بخشی از مقاله

مروري بر خواص آنتي اکسيدان هاي طبيعي در جلوگيري از رشد هليکوباکتر پيلوري
چکيده
با توجه به تعداد کم تولد و افزايش دوره زندگي، در آينده اي نزديک ، تعداد قابل ملاحظه اي از جمعيت سراسر جهان را افراد مسن تشکيل خواهند داد. بنابراين کنترل گسترش علت اين بيماري هاي مزمن ، به منظور کاهش درد و رنج سالمندان و همچنين پايين آمدن هزينه هاي اجتماعي مهم است . هليکوباکتر پيلوري (Helicobacter pylori) گونه اي از باکتري هليکوباکتر بوده و شايع ترين موجود ذره بيني است که انسان ها را در بعد جهاني مبتلا به عفونت ساخته است .
بيش از نيمي از مردم دنيا آلوده به اين باکتري هستند. آنتي اکسيدان ها يک عامل اصلي هستند که ظاهراً مي توانند در به تاخير انداختن رشد اين باکتري کمک کنند. درک درستي از عملکرد آنتي اکسيدان ها در بدن انسان مي تواند به پيشگيري يا کاهش بروز بيماريها ناشي از اين باکتري کمک کند و در نتيجه باعث کيفيت بهتري از زندگي شود.
کليد واژه : آنتي اکسيدان ها، هليکو باکتر پيلوري (Helicobacter pylori)


١- مقدمه
هليکوباکتر پيلوري (Helicobacter pylori) گونه اي از باکتري هليکوباکتر بوده و شايع ترين موجود ذر بيني است که انسان ها را در بعد جهاني مبتلا به عفونت ساخته است . بيش از نيمي از مردم دنيا آلوده به اين باکتري هستند.
باکتري مذکور عامل اصلي بيمارييهايي مثل زخم معده و ناراحتي هاي معده ، سرطان معده و ابتداي روده محسوب مي شود. آمار مبتلايان به اين ميکروب در کشورهاي جهان سوم و ايران درصد بسيار بالاتري دارد. (حدود ٧٤درصد از جمعيت بالاي سي و پنج سال در ايران ) (٧).
با توجه به تعداد کم تولد و افزايش دوره زندگي، در آينده اي نزديک ، تعداد قابل ملاحظه اي از جمعيت سراسر جهان را افراد مسن تشکيل خواهند داد. در اين دوره زندگي (پيري) که توسط بسياري از بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان ها، مغز و سيستم ايمني بدن درگير است ، نياز به هزينه هاي بالاي اجتماعي دارد (١٠). بنابراين کنترل گسترش علت اين بيماري هاي مزمن ، به منظور کاهش درد و رنج سالمندان و همچنين پايين آمدن هزينه هاي اجتماعي مهم است . آنتي اکسيدان ها يک عامل اصلي هستند که ظاهراً مي توانند در به تاخير انداختن رشد باکتري کمک کنند (١٠).
آنتي اکسيدان ها به عنوان هر ماده اي که به طور مستقيم گروه هاي اکسيژن فعال را پاک سازي نمايد و يا به صورت غير مستقيم باعث دفاع آنتي اکسيداني و مهار شود و يا هر ماده اي که بتواند از آسيب اکسيداتيو به مولکول هدف جلوگيري نمايد و يا آن را به تاخير اندازد آنتي اکسيدان ناميده مي شود (٣). درک درستي از اين عملکرد آنتي اکسيدان ها در بدن انسان مي تواند به پيشگيري يا کاهش بروز اين بيماريها کمک کند و در نتيجه باعث کيفيت بهتري از زندگي شود.
امروزه تحقيقات صورت گرفته در زمينه استفاده از آنتي اکسيدانهاي طبيعي و بدون خطر از منابع گياهي، حيواني، ميکروبي و غذايي، تمرکز يافته اند .از مهمترين منابع آنتي اکسيداني موجود در رژيم غذايي مي توان به توکوفرولها، گلوتاتيونها، اسيد آسکوربيک و نمکهاي آسکوربات ، کاروتنوييدها و ترکيبات فنولي اشاره کرد (١).
آنتي اکسيدان ها مولکولهاي هدف را از يکي از راههاي زير مورد محافظت قرار مي دهند:
- پاک سازي مواد مشتق شده از اکسيژن
- به حداقل رساندن تشکيل مواد مشتق شده از اکسيژن
- ترميم آسيب وارده بر مولکول هدف
- از بين بردن مولکولهاي شديداً آسيب ديده هدف و جايگزين کردن آنها با مولکولهاي جديد
٢- انواع آنتي اکسيدان هاي طبيعي
١.٢- آنتي اکسيدانهاي آنزيماتيک
٢.٢- آنتي اکسيدانهاي غير آنزيماتيک

شکل ١ انواع آنتي اکسيدان هاي طبيعي (١)
١.٢- آنتي اکسيدانهاي آنزيماتيک
در مورد آنتي اکسيدانهاي آنزيمي آنها را به ٢ دسته دفاع اوليه و ثانويه تقسيم مي کنند. دفاع اوليه مربوط به ٣ آنزيمي است که در جلوگيري از تشکيل يا خنثي کردن راديکال هاي آزاد کمک مي کنند. گلوتاتيون پراکسيداز که با اهدا دو الکترون به منظور کاهش تشکيل پراکسيداز و همچنين به وسيله تغيير شکل حذف پراکسيدها به عنوان يک عامل فرعي براي واکنش فنتون مي باشد.
کاتالاز که پراکسيد هيدروژن را به آب و اکسيژن مولکولي تبديل مي کند. کاتالاز به عنوان يکي از آنزيم ها، با فعاليت عملکردي بالا براي انسان شناخته شده است . فقط يک مولکول از کاتالاز مي تواند ٦ بيليون مولکول پراکسيدهيدروژن را تبديل کند. در نهايت آنزيم سوپراکسيد ديسموتاز اين آنزيم آنيون هاي سوپر اکسيد را به پراکسيد هيدروژن تبديل مي کند، که به عنوان عامل کمکي براي کاتالاز مي باشد (١٠).
دفاع ثانويه آنزيمي شامل گلوتاتيون رودکتاز و گلوکز ٦ فسفات دهيدروژناز مي باشد. گلوتاتيون رودکتاز ميزان گلوتاتيون را کاهش مي دهد، در نتيجه ميزان اکسيده شدن کاهش و باعث خنثي شدن راديکال هاي آزاد مي شود.
گلوکز ٦ فسفات دهيدروژناز باعث احياء NADPH شده و ايجاد يک محيط کاهنده مي نمايد. اين دو آنزيم راديکال هاي آزاد را به صورت غير مستقيم خنثي مي کنند، اما حمايت از نقش دروني را ساير آنتي اکسيدانها بر عهده دارند .(10)
٢.٢- آنتي اکسيدانهاي غير آنزيماتيک
١.٢.٢- ويتامين ها:
ويتامين E نقش حياتي در حمايت ليپيدها از آسيب پراکسيداتيو دارد. توکوفرول و توکترينول را جمعاً ويتامين E مي گويند. راديکال پراکسيل (LOO) مي تواند از اسيدهاي چرب اشباع نشده در غشاء فسفوليپيدها يا از ليپوپروتئين ها بعد از جذب هيدروژن ايجاد شود. در غشاء چنين فعاليت بالايي مهم است چون توکوفرول با راديکال پراکسيل ليپيد واکنش داده و توليد ليپيد هيدروپراکسيد محکم مي کند. راديکال توکوپراکسيل وارد زنجيره واکنش راديکالي شده و غشاء را در برابر ليپيد پراکسيداسيون محافظت مي کند. ويتامين E گروه سولفيدريل را در غشاء پروتئين ها از پراکسيداسيون به وسيله اکسيژن منفرد حمايت مي کند و اين حمايت وابسته به يک گروه هيدروکسيل آزاد در مکان ٦ حلقه توکوفرول است . ويتامين E پروتئين هاي پمپ Ca-ATPase را از اکسيداسيون حمايت مي کند و از انباشتن +Ca٢ در غشاء ها جلوگيري مي کند.
ويتامين A يا رتينول که کاروتينوئيد توليد شده در کبد و حاصل از تجزيه بتاکاروتن است . حدود ١٢ فرم ويتامين A مي تواند جدا شود. آنتي اکسيدانهاي فعال اين ويتامين مي توانند با راديکال هاي پروکسيل قبل از انتشار پراکسيداسيون چربي ترکيب شوند (٥ و٨)
نام عمومي ويتامين C و E اسيد اسکوربيک و توکوفرول مي باشد. اسيد اسکوربيک شامل دو ترکيبات با فعاليت آنتي اکسيداني: L- اسکوربيک اسيد و L- دهيدرو اسکوربيک . اسيد اسکوربيک در مهار آنيون راديکال سوپر اکسيد، پراکسيد هيدروژن ، راديکال هيدروکسيل ، اکسيژن تنها و اکسيد نيتروژن واکنشي موثر است .
٢.٢.٢- اوبي کينول Q10
اين ويتامين قادر به متوقف کردن آسيب هاي پر اکسيداتيو به غشاء هايي است که تحت استرس اکسيداتيو قرار دارند. اوبي کينول مي تواند بطور موثري غشاء فسفوليپيدي را از ليپيد پراکسيداسيون نجات دهد. اوبي کينول از پراکسيداسيون ليپيد با واسطه آسکوربات جلوگيري مي کند (١). عمل آنتي اکسيدانت اوبي کينول از طريق يک چرخه ويتامين E رخ مي دهد. آنزيم Q١٠ در حال حاضر در تمام سلول ها و غشاها، در زنجيره تنفسي و در متابوليسم سلولي نقش مهمي ايفا مي کند. کوآنزيم Q١٠ با جلوگيري از تشکيل راديکال هاي چربي پروکسيل عمل مي کند، با وجود اين گزارش شده است که اين کوآنزيم مي تواند اين راديکال ها را حتي بعد از شکل گيري خنثي نمايد (١ و ٩)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید