بخشی از مقاله

چکیده

در هر شغلی لباس فرم یکی از ملزومات آن میباشد که با توجه به نیاز آنان در محیط کار به شکلهاي مختلف وجود دارد. یکی از مشاغلی که لباس فرم در نوع کار آن مؤثر است، لباس فرم پرستاران میباشد . پرستاران ساعات طولانی لباس فرم برتن داشته و همواره در حال فعالیت میباشند .

با توجه به اینکه این لباس با توجه به وضعیت ارگونومیک آنها طراحی نشده و اینکه علی رغم دیگر کشورهاي دنیا همواره از رنگ تنش زاي سفید استفاده میگردد، و همچنین با توجه به محیط کار آنان که همواره با انواع آلودگیها و بیماریها سرو کار داشته و امکان انتقال آنها به پرستاران یا بیماران وجود دارد، با استفاده از روش هاي تجربی، توصیفی و تحلیلی سعی بر آن داشتیم تا لباسی را طراحی کنیم که مناسب با وضعیت ارگونومیک آنها باشد و با توجه به بخشی که آنان درآن در حال فعالیت بوده و نسبت به نوع بیماران مرتبط با پرستاران، رنگ متناسب آن بخش را مشخص نمودیم تا بتوانند آرامش را به بیمار منتقل کرده و راحت تر بیمار به آنها اعتماد کند و راه درمان به سهولت در پیش گیرد .

همچنین براي جلوگیري از انتقال بیماري و آلودگی، در لباس فرم آنان از الیاف آنتی باکتریال استفاده کردیم . دیگر آنکه براي سهولت در تشخیص پرستار و سر پرستار توسط بیماران، براي سرپرستاران لباس فرمی با رنگ متفاوت طراحی شد تا علاوه بر تمایز راحت این دو رده پرستاري در بخش، اقتدار مدیریتی وي را نیز نمایان نماییم.

-1 مقدمه

در هر شغلی با توجه نیازهاي آنها در محیط کار، لباسهایی یک رنگ و فرم پوشیده میشود که به آن لباس کار یا لباس فرم میگویند

. این لباسها علاوه بر اینکه هر شغل را از هم تفکیک میکند، بلکه به صورت یک پوشش ایمن در برابر ابزار و آلودگیهاي محیط کار، آنها را مصون میدارد . این لباسها در مشاغل مختلف با فرمها و جنسهاي گوناگونی ارائه میشود.

یکی از مشاغلی که لباس فرم آن در عملکرد آن بسیار موثر میباشد، لباس پرستاران میباشد . شغل آنها پر از فعالیت وزحمت میباشد .آنان در مدت زمان طولانی لباس فرم برتن دارند . و کاملا با آلودگیها و انواع بیماریها سرو کار دارند. اهمیت دیگر فرم آنها در هنگام ارتباط با بیماران میباشد . لباس پرستاران باید به گونه اي باشد که علاوه بر دارا بودن وضعیت ارگونومیک آنها، باید به گونه اي باشد که بیمار با دیدن آن احساس نگرانی و اضطراب از او دور شود. و به راحتی خود را در اختیار پرستار قرار دهد .

طی مطالعه اي در انگلستان ، بعد از اندازه گیري فشار خون بعضی از بیماران در کلینیک، دیده میشود فشار خون آنها بیشتر از آنچه که در منزل اندازه گیري شده است.

به نظر میرسد که بیمار در منزل احساس آرامش بیشتري دارد. این پدیده سندروم» روپوش سفید َ « نامیده میشود . که بیمار بر اثر دیدن روپوش سفید پزشکی، دچار استرس شده و فشار خون وي را تشدید میکند. این یکی از موارد منفی رنگ لباس کادر پزشکی است که باید بیشتر بررسی شود.

-2 تجزیه و تحلیل داده ها و روند کار عملی

حال با توجه به مطالب ذکر شده به بررسی یکی از بیمارستانها پرداختیم تا با توجه به نظر و نیاز پرستاران ، به طراحی لباس آنها بپردازیم . پرستاران در محیطی در حال کار هستند که همواره باید به بیماران رسیدگی کنند. در این کار به دلیل ارتباط رو در رو با بیماران، و ارتباط اجتماعی با آنها رنگ لباس آنها بسیار مهم میباشد تا بتوانند اطمینان بیمار را به خود جلب کنند و بیمار به راحتی خود را در طی پروسه درمان در اختیار پرستار قرار دهد.

همچنین به دلیل فعالیتهاي زیاد و پر تحرك آنها نوع فرم لباس کارآنها میتواندکمکی براي تسریع عملکرد شان باشد.

دیگر اینکه محیط بیمارستان حاوي انواع عفونتها و میکروبها میباشد. و پرستاران هر روز با این آلودگیها در تماس میباشند . گاهی لباس پرستاران خود باعث انتقال بیماري میباشند. یا از بیماربه پرستار منتقل میشود .لباسی باید برتن داشته باشندکه در شستشوي مکرر، اسیب به بافت آن نرسد . وحتی آنتی باکتریال باشند.

براي نمونه لباس پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی را بررسی کردیم . در این بیمارستان فرم خاصی براي پرستاران تعریف نشده . پرستاران تمام بخشها اعم از پرستاران ساده وسر پرستاران ، مانتو شلوار سرمه اي با مقنعه سفید میپوشند .فرم پرستاران بخشهاي مختلف از هم تفکیک نشده و تنها تفاوت در رنگ سفید کفشهاي پرستاران ساده ورنگ مشکی کفش سر پرستاران میباشد. بیمار با ورود در بخشها نمیتواند پرستار ساده و سرپرستار را از هم تشخیص دهد . سر پرستاران وظیفه نظارت و برنامه ریزي بخشها را بر عهده دارند و روند درمانی بیماران توسط پرستاران ساده صورت میگیرد.وبیمار باید به راحتی تشخیص دهد که از چه کسی توقع داشته باشد تا کار درمانی او را در پی گیرد .

علاوه بر اینکه لباس آنها تفکیک نشده، رنگ لباسشان نیز مناسب این شغل نیست . آنها باید لباس روشن برتن داشته باشند تا آلودگیها به راحتی دیده شوند. که این به منزله استفاده از رنگ سفید نمیباشد .

ما براي طراحی لباس پرستاران از نظرات خود آنها با توجه به نیاز شان استفاده کردیم . آنها لباسی نیاز دارند که علاوه بر داشتن وضعیت ارگونومیک، از اقتدار و ارزش پرستار برخوردار باشد.

در ادامه هشت طرح اجرائی ارائه شده که به تفکیک، هر کدام توضیح داده می شود.

-3 لباس پرستاران بخش کودکان

در بخش کودکان، پرستاران با بیماران کودك سروکار دارند و طبیعتاً باید بتوانند ترس و اضطراب را براي کودك کاهش دهند. او می تواند با رنگ لباس خود در نگاه اول این نگرانی و ترس را از کودك دور کند. ما براي لباس پرستار با توجه به نیاز ها و مخاطب وي لباس فرمی با رنگ صورتی طراحی کردیم.

در این طرح لباس پرستار داراي دوجیب بزرگ روي لباس بوده و جیبی کوچک بر روي آستین براي جاي خودکار میباشد. آنها با داشتن این دو جیب جلوي لباس میتوانند ابزار مورد نیازشان را ازجمله گوشی، درجه تب و ... را در آن قرار دهند تا همواره آنرا در دسترس داشته باشند.

برشهایی که در لباس وجود دارد این لباس را در عین حال که آنرا با فرم بدن هماهنگ میکند و زیبایی لباس را باعث میشوند، آزادي آن در حدي میباشد که مانع فعالیتهاي آنها نبوده و با وضعیت ارگونومیک آنها هماهنگ میباشند.

این فرم براي پرستاران بخش کودکان میباشد. با توجه به اینکه پرستاران این بخش با کودکان سرو کاردارند، رنگی باید انتخاب شود که کودك با دیدن آن آرامش یافته و اظطراب و ترس از او دور شود و به راحتی با پرستار ارتباط برقرار کند . رنگ سفید، به جاي آرامش تنش و ترس را در ذهن او تشدید میکند و با دیدن آن مانع از عملکرد پرستار میشود

پرستاران این بخش با پوشیدن فرم صورتی روشن که بیانگر عشق و دوستی و آرامش میباشد، میتوانند آرامش را به کودك انتقال دهند وکودك با دیدن آنها به راحتی از ترس و اضطراب وي کاسته شده و پرستار میتواند روند درمان کودك را در پی گیرد .

بر روي سر آستین آنها نوار افقی از رنگ لباس سر پرستاران وجود دارد . ك در عین ایجاد هماهنگی و قرار دادن لباس پرستاران و سر پرستاران هر بخش را در یک مجموعه ، آرامش را نیز القا میکنند. در ضمن جنس این لباس ها از پارچه ضد باکتري استفاده شده که از انتقال آلودگی جلوگیري کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید