بخشی از مقاله

چکیده

در کشور ما با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز افزون به مسایل اقتصادي. فرهنگی.تفریحی استفاده از سرپناه هاي موقت - هتل - از جایگاه ویژه اي برخوردار است.

این پژوهش ضمن بررسی و حفظ هویت بخش هاي قدیمی و تاریخی از طریق هماهنگی در مقیاس،مصالح، بافت و جهت ساختمان متناسب با اقلیم شهري است. تعیین جهت مناسب براي استقرار ساختمان، ارتقا کیفیت محیطی در طراحی فضاهاي سبز و باز، گسترش دادن ساختمان در جهت شرقی – غربی استفاده از درختان خزانه دار و اهمیت تأثیر نوع اقلیم بر طراحی ساختمان ، سعی برآن بود تا در سرویس دهی و خدمات بهتر و کامل تر و رفاه و آسایش مسافران با توجه به اقلیم گرم و خشک سهیم گردد.

١- مقدمه:

صنعت هتل داري نوین آغاز خود را به کشورهاي اروپایی بویژه سوییس مدیون است. این صنعت در ساختمان هاي کوچک و محقر که براي گشودن آنها ازکلیدهاي چوبین استفاده میشد، شکل گرفت و در همین هتل هاي کوچک انواع خدمات و سرویس ها به مشتریان عرضه میگردید. دارندگان هتل ها بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند این مراکز هتل خوانده نمی شوند و کلمه هتل از حدود سالهاي 1760 میلادي باري نامیدن این مراکز به کار گرفته شد. این واژه خود از کلمه هاستل مشتق شده است که در همان سال ها و در انگلستان براي نامیدن این مراکز به کار می رفت.

رشد واقعی و تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش سیتی هتل در نیویورك در سال 1794 آغاز شد و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداري اختصاص مییافت. فعالیت هاي این مرکز به ایجاد انگیزش و رقابت در میان شهرهاي دیگر انجامید به طوري که سرمایهداران متعدد به این صنعت روي آوردند و هتل هاي چندي تأسیس کردند در این هنگام بود، که بر تعداد هتلها افزوده شد. اما گسترش افسانهاي و شگفتآور این صنعت به سالهاي قرن بیستم برمیگردد.

سال 1930 با رویدادي غمانگیز براي این حرفه همراه شد، به طوري که چنان رکود سرد و سنگینی بر آن تحمیل شد که سرمایهداران امید اندکی به بهبود آن داشتند، ولی آغاز جنگ جهانی دوم باعث شد که رونقی سریع و شگفتآور در این صنعت بوجود آید. این هماي سعادت در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه 1950 بر بام همه مراکزي که هتل نامیده میشدند در پرواز بود و رشد و شکوفایی آنها ادامه داشت، اما بحث مراکزي به نام »متلها« که فقط به آمریکاي شمالی محدود میشد با مقوله مذکور جدا بود.

کارهاي جمعی و گسترش سرمایهها به منظور تأسیس هتلهاي زنجیرهاي در همان سالها شروع شد و این پدیده با عارضهاي نیز همراه شد. بدین ترتیب که دارندگان هتلهاي کوچکتر خود را در مبارزه براي بقا با سرمایهداران بزرگ، از بین رفته میدیدند. این صنعت در ابعاد و ملیتهاي مختلف توسعه مییافت و هتلهاي زنجیزهاي بینالمللی میتوانستند تخصص، تکنولوژي و بازاریابی را به خود اختصاص دهند که دارندگان هتلهاي کوچک و منفرد از این امتیاز بی بهره بودند و راهی نداشتند غیر از آنکه به هتلهاي زنجیرهاي مانند شرایتوان، هیلتون، هایت، هالیدي این، رامادار این و غیره بپیوندند. رونق و گسترش هتل هاي بزرگ روزافزون است، به طوري که نمیتوان بر آن پایانی متصور شد. در این گونه هتل ها ارائه خدمات و برآوردن نیاز مشتریان و میهمانان به بهترین وجه صورت میگیرد و همواره سعی در این است که سرویس و خدمات بهتر و کامل تري در اختیار میهمانان قرار گیرد و رضایت آنها بیش از پیش فراهم شود.

-2سوال پژوهش:

آیا در طراحی یک ساختمان توجه به اقلیم آن منطقه و پوشش گیاهی نقش به سزایی در طراحی و عملکرد آن داشته و این امر به چه میزان موثربوده؟

-3فرضیه هاي تحقیق:

- تحقیق حاضر در پی آن است که به فرضیه اصلی پاسخ دهد.

- در طراحی یک ساختمان توجه به رویکرد اقلیمی آن نقش به سزایی دارد.
 
- از دیگر فرضیه هاي فرعی این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده از مصالح سنتی با توجه به بافت تاریخی استان اصفهان می تواند نقش موثري در جذب توریسم ودر آمد زایی داشته باشد.

-4 اهداف تحقیق:

این تحقیق به دنبال آن است که اهداف زیر را دنبال کند :

ایجاد سرپناهی - هتل - متناسب با اقلیم هر منطقه جهت اسکان هر چه بهتر مسافران با توجه به شرایط آن منطقه در جهت آسایش و رفاه و توجه به میزان نیاز منطقه از جمله اقتصادي، تجاري، توریسم و .. و تاثیر پذیري از اقلیم در جهت چینش ،جهت باد، نور و مصالح مصرفی

-5 روش تحقیق

به طور کلی از دو قسمت عمده مطالعات - بخش اول - و طراحی - بخش دوم - تشکیل شده است. بخش اول بر اساس مطالعات کتابخانه اي در رابطه با موضوع است . بخش دوم شامل ابعاد و اندازه و تعیین اجزا و عناصر، بررسی روابط عملکردي با توجه به اقلیم می باشد. این تحقیق بر اساس هدف کاربردي که با استفاده از نتایج بنیادي به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها و روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات ساختارها و الگوي مورد استفاده جوامع انسانی می باشد.

-6 بیان مسئله

به طور کلی هتل مکانی است، که در آن امکانات اقامت موقت و خدماتی همچون استخر، رستوران، سالن جشنها و ... ارائه می شود. قدمت هتل به دوران تمدنهاي بزرگ باستانی باز می گردد. در ایران بین النهرین و رم باستان مکانهایی بوده اند که اجداد هتل امروز محسوب می شوند. واژة هتل ریشه فرانسوي دارد و به معنی»خانه شهري« یا بنایی است، که مراجعه کنندة بسیار دارد. اگرچه امروز انواع مختلفی از هتل وجود دارد که هرکدام کاربري هاي متنوع و متفاوتی ارائه می کنند، ولی عملکرد اصلی هتل، بدون توجه به تعداد اتاق هاي آن یکسان است و نسبت به دوران باستان نیز تغییر اساسی نکرده است.

هر هتل از دو بخش مجزا تشکیل می شود؛ بخش اول در اختیار مراجعان و بخش دوم مختص کارکنان است. این بخشها در عین حال باید کاملا منفک از هم باشند و بخش خدمات هرگز در معرض دید مراجعان قرار نگیرد. ارتباط بین دو بخش هم باید بسیار سریع و آسان باشد. در بخش اول، فضاهاي اقامتی و فضاهاي عمومی شامل سرسرا، رستوران، فضاهاي تفریحی و ورزشی، مغازه ها، بخش مدیریت و پذیرش، پارکینگ و...

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید