بخشی از مقاله

خلاصه

در مالزی فن آوری پیش سازی ساختمان تحت عنوان صنعتی سازی سیستم ساختمان شناخته شده است که به عنوان یک سیستم جامع از ساخت و ساز تعریف شده و در آن تقریبا تمام ساختار اجزا در محل و یا خارج سایت تولید شده و سپس محصول به سایت منتقل می شود. محصولات با هماهنگی و دقت بالا به هم متصل می شوند تا به کیفیت بالایی از کار برسند و به زمان اتمام پروژه سرعت بخشند. از مزایای پیش ساخته سازی کمک به وزارت مسکن در کشورهای مختلف برای برآورده کردن تقاضای بالای مسکن به خصوص در کشورهای ایالات متحده، انگلستان، استرالیا، سنگاپور، هنگ کنگ و مالزی است. فراهم کردن خانه های مقرون به صرفه در حال تبدیل شدن به یک موضوع حیاتی برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای خانه با افزایش رشد جمعیت است.محبوب ترین جزء سیستم صنعتی سازی ساختمان - IBS - که در مالزی استفاده می شود سیستم پیش ساخته می باشد.

در طول این سالها تعداد کل سیستم های پیش ساخته سازی از 15 کارخانه در سال 2009 به 36 کارخانه در سال 2011 افزایش داشته است. به سیستم اطلاعات جغرافیایی - - GIS میتوان به عنوان یک ابزار مهم در پیدا کردن موقعیت جدید برای تولیدات پیش ساخته به وسیله به کار گرفتن روش های منطقی نگاه کرد. در این پژوهش، پنج لایه اطلاعات متشکل از جاده، زیرساخت ها، محیط زیست، جمعیت و استفاده بهینه از زمین خواهد بود. مدل فضایی و تمام لایه های اطلاعاتی طبق خصوصیا سوابق بررسی شده است. یافته های این پژوهش امتیازی برای دولت و یا بخش های خصوصی در برآورده کردن تقاضای اجزا پیش ساخته - - IBS در مالزی است.

کلمات کلیدی: صنعتی سازی سیستم ساختمانی - - IBS ،انتخاب بخش بخشی سایت، تجزیه و تحلیل تناسب اراضی

.1 مقدمه

روند ساخت و ساز صنعتی در مالزی از روش سنتی به تولیدات پیش ساخته - - IBS همچنین از مبنای طرح به مبنای محصول تبدیل یافت. انتقال پدیداری صنعت ساخت و ساز به تولیدات پیش ساخته نیز در استرالیا، هنگ کنگ، سنگاپور، انگلستان و ایالات متحده رخ داده است. اجرای پیش ساخته سازی در ساخت و ساز صنعتی باعث افزایش بهره وری، بهبود کیفیت و به علاوه چند مزیت مختصر شده است. زمان ساخت کوتاه، کاهش هزینه کلی ساخت و ساز، بهبود کیفیت، افزایش دوام ، ظاهر بهتر معماری، افزایش سلامت شغلی و ایمنی، حفظ منابع طبیعی، کاهش زباله های ساختمانی، کاهش تولیدگازهای گلخانه ای زیست محیطی، کاهش انرژی و مصرف آب. پس از جنگ جهانی دوم ساختمان پیش ساخته بهترین روش برای تحقق تقاضای مسکن بود.

در اوایل 1970 میلادی دولت ایلات متحده چندین سیستم پیش سازی ساختمان کشف کرد. از بزرگترین سیستم های ساختمان پیش ساخته در ایالات متحده، خانه های پیش ساخته است که دومین تامین کننده بزرگ واحد های مسکونی میباشد و شامل حدود 20درصد از سهم کل بازار مسکن است.[4] خانه ها در محیط تحت کنترل کارخانه بر اساس کد ملی ساختمان تعیین شده توسط ایالات متحده ساخته و کل ساختار به سایت منتقل و در محل نصب میشد5]و.[1استانداردهای فدرال ساخت و ساز طراحی و تولید مسکن، استحکام و دوام، حمل و نقل، مقاومت در برابر آتش، بهره وری انرژی و کیفیت را تنظیم میکند. وزارت مسکن و توسعه شهری مجموعه ای از استانداردهای عملکردی را برای گرمایش، لوله کشی، تهویه مطبوع، سیستم های حرارتی و الکتریکی قرارداده است.

خانه های پیش ساخته صرفه جویی مالی را فراهم میکند و در مقایسه با خانه های سنتی و چوبی - ساخت در محل سایت - ، در خانه های پیش ساخته به ازای هر متر مربع هزینه نصف میشود.در اوایل دهه1980 میلادی اقدام مشابهی توسط سنگاپور و هنگ کنگ برای گسترش سیستم پیش ساخته سازی انجام شد که به طور گسترده در ساختمان های عمومی مورد استفاده قرار گرفت.[6] پیش ساخته سازی برای ساخت ساختمان های بلند استفاده میشود و قادر به تحویل قطعات پیش ساخته به محدوده سایت و برپاکردن قطعات به وسیله جرثیل میباشد. درحالیکه مقام مسئول هنگ کنگ استفاده از واحد های پیش ساخته و قالب های قابل استفاده مجدد را در تمام قراردادهای خانه های دولتی توصیه کرده است.[3] بنابراین - IBS - برای شهرها و مناطقی که با مشکل تراکم جمعیت و نبود زمین کافی مواجه هستند برای توسعه مسکن مناسب است.

دولت مالزی صنعت ساخت و ساز را به سمت صنعتی سازی تشویق کرده است که میتواد حجم بالایی از خانه ها را مقرون به صرفه خصوصا با هزینه پایین تولید کند. سازمان های دولتی مانند جاباتان کرجا رایا - در زبان مالایی به معنی گروه کارهای عمومی است - و انجمن ساخت و ساز صنعت توسعه و محققان نقشی حیاتی جهت آموزش بازیکنان اصلی صنعت ساخت و ساز در قالب سیاست ها، انگیزه های مالی، دستورالعمل استراتژی، کارگاه ها و سمینارها برای افزایش آگاهی در میان کاربران نهایی و مشتریان ایفا کردند. صنعتی شدن پیشرفتی عالی در اجزای ساختمان های مسکونی برای رقابت و تبدیل شدن به یک روند جدید به منظور حل مشکل مسکن و تقاضا برای خانه های مقرون به صرفه به ویژه در شهرهای بزرگ و با فضاهای محدود برای ناحیه توسعه است.

بنابراین انجمن ساخت و ساز صنعت توسعه - در مالزی - نتیجه - IBS - در صنعت ساخت و ساز جهت ا اندازه گیری میزان استفاده از ساختمان و بخشی از سیستم نظارت اصلی صنعت ساخت و ساز اجرا کرده است. در بودجه سال 2005، سیاست استفاده از IBS در پروژه های ساختمانی دولتی، از 30% به 50% در آغاز سال 2005 افزایش یافته است. توسعه دهندگان ساختمانی که از سیستم IBS به اندازه 50% استفاده کنند از طرف CIDB با معافیت کامل مالیاتی روبرو خواهند شد. براساس گزارش CIDB در سال 2010، تعداد کارخانجات IBS به علت نیاز دولت تدریجا افزایش یافتند. برای معافیت مالیاتی باید 70% مولفه های IBS در پروژه های دولتی با بودجه RM10 میلیون صرف شود - %0,125 کل هزینه ساخت به عنوان مالیات باید به CIDB پرداخت شود - .[9]

انجمن توسعه صنعت ساخت و ساز - - CIDB، که از نیروهای دولتی تشکیل شده است، یک سری تحقیقات محلی در سالهای 2003، 2005 و 2008 برای تایید آگاهی ها در زمینه افزایش استفاده از مفهوم سیستم IBS در ساخت وسازها انجام دادند.[11] تعداد کارخانجات پیش سازیIBS بنا به سیاست های دولت - 2008 - به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این فرصت مناسبی برای دست اندرکاران IBS برای درگیر شدن در تجارت پیش سازی ساختمان می باشد. در هر حال پروسه انتخاب محل، برای فهم بهتر مولفه های مکان یابی با لحاظ کردن لایه های اطلاعاتی مختلف بسیار حیاتی می باشد. همچنین فهم خوب در انتخاب محل، به بهینه شدن فعالیت های اقتصادی و ایجاد یک تجارت پایدار و دوستدار محیط زیست بخوبی کمک می کند.[14] لذا نیاز به یک مطالعه مناسب ودقیق برای آنالیز مکان های بالقوه جهت ساخت کارخانجان IBS همواره احساس می شود.

.2 محدودیت ها و مزایای مولفه های پیش ساخت IBS

سودمندی استفاده از سیستم IBS در فعالیت های ساخت و سازی درکاهش وابستگی به نیروی کار خارجی، بهبود بازدهی و کیفیت ساخت و ساز، کاهش روش های بی فایده ساخت و ساز، دوستدار و با ملاحظه در امور محیط زیستی، دستیابی به یک استاندارد مناسب ساخت و ساز و بالا بردن سرعت عملیات ساختمانی می باشد. بر اساس تحقیقی که در سال 2008 بر روی سیستم IBS انجام شد، بیشترین و کمترین فایده های این سیستم به ترتیب عبارتند از: - 1 حداقل اسراف و ضایعات - 2 محیط زیست پاکیزه تر - 3 نیاز کمتر به مصالح در سایت - 4 کاهش نیروی کار در سایت - 5 کیفیت کنترل شده - 6 تکمیل سریعتر پروژه - 7 سایت ساختمانی تمیزترو ایمن تر و - 8 هزینه های ساختمانی کمتر.[11]

بزرگترین نگرانی و اضطراب برای تکنولوژی IBS، نه تنها در مالزی بلکه در کشور هایی مانند امریکا، بریتانیا، استرالیا، سنگاپور و هنگ کنگ اتفاق افتاده است. Azmen و همکاران [13]گزارش دادند که تکنولوژی IBS در کشور های امریکا، بریتانیا و استرالیا دارای شباهت هایی بودند. در امریکا، از صنعت خانه های پیش ساخته - - MH، به عنوان تکنیک ساخت و ساز خارج از سایت یاد می شود.[14] در حالیکه در بریتانیا، در روش های مدرن ساختمان سازی - - MMC به طرق مختلف تعریف می شوند؛ پیش سازی، تولید و ساخت خارج از سایت[15] دوره ساخت خارج از سایت - OSM - ، دوره ای است که در صنعت ساختمان سازی استرالیا نیز استفاده می شود. به علاوه، دوره پیش سازی نیز در سنگاپور و هنگ کنگ مورد استفاده قرار می گیرد. جدول 1، محدودیت ها و نقاط قوت سیستم IBS را نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید