بخشی از مقاله

چکیده

این مطالعه به منظور ارزیابی ترکیب شیمیایی عصاره الکلی سیر و اثرات ضدباکتریایی آن در مهار باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در گوشت چرخ شده ماهی تیلاپیا انجام گردید.استخراج عصاره الکلی سیر با روش تبخیر در خلأ و توسط دستگاه روتاری صورت پذیرفت . اثر غلظت های مختلف عصاره الکلی سیر 0 - ، 1، 2/5، 3/5، 5 درصد - بر رفتار رشد باکتری مذکور در دمای 4 c° طی 21 روز بررسی گردید. نتایج نشان داد که رشد باکتری در غلظت های 3/5 و 5 عصاره سیر به ترتیب از روزهای 12 و 9 به بعد متوقف شد . غلظتهای پایین عصاره سیر 1 - و 2/5 درصد - باکتری را مهار نکرد. ا توجه به یافته های این تحقیق می توان گفت عصاره سیر دارای خاصیت مهارکنندگی بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می باشد.

کلمات کلیدی: ماهی تیلاپیا، استافیلوکوکوس ارئوس، سیر، عصاره الکلی

مقدمه:

بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی هر ساله بیش از 30 درصد مردم در کشورهای صنعتی از بیماری های منتقله توسط غذا رنج می برند .بیشتر مواد غذایی فساد پذیر هستند و در درجه حرارت های پایین نگه داری می شوند و یا گاهی اوقات تحت اتمسفر اصلاح شده بسته بندی می گردند تا زمان ماندگاری شان افزایش یابد. اما این موارد قادر به حذف میکرواورگانیسم های نامطلوب از این محصولات نمی باشند. در نتیجه استفاده از مواد نگه دارنده طبیعی که خاصیت ضد میکروبی دارند امروزه در صنعت غذا جای مخصوصی را به خود اختصاص داده است .عصاره های گیاهی و ترکیبات موجود در آن دارای اثرات شناخته شده ضد باکتریایی می باشند و از آن ها به عنوان نگهدارنده های غذایی می توان استفاده نمود، چون کاربرد زیادی در کنترل رشد باکتری های عامل فساد دارند.  مطالعات نشان دهنده آن است که این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و قارچی، اثرات آنتی اکسیدانی و متعادل کننده فشارخون می باشد.

عصاره سیر خام در برابر هر دوی باکتریهای گرم منفی - اشیرشیاکلی، سالمونلا، سراتیا، سیترباکتر، انتروباکتر - و باکتریهای گرم مثبت - استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس نئومونیا - در دمای اتاق فعالیت نشان میدهد، اما در صورتی که سیر به مدت 5 دقیقه قبل از استفاده حرارت ببیند اثر خود را به مقدار زیادی از دست میدهد.

 در آزمایشی هنگام مقایسه افزودنی های خوراکی گیاهی آنتیبیوتیک و اسیدهای آلی ، اثرات مشابهی مانند کاهش تعداد کلونی ها باکتریایی ، محصولات تخمیری کمتر - آمونیوم و آمین های بیوژیک - فعالیت کمتر سیستم لنفاوی روده و هضم بیشتر مواد غذایی پیش از رسیدن به سکوم ها برای آنها مشاهده کرده اند که در نهایت نشان دهندهی تعامل کلی بهتر در روده بود. با توجه به مطالعات انجام شده، سیر از مهم ترین جنس خانواده الیاسه می باشد که کشت و مصرف آن در ایران سابقه طولانی دارد. فعالیت ضدمیکروبی و ضداکسیدانی سیر به دلیل وجود ترکیبات فنلی، فلاونوئیدی، آلیسین و ارگانوسولفوره می باشد.

ماهی تیلاپیا متعلق به خانواده سیکلیده - Cichlidae - و بومی قاره آفریقا می باشد. گرچه حدود 80 گونه تیلاپیا وجود دارد تنها تعدادی از آنها - 12 گونه - در صنعت پرورش آبزیان مورد استفاده قرار گرفته اند.این ماهی از جمله آبزیانی است که به دلیل سهولت در تکثیر و پرورش و بازارپسندی مطلوب آن در بسیاری از نقاط دنیا طرفداران بیشماری دارد. علاوه بر مواردی که ذکر شد می توان به رشد سریع، تحمل تغییرات، رنج وسیع زیست محیط نظیر دما، شوری، اکسیژن محلول، مقاومت به استرس و بیماری، زمان کوتاه تولید نسل جدید، غذا خوردن از سطوح پایین تغذیه ای اشاره کرد - El-Sayed, .2006 - بر اساس گزارش های موجود، دمای بهینه برای رشد تیلاپیا بین 27 -30 C بوده و در دمای کمتر از 20 C رشد تیلاپیا
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید