بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله بررسی گردشگری رویداد فرهنگی برای رسیدن به بهترین راهبرد در امر توسعه گردشگری رویداد با تأکید بر هویت فرهنگی - اجتماعی مقاصد شهری میباشد. برای ضرورت توسعه رویدادهای فرهنگی گردشگری شهری از روش پژوهش توصیفی - تحلیلی با استفاده ازجمع آوری داده های کتابخانه ای انجام شده است و نیز منابع اصلی تحقیق اسناد و مدارک موجود و پژوهش های صورت گرفته در این خصوص می باشد.

نتایج پژوهش نشان می دهد برای دستیابی به توسعهی گردشگری رویدادهای فرهنگی با تأکید بر هویت فرهنگی - اجتماعی مقاصد شهری مدیران و برنامه ریزان شهری و همچنین همکاری بخش خصوصی و دولتی باید درصدد برآیند برای حرکت به سوی شکل گیری تصویر مثبت از کشورمان و تلاش در جهت احیاء شدن مراسم و آئین های ملی-محلی و مذهبی ، تنوع در جاذبه های فرهنگی،کسب تجارب نو، افزایش انگیزه سفر و شکل گیری تقاضای بیشتر برای گردشگری رویداد فرهنگی ، معرفی فرهنگ مهمان نوازی مردمان سرزمینمان ایران برای میزبانی رویدادها. و تلاش برای ثبت ملی آثار ملموس و ناملموس که به نفع توسعه ی گردشگری رویدادهای فرهنگی کشورمان در جهت تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی در حوزه گردشگری رویداد فرهنگی از برنامه های ضروری توسعه رویداد فرهنگی می باشد.

-1مقدمه

آئین های ماندگار سرزمین مقصد همواره از جذابیت خاصی نزد گردشگران برخوردار هستند. و از آن به مثابه یک ظرفیت مهم فرهنگی در توسعه گردشگری رویداد یاد می شوند. این ظرفیت های مهم فرهنگی فرصتی برای توسعه گردشگری با موضوع برگزاری رویدادهای فرهنگی - آئینی می باشند. وارد ساختن موضوع رویدادها به صنعت گردشگری از سابقهی طولانی برخوردار نیست . زیرا زمینه برگزاری رویدادها بیشتر بهمنظور تأمین خواستهها و نیازهای مردم محلی شکلگرفته است.

گذشت زمان به فعالین حاضر در این بخش بازار نشان داد که آنچه برای مردم یک محل دارای جذابیت است و پول و زمان خود را صرف آن میکنند میتوانند توجه مردمانی از سایر نقاط و حتی بسته به مورد از سراسر جهان را به خود جلب نماید. امروزه برگزاری رویدادهای گردشگری در بسیاری از کشورها، به یکی از جنبههای بارز در جذب گردشگر خارجی بدل شده و هر ساله جمعیت قابل توجهی برای حضور در این جشنوارهها عازم این مقاصد میشوند.

لذا مدیران کلان یک منطقه بهسوی طراحی و اجرای وقایع خاص گردشگری قدم برداشتهاند و این وقایع را بهعنوان جاذبهای خاص مقصد خویش به سراسر جهان معرفی نموده و در جهت مخاطب یابی برای آن کوشیدهاند - گتز1،. - 2008 بهعبارتدیگر رویداد گردشگری واقعهای است که بهطورمعمول برخلاف زندگی متعارف و جاری جامعه میزبان شکل میگیرد. رویدادها در یک دوره مشخص زمانی اتفاق میافتند و هدف از آنها برگزاری مراسم و آیینها و جشنها ، فعالیتهای گسترده اجتماعی ، مسابقات ورزشی ، برگزاری نمایشگاهها و غیره است.

امروزه کشورها از برگزاری جشنوارههای مختلف ، میزبانی رویدادهای ورزشی ، برپایی نمایشگاههای تجاری و صنعتی و به راه انداختن فستیوالها و کارناوالهای خیابانی ، هدف دیگری را علاوه بر تمام اهداف دنبال میکنند و آن جذب گردشگر و ورود ارز به کشورشان است. رویدادها بهعنوان یک ظرفیت گردشگری در برگزاری تورهای تخصصی یک شهر یا منطقه نقش ویژهای دارند و باعث تحولات اقتصادی و ورود ارز به کشورها و شهرهای میزبان شود - گتز2،. - 1993

گردشگری پیش از آنکه فعالیت اقتصادی باشد، پدیدهای فرهنگی محسوب میشود و نقش مهمی در ایجاد تغییرات فرهنگی ایفا میکند. فرهنگ گردشگر و میزبان در محیطی به نام مقصد بطور مستقیم و بلا واسطه عرضه میشود. بهرهبرداری صحیح از این تعامل فرهنگی منجر به تقویت فرهنگ، فرهنگ ملی و درک بستر فرهنگ بینالمللی میشود. جهانیسازی فرهنگی و مقاومت خرده فرهنگها برای جلوگیری از حل شدن در این فرهنگ جهانی یکی از مهمترین دغدغههای حافظان و دلسوزان فرهنگ ملی در کشورهاست - حدیث طالبی ،. - 1395 با توجه به نقش و اهمیت موضوع هدف از این مقاله بررسی مفهوم رویدادهای فرهنگی برای رسیدن به بهترین راهبرد در امر توسعه گردشگری رویداد با تأکید بر هویت فرهنگی - اجتماعی مقاصد گردشگری شهری می باشد.

-2 مبانی نظری پژوهش

-1-2 گردشگری شهری

شهرها همواره در طول اعصار و قرون متمادی با توجه به اینکه کانون توجه و تصمیمگیری بودهاند، لذا در درون خود آبستن حوادث و جاذبههای تاریخی و فرهنگی بسیار هستند که امروزه در کانون توجه گردشگران قرارگرفتهاند - موحد و همکاران، - 1390 گردشگری شهری بهعنوان پیامدی از توسعه شدید زیرساختها و محصول گردشگری پدیدار میشود که روند شهرنشینی در مکان در اصل بهعنوان یک حوزه پیرامونی شناختهشده است. این شکل از توسعه گردشگری با برنامههای ویژه دولت در تمام سطحها همراه میشود، اقتصادی است که کاملاً توسط فعالیتهای گردشگری ایجادشده است.

باتلر - 2003 - 3 اظهار میدارد که گردشگری شهری شامل انواع مختلفی از عناصر ازجمله موارد زیر میباشد : -ورزشها و سرگرمی - عرصه - -همایشها - امکانات کنوانسیون - -گردشگری سبز - فضاهای باز، طبیعت - -میراث فرهنگی - موزهها،بناها - -فرهنگ - تئاتر،نمایشگاهها - -خرید - مراکز خرید،بازارها،مغازهها - کمسیون اروپا - 2000 - 4گردشگری شهری را متشکل از فعالیتهای ویژه تعریف مینماید که عبارتاند از: -گردشگری تفریحی مرتبط با ویژگی خاص از حوزههای شهری -گردشگری تجاری مرتبط با جنبوجوش اجتماعی و فرهنگی شهرکها و شهرها -گردشگری کنفرانس مرتبط با امکانات موجود و تصویر شهرکها و شهرها گردشگری شهری با ایجاد فرصتهایی برای اشتغال و کسب درآمد برای ساکنین محلی و توسعهی ساختارهای زیربنایی امکان توسعهی پایدار و یکپارچهی شهری را فراهم میکند .

-2-2هدف گردشگری شهری

گردشگری شهری که با دو انگیزه و هدف اصلی شناختهشده است: -1تجارت - اقتصاد - -و-2 فرهنگ - لاو5، - 1996، عبارت است از مسافرت به شهر باانگیزههای مختلف بر پایهی جاذبههای گوناگون ، امکانات و تسهیلات شهری که در شخص ایجاد جذابیت و انگیزه مینماید - موحد،. - 1386 گردشگری شهری در کشورهای پیشرفته پردرآمدترین نوع گردشگری است و درزمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی،اکولوژیکی و... اثرت انکارناپذیری دارد - سرایی و شمشیری،. - 1392

ارتقاءوگسترش گردشگری در فضاهای شهری مستلزم ایجاد شرایط و زیرساختهای سیاسی ، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و لازم به ذکر است که بخش اقتصاد - خدمات - ، شهرها را به سمت تغییر عملکردی رهنمون میکند، بهگونهایکهبالارفتن نسبت سطح درآمد ونیز ترویج استفاده ازاوقاتفراغت،حوزه تفریحات - سینما، رستوران، نمایشگاه و غیره - ، حوزه گردشگری - هتلداری و منضمات آن ،آژانسهای مسافرتی و غیره - بهسرعت رشد میکنند - اعتماد،. - 1377 گردشگری شهری بهعنوان یکی از زیر بخشهای مهم فعالیت گردشگری به میزان زیادی موردتوجه قرارگرفته و در فرآیند جهانیشدن اهمیت روزافزونی یافته است - رحمانی و همکاران، - 1389 و همچنین پویایی اقتصاد شهر را به ارمغان میآورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید