بخشی از مقاله

مروري بر پرورش ماهي تيلاپيا در جهان
چکيده :
ماهي تيلاپيا بومي آفريقا، مديترانه و خاورميانه است . اين ماهي دومين گروه از ماهيان از نظر صيد از منابع وحشي پس از کپور ماهيان در جهان است . تيلاپيا در تراکم هاي بالا قابل پرورش بوده و طول مدت پرورش آن کوتاه و در طي يک دوره ٤-٣ ماه ميتواند به وزن ٤٠٠-٣٠٠ گرم برسد. در شرايط نامطلوب محيطي امکان پرورش آن وجود داشته و به صورت تک جنسي و حتي به صورت توأم با سايرآبزيان از جمله کپور ماهيان چيني و ميگوي آب شيرين قابليت پرورش و توليد را دارد. رشد بهينه اين ماهي در دماي آب بالاتر از ٢٢ درجه سانتي گراد بوده و بهترين شرايط پرورش آن در مناطق گرمسير مي باشد. چين از بزرگترين توليد کننده هاي اين ماهي بوده و از بهترين ماهياني است که مي تواند نقش مهمي در توسعه آبزي پروري داشته باشد.
کلمات کليدي : تيلاپيا، منابع وحشي ، صيد، ميگوي آب شيرين ، کپورماهيان چيني

مقدمه
ماهي تيلاپيا بومي آفريقا و خاور مرکزي است که با توليد بسيار به يکي از سودمندترين توليدات تجاري در دنيا تبديل شده است روند رو به رشد صنعت تيلاپيا اين گونه را تا جايي پيش برده است که اين ماهي نه تنها به عنوان دومين ماهي پرورشي در دنيا مطرح است بلکه بسيار به استاندارد جهاني پرورش کپور ماهيان نزديک است (٢٠٠٢ ,Shelton). هم اکنون پرورش تيلاپيا در ٨٥ کشور دنيا رواج پيدا کرده است (٢٠٠٢ ,FAO) و در حدود ٩٨ درصد توليدات تيلاپيا در اين کشورها، دور از زيستگاههاي طبيعي اين ماهي به دست مي آيد (٢٠٠٢ ,Shelton). تيلاپيا نام عمومي گروهي از سيچليدهاي (cichlids) بومي قاره آفريقا است که شامل جنس هاي Oreochromis،Sarotherodon و Tilapia بوده که به طور عمده از نظر رفتار توليد مثلي از يکديگر متمايز هستند. همه گونه هاي تيلاپيا در ساخت لانه و مراقبت از تخم هاي لقاح يافته توسط والدين ويژگي مشترک دارند. گونه هاي متعلق به جنس Oreochromis، Sarotherodon تخم هاي لقاح يافته را بلافاصله به دهان منتقل نموده و تخمها دوران انکوباسيون و چند روز پس از تفريخ را در دهان والدين خود مي گذرانند.
اين ماهيان همه چيز خوار بوده و از زير شناوران گياهي و جانوري، موجودات کفزي و مواد پوسيده تغذيه مي کنند. همچنين به سرعت ذرات مختلف غذاهاي مکمل و جيره هاي تنظيم شده را جذب مي نمايند. صيد جهاني تيلاپيا در سال ٢٠٠٧، ٧٦٩٩٣٦ تن بوده است (٢٠٠٩,FAO). اوج پرورش ماهي تيلاپيا (تمام گونه ها) از سال ١٩٩٠ ميلادي بوده و در حال حاضر هشتمين گونه ماهيان پرورشي را تشکيل مي دهد و توليد آن به ٢.٥ ميليون تن در سال ٢٠٠٧ رسيده است که ارزش اين مقدار توليد٣.٣ بيليون دلار بوده است (٢٠٠٩ ,FAO). در سال ٢٠٠٨ پرورش تيلاپياي نيل به تنها يي پنجمين گونه ماهي توليدي جهان بوده و ميزان کل توليد آبزي پروري در آن سال ٢.٣ ميليون تن بوده است (٢٠٠٩ ,FAO). چهار گونه ي اصلي ديگر به ترتيب کپور نقره اي- کپور علفخوار- صدف ژاپني و کپور معمولي مي باشد (٢٠٠٩ ,FAO). تيلاپياي نيل حدود ٨٤ درصد کل توليد تيلاپياي جهاني را شامل مي شود(٢٠٠٩ ,FAO). در سال ٢٠١٠ توليد جهاني تيلاپياي نيل پيش بيني مي شود به حدود ٢.٥ ميليون تن و ارزش اين توليدات نزديک به ٥ بيليون دلار برسد (٢٠١٠ ,FAO). چين يکي از بزرگترين مصرف کننده ها و توليدکنندگان ماهي تيلاپياست . (حدود ٤٦ درصد توليد جهاني ) که توليد آن حدود ١.١٥ ميليون تن در سال ٢٠٠٩ تخمين زده مي شود و در سال ٢٠٠٧ توليد آن به ١.١٣ ميليون تن رسيده است (٢٠١٠ ,FAO GLOBEFISH). ساير کشورهاي عمده ي توليدکننده ي تيلاپياي پرورشي در سال ٢٠٠٤-٢٠٠٣ مصر با توليد ٢٩٠ هزار تن ، اندونزي ٢٠٦ هزار تن ، فيليپين ٢٤١ هزار تن ، تايلند ١٨٠هزار تن و برزيل ١٠٠ هزار تن مي باشد .
نتايج

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید