بخشی از مقاله

مروري بر سياست هاي حمايتي ايالت متحده از بخش کشاورزي و لبنيات
چکيده : جلوگيري از قيمت هاي اندک توليدکننده ، جلوگيري از عدم تعادل فصلي در عرضه و تقاضا به دليل فاسد شدن شير و افزايش قدرت چانه زني ضعيف توليدکنندگان شير در مقابل خريداران از سياست هاي بخش لبنيات در کشور آمريکا به شمار مي رود. به دليل نقش مؤثر بخش کشاورزي در متغيرهاي کلان - اقتصادي و همچنين امنيت غذايي و اشتغال معمولا همه کشورهاي جهان با سياست هاي حمايتي متنوع در صدد حمايت از اين بخش بوده و هستند.
گرچه اين سياست در کشورهاي مختلف داراي نقاط مشترک هستند، اما بدون ترديد تفاوت در ساختارهاي اقتصادي سياسي و اجتماعي کشورها موجب شده تا در سياست هاي حمايتي در بخش کشاورزي، نقاط افتراق و تنوع زيادي قابل مشاهده و رديابي باشد.
کلمات کليدي: سياست - حمايتي- دولت - لبنيات


مقدمه
آمريکا يکي از بزرگترين توليدکنندگان ، مصرف کنندگان ، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزي در جهان است . بنابراين سياست هاي حمايتي در اين کشور ميتواند بازار جهان را تحت تاثير قرار دهد. بسياري از سياست هاي مرتبط با کالاهاي کشاورزي از بحران شديد در دهه ١٩٣٠ نشأت مي گيرد. قوانين و سياست هاي مختلف کشاورزي اگرچه امتيازات زيادي را به درآمد کشاورزي و سياست حمايتي قيمت کالاها مي دهد، اما دامنه وسيع تري از حمايت هاي بخش را شامل ميشود که عبارتند از تجارت کشاورزي و کمک غذايي، حفاظت از محيط زيست ، جنگلداري، کمک هاي غذايي داخلي، اعتبارات کشاورزي، توسعه روستايي، آموزش و تحقيقات کشاورزي و بازاريابي. در اصل برنامه هاي کالايي براي تثبيت و افزايش درآمد کشاورزي از طريق حمايت هاي قيمتي و درآمدي (براي کالاهاي خاص ) براي کمک و مساعدت به اصلاحات اقتصادي و توسعه در طي رکود اقتصادي و نواحي پس از جنگ طراحي شده است . از آن به بعد سياست هاي کشاورزي براي رسيدن به اهداف مشخصي اصلاح شدند. با گذشت زمان افزايش مواردي در ارتباط با کسري بودجه باعث افزايش فشار براي اصلاحات سياست کشاورزي شد.
حمايت کل از بخش کشاورزي
حمايت هاي کلي از بخش کشاورزي به وسيله شاخص حمايت کل (TSE) اندازه گيري ميشود. شاخص حمايت کل مجموع شاخص حمايت از توليدکننده ، شاخص حمايت از خدمات عمومي بخش کشاورزي و هزينه پرداخت کنندگان ماليات براي يارانه هاي مصرفي منهاي دريافتيهاي ناشي از تعرفه وارداتي مي باشد. درصد حمايت کلي از بخش کشاورزي که سهم حمايت کل از بخش را در توليد ناخالص داخلي نشان ميدهد، کمتر از ميانگين کشورهاي OECD بوده و در طي زمان روندي کاهشي داشته است . در سال هاي ٢٠٠٩ _ ٢٠٠٧ حمايت کل از بخش کشاورزي ٠.٨ درصد توليد ناخالص داخلي بوده که اين رقم در سال ١٩٨٨ _ ١٩٨٦، ١ درصد بوده است .
سياست هاي حمايتي بخش لبنيات
محصولات يا فرآورده هاي لبني تقريبا ٢٧ درصد ارزش توليدات و ٤ درصد درآمدهاي صادراتي بخش کشاورزي، را شامل ميشود تغييرات تکنولوژي صرفه جويي ناشي از مقياس و افزايش بهره وري باعث افزايش قابل توجهي در توليدات اين بخش شده است .٥ درصد از مزارع توليد شير ( مزارعي با بيش از ٥٠٠ گاو)،٦٠ درصد کل شير توليدي را در آمريکا عرضه ميکنند پيشرفت در سيستم حمل و نقل و تکنيک ها و تکنولوژي انبارداري يا ذخيره سازي به طور قابل توجهي مشکلات بازاريابي را در ارتباط با خراب شدن شير کاهش داده است . تغيير در تقاضاي مصرفي محصولات لبني باعث تغيير در ترکيب محصول ساختار و سازماندهي بخش شده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید