بخشی از مقاله

چکیده

امروزه در بسیاری از شهرهای ایران ازجمله شهر مشهد جمعیت شهری رشد شتابانی را در پی دارد که بهتبع آن نیاز به مسکن را به وجود میآورد و برای جلوگیری از این رشد بیرویه شهر بلندمرتبهسازی که بهتبع اثرات مثبت و منفی را بهجا گذاشته و تأثیری بر منظر شهری دارد. ارتباط منظر شهری و ساختمان بلندمرتبه برای دست یافتن به آن رابطه تراکم، فرم شهر، کاربری و منظر شهری را در پی دارد و هدف از این پژوهش تدوین ارزیابی ساختمانهای بلندمرتبه و تأثیری که بر منظر شهری ایجاد میکند.

روش انجام پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. در این راستا بهمنظور گردآوری داده از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید سایت و مصاحبه استفاده میشود که با استفاده از روش کوکران و تکمیل پرسشنامه توسط 380 نفر صورت گرفته است و تحلیل دادهها برای ارزیابی ساختمانهای بلندمرتبه مسکونی از روش تحلیل آماری× spss محاسبه میشود.

یافتههای پژوهش نشان میدهد، در این بررسی به عواملی همچون خط بام ساختمان، کیفیت طراحی ساختمان اشاره دارد که در راستای طراحی شهری پایدار برای نسل آینده میباشد که به بهبود کیفیت و خلاقیت طراحی ساختمانها، ایجاد فضاهای عمومی و توجه به مسائل زیستمحیطی در ساختمانهای بلندمرتبه که برای بهتر شدن منظر شهری استفاده کرد.

مقدمه

روند رو به رشد جمعیت همراه با محدودیتها زمین شهری تقاضای مسکن افزایشیافته و از یکسو افزایش قیمت زمین مستعد توسعه شهری و از سو دیگر همراه با بلندمرتبهسازی در خصوص کلانشهرها را ضروری ساخته است. بلندمرتبهسازی فواید زیادی دارند ولی با توجه به تبعات منفی که دارند مطالعه و بررسی آنها میتواند با بهکارگیری اصول و قواعد و معیارهای صحیح ساختوساز آثار منفی ساختمانهای بلندمرتبه را از بین برد.  تأثیر ساختمانهای بلندمرتبه در منظر شهری نیز دلیل تأثیرگذاری زیاد آنها در تناسبات شهری است. در شهرهای امروزی یکی از موارد تأثیرگذار بر منظر شهری دارای جنبههای زیبا شناسانه، هویتی و عملکردی که نقش آنها را در منظر شهری میباشد که سبب ایجاد خوانایی محیط میباشد.

منظر شهری انواع گوناگونی دارند که در ارتقاء بهسازی مناظر شهری ایجاب میکند و طراحی شهری از طریق طراحی منظر شهر سطح تماس میان مردم و پدیده شهر را سازماندهی میکند و با ورود به دغدغه زیستمحیطی و ملاحظات مرتبط با نقش مورد انتظار را تا حد یک ساختار اجتماعی فضایی پایدار افزایش میدهد.  در منظر شهری چهارعنصر کالبد، فعالیت، تصورات و اکوسیستم را بهطور هماهنگ در مشروط ساختن و شکل بخشیدن به منظر شهری سهیم میسازد و با نگاهی دقیقتر ابعاد چگونگی تأثیر بلندمرتبهسازی در منظر شهری را روشنتر مینماید. ×

مبانی نظری

در این پژوهش به بررسی مبانی نظری که در ارتباط با بلندمرتبهسازی و منظر شهری و طراحی شهری پایدار را موردبررسی قرار داده و دیدگاه نظریهپردازان و صاحبنظران مختلف را بررسی میکنیم.

-1منظر:

منظر، گونهای دیگر از مکان است. منظر، محصول تعامل انسان و محیط در فضاهای بیرونی است. - برک، - 1387 در کتاب شهر همچون چشمانداز ”×منظر - ، "ترنر" واژه منظر را در سه حوزه مجزا تعریف میکند: "با توجه به تاریخ علم صرف و نحو، معقولانه است که واژه چشمانداز به معنای دید خاصی از جهان بهکاربرده شود. از جنبه کالبدی، چشمانداز را موقعیت جغرافیایی اشخاص تعریف میکنند. از جنبه روانشناسی، چشمانداز را ساختارهای ذهنی که از طریق آنها اطلاعات حسی تفسیر میشود، تعریف میکنند - « ترنر، “117:1376

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید