بخشی از مقاله

چکیده
هدف این مقاله تبیین اهمیت ساختار و اجزای سیستم های صنعتی در ساختمان سازی و ارزیابی تاثیرات پیش ساختگی در فرآیند شهرسازی وهمچنین مزایای سازگاری و بروز آوری صنعتی سازی در ساختمان می باشد.در عصر حاضر انتخاب سیستم ساختمانی بهینه ،مهمترین دلیل  تعریف اقتصادی یا غیراقتصادی بودن پروژه های ساختمانیمیباشد؟نیازگسترده و روزافزون جامعه به ساختمان و مسکن، ضرورت استفاده ز  سیستم های ساختمانی و مصالح جدید به منظور ارتقا کیفیت ساخت، افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید ساختمان ها، سبک  سازی   وافزایش مقاومت در برابربلایای طبیعی را بیش از پیش  مطرح ساخته است.

افزایش تقاضای مسکن ناشی از رشد جمعیت، مهاجرت به شهرهاودر نهایت توسعه شهرنشینی از یک سو وعدم عرضه متناسب مسکن با توجه به ناکارآمدی روش های سنتی ساخت وساز از سوی دیگر، استفاده ازصنعتی سازی ساختمان را در جوامع مختلف اجتناب ناپذیر نموده است. حل مشکلاتی چون زمان طولانی اجرا، عمرمفیدکم، هزینه  زیاد اجرای ساختمان ها نیازمند ارائه راهکارهایی به منظور استفاده عملی از سیتم های ساختمانی نوین  و مصالح ساختمانی جدید است.روند ازدیاد جمعیت در طول سالهای اخیرو در ادامه آن نبود تعامل بین عرضه و تقاضا بشررا بر آن داشته است که دست به نوآوری هایی بزند همچون پیش ساختگی . موضوع پیش ساختگی در شهرها می تواند محاسن زیادی داشته باشد از جمله:

-کیفیت ساخت -صرفه جویی در مصرف انرژی -سرعت ساخت

واژگان کلیدی:ساخت و ساز،پیش ساختگی در شهرسازی،صنعتی سازی.

مقدمه

تلاش بشر همواره در راستای ایجاد بهبود امکانات زندگی،بهره مندی از شرایط عادی، فرهنگی و اجتماعی بهتر و بیشتر بوده است  وبرای رسیدن به آن تولید بیشتر وبهینه را هدف اساسی خود قرار داده است ؟با ورود به قرن بیست و یکم روند جهانی سازی برداشتن مرزهای اقتصادی و فشردگی رقابت تشدید یافته و موجب افزایش بیش از پیش اهمیت نوآوری گردیده است؟در چند  دهه اخیر  درباره صنعت ساختمان تحقیقات بسیار گسترده ای انجام شده که مأمن بسیار گسترده ای برای ابداعات و نوآوری های فناوری است.[1]

نیازهای روز افزون در بخش ساختمان و نظام  ساخت و ساز نیاز به تحول و اصلاح ساختاری را طلب می نماید ؟در چنین شرایطی لزوم  استفاده از فناوری جدید در صنعت ساختمان، جهت سرعت دهی بیشتر به ساخت و ساز احساس می شود. روش های بهبود تولید و  انتخاب صنعت مناسب و درخور، باید بر اساس قابلیت های محلی شکل بگیرد[2] یکی از روش های مناسب برای افزایش تولید، تفسیر طرح  و مراحل ساخت و ساز به صورت معرفی تدریجی آن است؟ همچنین به حداقل رساندن تأثیرات ناسازگار و مغایر آب و هوا، می تواند باعث  کاهش اتلاف مصالح و زمان پروژه شود.[3] از جمله مواردی که در ساختمان ها باید مورد توجه باشد تا موجب تقویت بیشتر نقاط مثبت و  کاهش نقاط ضعف آن شود، میتوان به پیوند بنا با زمینه و کیفیت معماری بنا اشاره کرد.

در حال حاضر با توجه به روند توسعه ساختمان سازی در کشور و نیز افزایش تقاضا برای ساختمان سازی، بکارگیری روش های نوین  در این صنعت می تواند سبب شود که علاوه بر بالارفتن سرعت ساخت و ساز، ضایعات این حوزه نیز کاهش یابد؟ بومی سازی فناوریهای نوین لازمه پیشرفت صنعت ساختمان است ؟با توجه به این نکته که بکارگیری فناوریهای نوین درساختمان  سازی می تواند تحول عظیمی در حوزه صنعت ساخت و ساز کشور ایجاد کند.

رشد فزاینده جمعیت شهری، نیاز به مسکن جدید، نیاز به جایگزینی مسکن های مستهلک شده و رفع کمبود کنونی مسکن را تا سال 1405 خورشیدی به حدود 14/1 میلیون واحد مسکونی خواهد رساند .به عبارت دیگر تا سال 1405 به طور متوسط در هر سال باید حدود 900 هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور ساخته شود.تا کل نیاز به مسکن در جوامع شهری تامین گردد.از سوی دیگر آمار ساخت مسکن  در سالهای گذشته نشان می دهد که توان تولید مسکن در کشور با روش های ساخت سنتی حدود 500هزار واحد مسکونی در سال است ؟ ؟ از این رو برای برای دستیابی به ساخت 900 هزار واحد مسکونی در سال رویکرد به تولید انبوه  مسکن به روش صنعتی  و نیمه  صنعتی همراه با بهبود روش های سنتی ساخت اجتناب ناپذیر شده است.[4]

فناوری های نوین ساختمانی

افزایش تقاضای  مسکن ناشی از رشد جمعیت، مهاجرت به شهرها و در نهایت توسعه شهرنشینی از یک سو و عدم عرضه متناسب  مسکن با توجه به ناکارآمدی روش های سنتی ساخت وساز از سوی دیگر، استفاده از صنعتی سازی ساختمان را درجوامع مختلف اجتناب  ناپذیر نموده است .امروزه توسعه علوم و فنون موجب پیدایش فناوری های نوینی  در عرصه ساخت وساز گردیده است. هم اکنون در ایران  بیش از  65سیستم و فناوری نوین ساختمانی مورد تأیید قرار گرفته است.[5] از این رو آشنایی و بهره مندی از آنها متناسب با شرایط  اقلیمی، جغرافیایی و  نیازهای ساختمانی مناطق مختلف کشور یک ضرورت فنی و اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن محسوب می گردد.  سیستم ها  و فناور ی های نوین ساختمانی؛ به مجموع های از رو شهای صنعتی ساخت اطلاق می شود که سبک سازی،   سرعت اجرا و مقاومت ساز ه ها را در برابر زلزله، حریق افزایش داده و عملکرد حرارتی واکوستیک را در سیستم بهبود می بخشد.[6]

صنعتی سازی

صنعتی سازی به مفهوم گذر از مرحله سنتی سازی با هدف بهره برداری بهینه از منابع اعم از منابع انسانی و مواد اولیه همراه با حفظ کیفیت و ارزش محصول تولید شده، در راستای پاسخ دهی  به نیازهای بازار و بهره وری اقتصادی است، بگونه ای که با استفاده از  فناوری  های نوین و در یک ساختار نظام مند  منابع مورد استفاده  در بهترین سطح کارایی عمل نماید؟

سیستم ساختمانی شامل قوانین طراحی و سیستم تولید می شود؛ به نحوی که بخش های آن، امکان سازگاری  دارند و از اجزای  ساختمانی و قابل مونتاژ مختلفی بهره می برد. سازگاری اجزا و رو ش های گوناگون مونتاژ سیستم ساختمانی به  وسیله سیستم ابعادی و  خطای مجاز و همچنین به  وسیله اتصالات و مفاصل حاصل می آید.  در واقع، سیستم ساختمانی عبارت است از ایجاد سیستمی برای  ساختمان سازی یا مجموعه ای از اجزای ساختمانی که به  طرق مختلف مونتاژ می شوند.  تا آرایشهای ساختمانی مختلفی  را ایجاد کنند و شامل تمامی فعالیت های لازم برای نوع خاصی از ساخت بنا به همراه  تکنیک ها و  روش های اجرایی می باشد. چنین سیستمی شامل روش های مختلف تکنیکی و مدیریتی برای تولید و مونتاژ عناصر برای هدف معینی  بوده و به عنوان مجموع های از عناصر مرتبط می باشد که این عناصر با یکدیگر فعالیت می کنند تا عملکرد  معین ساختمان را فراهم آورند

مزیت های صنعتی سازی ساختمان و فناوری های نوین

الف - . صرفه جویی در منابع ملی از طریق بهبود کیفیت  مصالح مصرفی و کاهش اتلاف انرژی در ساختمان ناشی ازعایق بندی نامناسب، کاهش مصرف انرژی ناشی از تولید مصالح به روش کارخانه ای و با فناوری  نوین، افزایش عمر ساختمان و در نتیجه جلوگیری از اتلاف  زودهنگام  مصالح ساختمانی، افزایش امکان بازیافت بیشتر  مصالح ساختمانی.

ب - . رویکرد آماده سازی قبل از اجرا به علت ماهیت صنعتی سازی امکان انجام زیرساخت های شهری قبل از اجرای  ساخت و ساز فراهم می شود و یا امکان  طراحی به هنگام فضاهای×شهری به سبب قطعه بندی مناسب تر اراضی فراهم می گردد.

پ - . کاهش تخریب محیط زیست  در مرحله تامین مواد اولیه امکان کنترل×یکپارچه برای استفاده از منابع غیر آسیب  رسان×به×محیط زیست وجود دارد، تولید نخاله و بازمانده مصالح در هنگام ساخت کاهش می یابد و از ایجاد آلاینده  های هوا و آب و آلاینده های صوتی کاسته می شود.  ت - . سبک سازی با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان باید تلاش شود که ساختمانهایی طراحی و اجرا شوند که در  کنار  استحکام کافی سبک باشد تا کمترین آسیب را در زمان حوادث بوجود آورند و این امر با مصالح نوین میسر است بطورمثال اگر با  روشهای سنتی دیوارچینی با ضخامت 35 تا 40سانتیمتر اجرا شوند دیگر امکان ساخت برج های چندین طبقه و ساختمان های مرتفع را  نداریم و باید دیوارها تبدیل به×جداکننده هایی شوند که حداقل ضخامت را داشته باشند و همچنین دارای مقاومت و عایق صوتی و حرارت  باشند؟

ث - . سرعت اجرا چون خیلی از محصولات و قطعات نوین در کارخانه تولید می شوند و در محل اجرا تنها نصب می گردند دارای سرعت اجرایی بالاتری  می باشند؟  ج - .ایجاد تنوع و کیفیت بصری استفاده از مصالح نوین این امکان را فراهم می سازد که بتوانیم بناهایی با تنوع بصری از لحاظ رنگ و جنسیت خلق نمائیم و بر خلاف گذشته که برای ایجاد تنوع شاید نیاز به تخریب و دوباره سازی بخشی از ساختمان بود ، امروزه می توان با  بکارگیری مصالح جدید با طرح و نقش زیبا به جای نماسازی قدیم ، بتوان در هر زمان ، ساختمان جدید و زیبایی داشت کاری که در  کشورهای اروپایی معمول است و  بطور کلی باید از تخریب ساختمان  با عمر محدود در دودهه بدون دلیل جلوگیری کرد و این گونه ساختمان سازی امکان ندارد جز با اجرای ساختمان با محصولات نوین؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید