

از جایگزینی رابطه - 2 - در - 1 - خواهیم داشت.

T=X+dXیا T= - 1+d - X

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید