بخشی از مقاله

چکیده:

فهرست مفاهیم آماري - SCI - 3 یک ابزار تست چند گزینه اي است که جهت ارزیابی درك دانشجویان از مفاهیم آمارهاي پایه و تعیین مواردي که دچار اشتباه می شوند ابداع شده است. این مطالعه پایلوت ، SCI را با چهار واحد متفاوت آماري مقدماتی با گستره وسیعی از مقاطع و رشته ها تست میکند . تأثیر مقاطع و رشته ها و جنس بر روي عملکرد SCI به همراه روابط تجزیه ریاضیات، تجزیه آماري و نگرش در مورد آمار را مورد بررسی قرار دادند که نگرش در مورد آمار از طریق ابزار بررسی نگرش ها در مورد آمار - SATS - 4 ارزیابی شد.

نتایج این مطالعه حاکی از این بود که مقاطع و رشته ها تأثیر کمتري روي عملکرد SCI دارد. فاکتور و عامل ریاضیات نقش معنی داري نسبت به علوم اجتماعی داشت اما هیچ جفت عمده اي تفاوت معناداري نشان نداد . تأثیر جنسیت روي عملکرد مردان بهتر از عملکرد زنان معنا دار بود . نمرات SCI به طور مثبتی با تجارب ریاضی و با نمره نگرشی بدست آمده در SATS منطبق بود . نمرات SCI با تجارب آماري انطباق نداشت.

مقدمه

آمار بخش مهمی از برنامه آموزشی دانشجویان مهندسی، روانشناسی، آموزش و پرورش و بسیاري از مقاطع دیگر است. در دبیرستان تا دیپلم به طور فزاینده اي، بر روي مؤلفه هاي آنالیز و احتمال داده ها تأکید می شود .[2] همان طور که نسل جدیدي از دانش آموزان بتدریج با فیلتر شدن به کلاسهاي آماري دانشگاه راه می یابند، اساتید با کلاسهایی از دانشجویان روبرو خواهند شد که داراي گستره اي از ادراکات وتجارب آماري هستند.

به عنوان یک ابزار ارزیابی، - SCI - در حال حاضر براي مفهوم آماري ابداع شده است. این ابزار براي ارزیابی درك دانشجویان از مفاهیم آماري پایه به کار خواهد رفت. زمانی که SCI در حال ابداع بود، هدف از این مطالعه گرفتن تست مقدماتی از یک مجوعه سوالات بالقوه و ارزیابی نحوه اي بود که مقاطع نظم، جنس، نگرش در مورد آمار، تجربه آماري و تجربه ي ریاضی بر روي عملکرد این نسخه اولیه SCI تأثیر می گذاشت. این اطلاعات به همراه آنالیز سوالات فردي به توسعه و اصلاح SCI کمک می کرد. روش SCI بر اساس یک مدل از تحقیق آموزش فیزیک است.

فهرست مفهوم نیرو - FCI - 5 که بوسیله هالون6 و هستنس[ 3] 7 ایجاد شده، به طور ویژه اي براي تعیین پیش مفاهیم از دانشجویان فیزیک در مورد مکانیک هاي نیوتن طراحی شد. روش FCI ابزاري است که در تلاش است تا واحد فیزیک مقدماتی را بهبود بخشد . 4‐6 کاربرد FCI نشان داده است که پیش تصور ومفاهیم دانشجویان تأثیر مهمی روي عملکرد واحدشان دارد ، آموزش تستی نیز تنها قادر است تغییرات کوچکی را از این ایده ي " احساس عمومی " که دانشجویان را با کلاس همراه کند ، ایجاد کند.

روش SCI به دیگر فهرست هاي مفهومی که براي بسیاري از حیطه هاي آموزش مهندسی ابداع شده است، پیوند خواهد خورد. FCI و فهرست مفهوم موج از قبل براي استفاده موجود بودند. 3,7,8 تجهیزات حاصله براي بسیاري از برنامه هاي ثانویه مثل مهندسی به طور فزاینده اي براي دانشجویان درخواست شده تا آنان قادر به شرح تفکر آماري و مهارت حل مسئله باشند. 9 امیدواریم که SCI نه تنها به عنوان یک ابزار تکنیکی ارزشمند نقش داشته باشد بلکه یک روش استاندارد براي ارزیابی موفقیت دانشجویان در آمار باشد.

روش انجام

پرسش نامه که شامل سه ابزار است، براي کل دانشجویانی که در چهار واحد آماري مقدماتی در دانشگاه Oklahoma در پائیز 2002 ثبت نام کرده بودند، اجرا شد. واحدهاي دخیل در این مطالعه، یک بخش از حساب دیفرانسیل بر اساس واحدهاي ارائه شده در حوزه مهندسی ENGR 3293. 001 ، دو بخش از حساب دیفرانسیل بر اساس واحد ارائه شده در حوزه ریاضی MATH 4753.001 and MATH 4753.002 و یک بخش از جبر بر مبناي واحد ارائه شده در دپارتمان ارتباطات - GoMM 2513 - میباشد.

لیستی از موضوعات در هر کلاس قبل از شرکت در این مطالعه در جدول 1 به همراه لیستی از موضوعات مربوط به پرسشنامه فراهم می شد. دانشجویان 35 دقیقه وقت داشتند تا پرسش نامه را تکمیل کنند. ابزار اولیه، SCI شامل 32 پرسش چهار گزینه اي مرتبط با مفاهیم پایه اي آمار و احتمال بود. پرسش ها در ماهیت محاسبه اي نبودند. و روي درك مفهوم تمرکز داشتند تا توانایی حل مساله هر سوالی که پاسخ درست داشت. نقطه یا مرحله شروع براي انتخاب موضوع به SCI اضافه شده بود که تحقیق قبلی را با استفاده از تکنیک اصلاح شده دلفی را اضافه کرد و در خود گنجاند.

با استفاده از مطالعه اي که از موضوعات گسترده برگرفته از متون آماري مهندسی، خلق شده بود، ورودي استادان واحدهاي آماري پایه یا واحدهاي پیرو آن که در آن از مفاهیم پایه اي استفاده می شد تلاش می کرد تا مفاهیم مهم و مفاهیمی را که این استادان احساس می کردند تا آموزش آن سخت باشد تعیین کند. یک لیستی از موضوعات تحت پوشش در مورد آزمون جایگزینی پیشرفته، ورودي مکملی را فراهم کرد 10 وقتی لیست موضوعی تثبیت شد، مسائل و پاسخ هاي ممکن با الحاق اشتباهات مفهومی شناخته شده اي که از تحقیق مشخص شده بود، استخراج میشدند.. 11‐15 نمونههایی از مسائل گنجانده شده در SCI عبارتند از:

1 موارد زیر درجه حرارتهایی براي یک هفته در آگوست هستند: 94، 93، 98، 10، 98، 96، 93، تا چه مقدار حداکثر درجه حرارت را میتوان بدون تغییر در میانه، افزایش داد؟

- a افزایش تا 8 - b افزایش تا 2

- cتا هر مقدار که بخواهیم میتوانیم افزایش دهیم.

- D بدون تغییر میانه نمی توان آن را افزایش داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید