بخشی از مقاله

چکیده

زمینه و هدف: هدف این پژوهش طراحی پرسشنامه خصوصیات و انواع دوستی و بررسی شاخص های روانسنجی آن بود.

روش اجرا: نمونه ی پژوهش حاضر،474 دانشجو - 256 دختر و 218 پسر - در دانشگاه تبریز بود، که به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامه ی خصوصیات و انواع دوستی پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه به روش همسانی درونی - محاسبه آلفا - محاسبه شد که 0/77 بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل سازه - تحلیل عاملی - استفاده شد.

یافته ها: تحلیل عاملی با استفاده از چرخش واریماکس و بر اساس آزمون اسکری بیانگر وجود 12 عامل به نام های امکان دوستی با غیر انسان، وابستگی احساسی، رابطه ای مبنی بر عدم آسیب، نتیجه دوستی سالم، دوستی با مقدسات، دوستی هم جنس، دوستی غیر هم جنس، دوستی برای ازدواج، دوستی اجتماعی غیر عاطفی، دوستی مجازی، دوستی با خود، خود شیفتگی بود که در کل 70/66 کل واریانس را تبیین کردند.

نتیجه گیری: در کل نتایج این پژوهش، اعتبار و روایی مطلوب پرسشنامه خصوصیات و انواع دوستی را تایید می کند و نشان می دهد که ما می توانیم از این پژوهش در موقعیت های بالینی و پژوهشی برای ارزیابی نگرش های افراد در رابطه با دوستی و فرآیند آن استفاده کنیم.

مقدمه

در دیکشنری آکسفورد چاپ مِی 2012 دوستی به معنای رابطه ی عاطفی متقابل بین دو یا چند نفر است.

ارسطو - 1976 - درباره دوستی می گوید: دوستی سه نوع است: -1 دوست داشتن ابزاری -2 دوست داشتن برای لذت بردن -3 دوستی پاک.به گفته ی ارسطو دو نوع اول از روی خودخواهی و غرور است ولی سومی ارزشمندترین نوع دوستی است. به تعبیر ارسطو این سه نوع دوستی برخواسته از سه نوع عشق ذاتی - عشق ابزاری، لذتی و پاکی - است.

سالیوان - 1953 - معتقد بود همه افراد از نیاز به روابط گرم، نزدیک و صمیمی با دیگران برخوردارند. همچنین وی معتقد بود وقتی دو نفر به صورت سالم، با یکدیگر رابطه برقرار می کنند، رابطه آنها مکمل است؛ یعنی هر نفر نیازهای خاص دیگری را ارضا می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید