بخشی از مقاله

چکیده

صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیربناییترین بخشهای اقتصاد هر جامعهای به شمار میآید که در واقع حیات اقتصادی بشر را تغذیه میکند. این بخش پیوسته دررویارویی باسایر بخشهای اقتصاد، نهتنها باعث تغییرات کمیوکیفی آنهاشده، بلکه خود نیز در تحت تأثیر مستقیم اینتحولات قرارگرفتهاست. به عبارتی توسعه بخش - های مختلف اقتصادی مستلزم توسعه حمل و نقل و تاسیسات زیربنایی مرتبط با ان است ومتقابلا توسعه حملونقل نیز موجب توسعه بخشهای مختلف تولیدی میشود بنابراین رابطه بین کمیت و کیفیت زیرساختهای حملونقل وسطح توسعه اقتصادی آشکاراست.

هنگامی که سیستم حمل و نقل کارامد باشد موجب افزایش مزایا از جمله اشتغال و سرمایه گذاریهای اقتصادی و اجتماعی میگردد. . لذا باید اهمیت و حساسیت لازم را دراین زمینه و نقش ان در حیات و پیشرفتهای اقتصادی کشور مبذول داشت.

با توجه به اهمیت گسترش شبکهی حمل و نقل ونقشآن دراقتصاد، سرمایهگذاری کارا دراینبخشدارای اهمیتاست . در این مطالعه سعی شده این به این صنعت پرداخته شود و اینکه این نوع از سرمایهگذاری چه تاثیراتی میتواند در تجارت و توسعه اقتصادی شهر آچاچی مورد مطالعه در بر داشته باشد. در این راستا برای رسیدن به هدف مورد نظر از آزمون رگرسیون لجستیک و کای دو استفاده شده است و نتایج حاکی براین امر است که بر تجارت نیز میتواند تاثیر ُ/َِ و در توسعه اقتصادی نیز میتواند تاثیر ٍّ/ ُّ درصد به همراه داشته باشد.

مقدمه

امروزه توسعه به عنوان یک ابزار مهم در تمام سطوح تصمیمگیریهای سیاسی مشاهده میگردد یکی از راههای توسعه در کشور بخش حملونقل میباشد این بخش اساساً اهمیت حیاتی و قاطع در امر توسعه کشورها دارد.]ٌ[از این رو همواره به این بخش توجه مبذولی شده است و به همین دلیل است که در بودجه سالانه کشور بخش مهمی از اعتبارات را به خود اختصاص میدهد.دلیل این اهمیت براین است که بهبود سیستمهای حملونقل و راهها موجب بهبود دسترسی،  افزایش تولید، رشد بهرهوری اقتصادی، جذب بنگاههای اقتصادی جدید، ایجاد فرصتهای شغلی به عبارت کلی افزایش فعالیتهای اقتصادی می گردد به صراحت میتوان گفت بهبود اقتصاد فعلی جهانی به شدت وابسته به ظرفیت بنادر، بزرگراهها، راهاهن و فرودگاههاست.    

بااین حال ماهیت و میزان اثرات اقتصادی ان بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله اولیت بخشیدن توسعه بخش حمل و نقل در مناطق مختلف، به نوع، میزان، مقیاس زیرساخت، نوع ارائه، محل ان و ویژگیهای عملیاتی خاص،   همچنین ویژگیهای خارج از سیستم حملونقل مانند بازار املاک، استفاده از زمین، زمینهای محلی بستگی دارد.

توسعه به عنوان هدف سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل تا حدی دشوار است چراکه می بایست به طور کلی بررسی گردد چه عواملی موجب شکست یا موفقیت در پروژه میگردد ممکن است که پروژه مورد نظر به دلیل افزایش قیمت زمین و سایر عوامل اقتصادی نتواند به اهدافی که از پیش تعیین نموده است دست یابد.

در این راستا این پژوهش در نظر دارد به مطالعه تاثیر اقتصادی بخش حملونقل که در نتیجه سرمایهگذاری در منطقه بخصوص که در تجارت منطقه ای در شهرستان میانه میباشد مورد بررسی قرار میگیرد.

تعریف مسئله و اهداف تحقیق:

در این راستا با توجه به اثرات اقتصادی که این صنعت نیز میتواند بر منطقه برجای گذارد به بررسی اثراتصادی به خصوصو در مورد تجارت می تواند داشته باشد پرداخته میشود و در راستای رسیدن به هدف اصلی چندید اهادف فرعی نیز دنبال میگردد که عبارتنداز:

1.    شناسایی رابطه عرضه و تقاضا در حمل ونقل

2.    شناسایی تاثیرات حمل ونقل در بهرهوری

3.    شناسایی تاثیرات سرمایهگذاری در حیطهی حمل ونقل در ارتباط با شرکت های خصوصی

فرضیات پژوهش:

متغیر مستقل:متغیر مستقل یک ویژگی و خصوصیت است که بعد از انتخاب توسط محقق در آن دخالت یا دستکاری می شود و مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش روی متغیر وابسته مشاهده شودمتغیر مستقل همان محرک است این متغیر نقش علت را به عهده دارند و برمتغیرهای دیگر تأثیر میگذارند تشخیص تاثیر متغر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می شود. که در این تحقیق سرمایهگذاری در بخش حملونقل به عنوان متغیر اصلی میباشد.

متغیروابسته:این متغیر تابع تغییرات متغیرمستقل است. یا در واقع معلول آنها به حساب میآیند.که در این تحقیق تاثیراتی که میتوان در تجارت منطقه و همچنین توسعه اقتصادی منطقه برجای گذارد.

1.    به نظر میرسد بهبود در زیرساختهای حملونقل نیز میتواند در تجارت منطقه مثمر ثمر واقع شود.

2.    به نظر میرسد که با سرمایهگذاری در بخش زیرساختهای حملونقل نیز میتوان شاهد توسعه اقتصادی در منطقه بود.

مبانی نظری تحقیق:

بخش حملونقل پدیدهای است پویا و فراگیر، پیچیده. که امروزه به عنوان یکی ازپایههای اساسی درپیشرفت جوامع مختلف محسوب میگردد. در هر کشور برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و سیاسی، داشتن شبکهی حملونقلی گسترده و قابل اطمینان از نیازهای اولیه محسوب میگردد.

کلمه حمل ونقلیا به حمل چیزی از جای به جای ، یا به همان عمل حمل کردن ، یا به عملی که در ان مسافرین ، کالا و یا مواد جابهجا میشوند، گفته میشود. در واقع حرکت یا جابه جایی مردم و کالاها از جای به جای دیگر حمل ونقل است.

به عبارتی، این سیستم، امکان جابه جایی کالبدی - انسان/غیرانسان - را بین فضاها یا کاربردهای مختلف را فراهم میسازد.

در واقع این بخش دربرگیرندهی تمامی فعالیتهای است که به شکلی گستره در تمامی زمینههای تولید، توزیع، مصرف کالاها و خدمات جریان داشته است

از این رواست که علم بازاریابی، حملونقل را شامل کلیه فعالیتهای میداند که با تغییر دادن مکان کالا، سبب پدیدامدن سود میشود. البته سودی که از این طریق حاصل میشود هرگز ناشی از مداخله متصدیان امور حملونقل در کیفیت و کمیت امر تولید نیست، بلکه حاصل منافعی است که از انتقال و جابهجایهای مواد، کالاها و خدمات پدید میاید

از نظر مفهومی، شبکهی حمل و نقل  مجموعهای از راهای بهم پیوسته وگرههاست. دارای سلسله مراتبی در سطح محلی ،منطقهای ، ملی و بینالمللی    است که با مدیریت ان می توان تحول گستردهای را در سطح محلی تا جهانی را شاهد بود. مهندسی حمل ونقل را می توان کاربرد ریاضیات و امار برای جابهجایی مسافران وکالاها بااستفاده بهینه از مواد و انرژی های موجود در طبیعت معرفی کرد

بنابراین بطور کلی حمل -ونقل به معنای جامع ان شامل مدیریت،زیربنا و روبنا - ناوگان - از نیازهای اساسی جوامع امروزی است. حال سیستمهای حمل و نقل برحسب مجراها، به صورت حملونقل زمینی،زیرزمینی و ابی و هوایی و براساس مکان مبدا و مقصدارتباطات و حرکات به حملونقل شهری و بینشهری و منطقهای -کشوری و بین کشوری و بین المللی قابل تقسیمبندی میباشد.

روند ارزش افزوده بخش های مختلف حمل و نقل در کشور از سال  1383 تا 1390 در نمودار زیر نشان داده شده است. همانطور که مشخص است حمل و نقل زمینی - حمل و نقل جاده ای - بیشترین سهم را در بین بخش های دیگر دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید