بخشی از مقاله

چکیده:

داده های حاصل از نحوه رانندگی که بر مبنای عملکرد واقعی می باشد، یک پیشنیاز برای توسعه پایدار و آزمایش وسایل نقلیه، اجزا و الگوریتم های کنترل آنها می باشد که اغلب از آنها به عنوان اساس صدور گواهی و انجام آزمایش های کنترل فنی استفاده میشود. از آنجا که مدل ثابت در آزمایش وسایل نقلیه ساده تر بدست می آید، برای بهینه سازی پارامتر های کنترلی باید از آن برای ارتقاء نتایج تولید آلاینده ها تحت شرایط آزمایش استفاده نمود.

در این مقاله یک شیوه نوین برای ایجاد یک سیکل رانندگی دینامیک، معادل سازی بر اساس تطابق آماری با عملکرد واقعی یک وسیله نقلیه انجام شده است. تحلیل های انجام شده روی داده های موجود از مجموعه ای از یک دوره اندازه گیری روی 5 خط از ناوگان اتوبوس های عمومی شهر کرج در مدت یک هفته بدست آمده است.اطلاعات جمع آوری شده با آمار آزمایش های هماهنگ سازی شده جهانی وسایل نقلیه سبکWLTP4 مقایسه گردیده است. برخلاف مطالعات پیشین، خروجی دینامیک حاصل از این مطالعات از نظر آماری با عملکرد واقعی اتوبوس های محیط شهری کرج سازگار است.

.1 مقدمه

برای همسان سازی شرایط واقعی در توسعه، آزمایش و گواهی تائید نوع وسیله، مراجعی چون آزمایش های هماهنگ سازی شده جهانی وسایل نقلیه سبک - WLTP - توسعه داده شده است که شامل دنباله ای از نقاط داده ی سرعت وسیله بر حسب زمان است. سیکل های موجود فعلی اشکالاتی دارند که عبارتند از:

·    معرف یک دنباله مصنوعی هستند که در زندگی واقعی مشاهده نمی شود.

·    برخی دیگر معرف یک تک دنباله خاص اندازه گیری شده از یک طول معین می باشند.

·    از نظر آماری، پارامترهای واقعی عملکرد وسیله نقلیه را منعکس نمی کنند.

·    کاملاً جبری هستند و به همین دلیل به آسانی قابل تشخیص هستند. به عنوان مثال، در حین آزمایش های آلایندگی به همین خاطر توسعه سیکل های رانندگی واقعی و بر مبنای داده شایسته توجه خواهد بود که علیرغم پرکردن کاستی های شناخته شده می تواند:

·    پشتیبانی از توسعه استاندارد وسایل نقلیه و کاربرد آنها برای محیط های محلی

·    بهبود و توسعه الگوریتم های کنترل و استراتژی های رانندگی. به عنوان مثال به حداقل رساندن آلاینده 2 برای شارژ و دشارژ کردن وسایل نقلیه برقی

·    پشتیبانی از توسعه سیکل های آزمایش استاندارد برای قطعاتی چون باتری ها

·    ایجاد بستر نصب زیرساخت شارژ هنگام گذار از موتورهای احتراق به وسایل نقلیه الکتریکی بطور کلی، روش های پیشین به دلیل برداشت های کوتاه مدت و آزمایشگاهی، مشخصات واقعی و عملی سیکل های رانندگی را نشان نمی دهند. در این مطالعه با برداشت لحظه ای اطلاعات از GPS های نصب شده بر اتوبوس ها، سیکل های دینامیک و مطابق با گستردگی های عملی کارکرد وسیله بررسی شده است.

.2 مروری بر پیشینه تحقیق

در مطالعات قبلی، به طور کلی دو دسته بندی سیکل های انتقالی و مقید وجود دارد - کواسیو و همکاران - .5 سیکل های انتقالی شامل تغییرات زیادی در سرعت هستند و سیکل های مقید شامل بازه های طولانی تری از پیمایش با سرعت ثابت هستند. اعتقاد بر این است که سیکل های انتقالی مانند WLTP - تصویر - 1، به طور کلی واقع گرایانه تر هستند. هر دو سیکل استاتیک بوده و دارای طول محدود هستند و به همین دلیل نوسانات و پیچیدگی های عملکرد واقعی را بازگو نمی کنند. به عنوان مثال استاندارد اروپایی، سه الگوی رانندگی شهری، روستایی و بزرگراهی شامل سه الگوی 600 ثانیه ای را برداشت می کند که نتایج با شرایط ترافیکی عملی، خصوصاً در کشور های متفاوت تطابق ندارد.

مطالعات دیگر شامل توسعه سیکل های استاتیک برای اتوبوس های عمومی برای شهر یا منطقه ای خاص می باشد: - گائو و همکاران - 6سیکل شهر دالیان7چین برای یک خط اتوبوس برقی را ساخته و با تقسیم اندازه گیری ها به قسمت های سینماتیک و سپس تحلیل گروهی، نتیجه را با نتایج مشاهده شده در شهر ژوژو 8و یک شهر نمونه چینی مقایسه کردند و در نهایت، نشان دادند که برای رسیدن به تحلیل دقیق تر، بهتر است سیکل های رانندگی در هر شهر بصورت جداگانه بررسی گردد.

- لای و همکاران - مجموعاً223 9 ساعت فعالیت 14 مسیر اتوبوس را به تفکیک خطوط BRT، معمولی و سریع السیر با سیکل های استاتیک در شهر پکن10تحلیل کردند. از نتایج آن میتوان به نسبت بیش از 55 درصدی زمان های شتابگیری و شتاب منفی برای هر سه خط و کاهش حدود 50 درصدی آلاینده ها در سرعت های بیش از 15 کیلومتر بر ساعت نام برد. - نسامانی و همکاران - 11تحلیل مشابهی برای شهر چنای 12انجام داده و سیکل رانندگی استاتیکی را ارائه کردند. نتیجه حاصله این بود که نوع راه و تعداد ایستگاه ها در هر سفر تاثیر قابل توجهی بر ویژگی های رانندگی اتوبوس های درون شهری دارد. با افزایش عرض راه، سرعت متوسط افزایش یافته و همچنین مشخص شد که مشخصات رانندگی در ساعت اوج و غیر اوج تقریبا مشابه است. در نهایت آموزش رانندگان برای رانندگی بهینه توصیه گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید