بخشی از مقاله

نقش فناوري اطلاعات بر کسب و کار صنعت بيمه
چکيده
در سالهاي اخير استفاده از فناوري اطلاعات به عنوان محور بسياري از تحولات جهاني امري انکـار ناپـذير بـوده و اين امر موجب سرعت در انجام امور شده است و گسترش اينترنت باعث گرديده که شرايط و روش هـاي کـسب و کار نيز مدام در حال تغيير و تحول قرار گ رد . صنعت بيمه نيـز هماننـد تمـام صـنايع ديگـر نيازمنـد انطبـاق ا دگرگونيهاي جديد شکل گرفته جهاني در ارتباط با کسب و کار مي باشد شرکت هاي بيمه اي که توانـسته انـد در رويکردهاي کسب و کار و استراتژيهاي خود تحول ايجاد کنند و بهره مناسـبي از فنـاوري اطلاعـات گرفتـه انـد از رشد مناسبي نيز برخوردار شده است . بيمه الکترونيکي يکـي از پديـده هـاي مهـم حاصـل از بـه کـارگيري فنـ وري اطلاعات و همچنين مديريت اطلاعات است که باعث ايجاد تحولي عميق در نحوه فروش بيمه و د يا خسارت شده است به طوري که سطح ارتباط بيمه گزار را افزايش داده و از سوي ديگر دامنه خريد و فـروش مجـازي بيمـه نامه ها را وسيع تر کرده است .
در اين مقاله ضمن بيان کاربردها و محورهاي به کارگيري فناوري اطلاعات و چالش هـاي فـراروي توسعه در صنعت بيمه ، به بررسي کسب و کار الکترونيکي در صنعت بيمه و تاثير فناوري اطلاعات بر کسب و کار و فـروش شرکت هاي بيمه پرداخته مي شود .
کليد واژه:
فناوري اطلاعات ، صنعت بيمه ، کسب و کار ، بيمه الکترونيکي



١ -مقدمه
رشد و گسترش روز افزون فناور اطلاعات ، انقلابي را در ابعاد مختلف زندگي انها و عملکرد سازمانها ايجـاد کرده است . اين فناوري روشهاي کارکرد و نگرش افراد، سازمانها و دولتها را دگرگون ساخته و اعث ايجاد صـنايع نوين ، مشاغل جديد در انجام امور شده است .يکي از ويژگيهاي بارز هزاره سوم و بـه تعبيـر "عـصر اطلاعـات" شتاب سريع تحولات محيطي است .بي ترديد اين حرکت تند و شتابنده بر دنياي کسب و کار امـروزي نيـز ـ ر خود را خواهد گذاشت و پارادايم هاي سنتي کسب و کار را متحول خواهد کرد و ايجاب مي کنـد کـه سـازمانهاي امروزي نيز نسبت به گذشـته دسـتخوش تغييـرات اساسـي در سـاختار هـا و راهبردهـاي خـود شـو . در واقـع سازمانهاي امروزي به سوي "شبکه -محور"و يا به عبارتي رفتار در قالب "هسته کوچک -شبکه ي بزرگ "حرکـت مي کنند.
در فضاي کسب و کاري جديد و پوياي امروز ، هزينه ورود به فضاي تجارت کاهش يافتـه و ايـن خـود منجـر ـه ايجاد فضاي رقابتي سخت در آن شده است ، فاصله بين توليد کن ه و مـصرف کننـده در اثـر اسـتفاده گـسترده از تکنولوژي هاي ارتباطي کاهش يافته است ، قدرت انتخاب و چانه زني مشتري افزايش يافته اسـت ، در اي ـ ا نسل جديدي از مشتريان رشد نموده اند که فقط تقاضاي قيمت مناسب را ندارند بلکـه آنهـا محـصول سف شـ ، خدمات سفارشي بهتر و دسترسي به موقع به کالا و خدمات را خواستارند.
صنعت بيمه نيز همانند تمام صنايع ديگر نيازمند انطباق با دگرگوني هاي جديد شکل گرفتـه جهـاني در ارتبـاط ـا کسب و کار مي باش . گسترش فناوري اطلاعات ظرفيتهاي بالفعل و بالقوه اي را براي صـنعت بيمـه فـراهم کـرده است . ماهيت شرکته اي بيمه ايجاب مي کند که در مسير مشتري مداري حرکت کنند و با کسب موفقيت در فـ و جذب مشتري ، دوام و بقاي خود را استمرار بخش د. در اين رهگذر اگرچه عواملي نظير نرخ مناسـب ، خـدمات مطلوب ، شبکه قابل قبول ، اطلاع رساني و تبليغات در جذب مشتري نقش اساسـي برعهـده دار ـد امـا اسـتفاده از فناوري اطلاعات مي تواند به عنوان يکي از کليدي ترين رموز موفقيت در کسب و کار شـرکت هـاي بيمـه مطـرح شود.
در صنعت بيمه کشورهاي پيشرفته بسياري از شرکتهاي بيمه مبادرت بـه ارائـه خـدمات يمـه اي آنلايـن از جملـه فروش بيمه نامه ، تحليل نيازهاي بيمه اي بيمه گـزاران بـالقوه و خـدمات بعـد از فـروش ماننـد نگهـداري آن ـن اطلاعات مربوط به حساب هر يک از ب مه گزاران، مديريت و انجام امور مربوط به ادعاي خسارت بيمـه گـزاران و صدور بيمه نامه هاي گروهي مي نمايند. که اين اقدامات باعث کاهش هزينه هاي بيمه گران و کـاهش زمـان صدور بيمه نامه ها شده است .


کشور ما در عرصه حضور و به کارگيري فناوري و بيمه الکترونيک ، کشوري جوان است و تا رسـيدن بـه وضـع ت مطلوب راه درازي در پيش رو دارد و لازمه گسترش تجربه هاي الکترونيکي در ايـران ، اسـتفاده از تجـارب موفـق ساير کشورها و سازمان هاي بين الملل است . همزماني توسعه فناوري اطلاعات با آغاز گام هاي اوليه خـصوصي سازي در کشور همراه بود و تقريباً از ابتدا دهه ٨٠ بود که اندک انـدک ردپـاي بانـک هـا و بيمـه خـصوص در اقتصاد ايران پديدار ش . اين همزماني فرصتي براي صنايع و شرکت ها ايجاد کـرد تـا سـاختار خـود ر ـر بنـاي فناوري اطلاعات توسعه دهند و از آن به عنوان بزرگترين مزيت رقابتي خود بهره بـرداري کننـد و بـه ايـن ر يـ حرکت از ساختارهاي سنتي و قديمي به سمت ساختارهاي مدرن و نو آغاز شد.
امروزه به جرات مي توان گفت که تحول و توسعه به ويژه در صنعت بيمه که ويژگي داده بر و اطلاعات محوري را به همراه دارد جز با گذشتن از مسير و کانال توسعه فناوري اطلاعات امکان پذير نيست .
در اين مقاله در بخش اول به تعريف فن آوري و نقش آن بر کسب و کار پرداخته و در بخش دوم به بررسي س و کار الکترونيکي ، انواع آن و مزايا و معايب آن اشاره و در بخش سوم بـه بررسـي نقـش فـن آوري اطلاعـات بـر صنعت بيمه و تاثير آن بر بازار کسب و کار صنعت بيمه پرداخته مي شود.
٢-فناوري اطلاعات
امروزه اطلاعات هم به عنوان يک منبع استراتژيک و هم منبع عمده بـراي ارزش افـزوده مطـرح اسـ . فـن آوري اطلاعات به عنوان يک تکنيک براي سيستم ه مديريت فرآيند رشد تلقي مي ش د . انقلاب کـامپيوتر و تغييـرات فن آوري ناشي از آن هم بر توليد و هم مصرف تاثير فراواني داشته ست . کامپيوتر ، گردآوري ، پردازش و انتقـال سريع اطلاعات را امکان پذير ساخته و موجب تقليل هزينه ها ، افزايش بهـره وري ، افـزايش کيفيـت و ـارايي در همه بخش هاي توليدي گرديده است .
فن آوري اطلاعات اصطلاحي است که مفهـوم کـاربرد فـن آوري در چرخـه توليـد ، پـردازش ، بازيـابي و اش اعه اطلاعات را در بر مي گيرد و يک نوع کسب و پردازش اطلاعات به روشي جديد و سيستمي است کـه باعـ مـي شود کارهاي غير تکراري به گونه ا موثر تر تحليل شوند مضاف بر اينکه بعضي از عدم قطعيت ها و تنوع پذيري را نيز حذف نمايد.
برخي معتقدند که فن آوري اطلاعات متشکل از چهار عنصر اصلي "اساس " ( انسان، سازو کار، ابـزار ، سـاختار) است ، به طوري که در اين فناوري ، اطلاعات از طريق زنجيره ارزشي از بهم پيوستن اين عناصر ايجاد مي شود جريان يافته و پيوسته تعالي و تکامل سازمان را فرا راه خود قرار مي دهد . در اين تعريف عناصر اصـلي فـن آور اطلاعات انسان ( منابع انساني ، مفاهيم و انديشه ، نوآوری ) ، سازو کار( قوامين ، مقررات و روشها ، سازوکارهاي بهبود و رشد ، سازو کارهاي ارزش گذاري و مال) ، ابـزار ( نـرم افـزار ، سـخت افـزار ، شـبکه و ارتباطـات ) ، ساختار ( سازماني ، فرا سازماني مرتبط ، جهاني ) دانسته شده اند.


١-٢نقش استراتژيک سيستم هاي اطلاعاتي
امروزه اهميت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات آنچنان بالا گرفته که کمتر اهل فني ممکـن اسـت باشـد کـه ـا اصطلاح "انفجار اطلاعات"آشنا نباشد. اين پديده واقعيت بزرگي است که منشا تحولات و حتي انقلابي عظـ در عرصه حيات بشري شده است . مدل پنج نيرو يا مدل زنجيره ارزش که به وسيله پورتر و ميلر بيان شده است اشاره به اين امر دارد که انقلاب اطلاعات بر روي رقابت از طريق زير اثرگذار است
- ساختار سازماني را تغيير مي دهد ، آن مي تواند به تک تک عناصر پنج نيروي پورتر٢قدرت ببخشد
- از طريق ترغيب شرکت ها به کاهش قيمت ها يا افزايش تمايز (سبب گـسترش در فعاليـت هـاي زنجيـره ارزش) ايجاد مزيت رقابتي مي کند
- منجر به ايجاد تجارت جديد و خلق تقاضا براي محصولات جديد مي شود
٢-٢فناوري اطلاعات و تغيير در ساختار مشاغل
مشاغل در عصر اطلاعات را مي توان به چهار دسته تقسيم نمود :
١ ) برخي ازشغل ها به تدريج از بين خواهند رفت ( مانند شغل هاي کشاورزي سنتي )
٢ ) برخي شغل ها تغيير چنداني نخواهد داشت و تنها انعطاف پذيري بيشتري در زمان و مکـان انجـام آنهـا د خواهد آمد ( مانند پزشک ، حقوق دان ، مولف ، نويسنده ، حسابدار ، .......)
٣ ) بعضي از مشاغل با تجهيز به فناوري هاي نوين آسان تر و منعطف تر انجام شده ، از دقت و سـهولت بيـشتري برخوردار مي گردند ( مانند متصدي بيمه با تجهيز به تلفن همراه ، رايانه قابل حمل و دوربين ديجيتالي با س ل بسياري وظايف خود را انجام خواهد داد.....)
٤ ) برخي از مشاغل مولود عصر فرا صنعتي هستند ( مانند مدير شبکه ، تکنسين شبکه ، متصدي ورود داده ....)
٣-٢نقش فناوري اطلاعات در کسب و کار
يکي از ويژگيهاي محيط امروزي افزايش سطوح رقابت است . موسساتي که خواهـان افـزايش سـهم بـازار خـو کسب سود و منافع هستند بايد خود را با تغييـرات محـيط موجـود وفـق ه ـ . از ايـن رو، تغييـرات بـسياري در روشهاي کسب و کار درحال شکل گيري است .
محيطهاي امروزي از ويژگي هاي زير برخوردارند:
١-مشتريان کنترل را برعهده مي گيرنـد: امـروزه مـشتريان بـه جـاي فروشـندگان کنتـرل را دردسـت دارنـد؛ ا ـ مشتريــان هستنــد کــه بــه عـرضه کننـدگــان مـي گــويند چه چيزي مي خواهند، چه موقع مي خواهند و چه مقدار مايلند پول پرداخت کنند. آنها محصولات و خدماتي را تقاضا مي کنند که براسـاس نيازهـاي خـاص شـــان طراحي شده باشد. مشتريان، بدين خاطر که مي توانند بـه راحتـي بـه اطلاعـات بيـشتري دسترسـي پيـدا ک ـد ز موقعيت بهتري نسبت به رقابت درحال افزايش است ، در گذشته مهمتريــن متغيــر در فـروش، ق م به شمار مي رفت . ولي درحال حاضر محصولات مشابهي براساس مزيتهاي رقابتي متفاوت از قبيل کيفيت و خدمات قبل و بعـد از فروش، به فروش مي رسد.
٢-تغييرات ادامه دارد: ماهيت اصلي تغيير، تغييريافته است . شرکتها بايستي به سرعت خـود را بـا چنـين تغيير ـي تطبيق دهند که باعث نگه داشتن يا بهبود موضع رقابتي شرکت مي ش د. بدين ترتيـب ، روشـي لازم اسـت کـه ـه شرکتها اجازه دهد تا تغييراتي را به منظور بهبود هزينه ، کيفيت ، زمان و خدمات در خود ايجاد کنند.
کاربرد فناوري اطلاعات شرکتها را قادر مي سازد امتيازهاي مهمي از قبيل موارد زير کسب کنند:
- صرفه جويي در هزينه و بهبود بخشيدن جهت تبادل اطلاع ؛- اجتناب از خطاهاي انساني هنگامي که وظـايف تکراري يا بسيار پيچيده اس ؛- صرفه جويي مالي به دليل کاهش خطاها و زمان انجام وظاي ؛-ادغام و هماهنگي چندين وظيفه در يک وظيفه ؛-بهبود بخشيدن کارآيي و اثربخشي سـازماني؛-بهبـود در مـديريت ميـاني و کـاه فرايندهاي زائد ازطريق تهيه اطلاعات مفيدتر.
آنچه امروز مهم است که درباره نقش فناوري اطلاعات بدانيم اين است که فناوري اطلاعات، تنها چگـونگي نج ام کارهايمان را دگرگون نمي کند، بلکه تعريف اقتصاد، تجارت و رقابت را هم تغيير داده است .
٣-کسب و کار الکترونيک
در فضاي کسب و کار نوين ، مفهوم کسب و کار الکترونيک به وجود آمده است که براي اولين بار در ـال ١٩٩٧ توسط شرکت IBM مطرح گرديد . امروزه در مورد کسب و کار الکترونيک نظريات و تعاريف مختلفي ارائـه شـده
است که در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:
کسب و کار الکترونيک وسيله اي است که به استفادهکنندگان آن امکان رسيدن به مشتريان موثر و کارآمـد رافـراهم ميسازد.
کسب و کار الکترونيکي به معني انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور وابزار هاي مرتبط است .
Electronic Business Connection( EBC) کسب و کار الکترونيک را به اين صورت تعريف مي کنـد : کـسب و کار الکترونيک شيوه جديدي از کسب و کار است که در آن فرايندهاي اساسي و حيـاتي کـسب و کـار بـا اسـتفاده گسترده از کامپيوتر ، تکنولوژي هاي ارتباطي و شبکه و داده هاي کامپيوتري صورت مي گيرد.
به طور خلاصه کسب و کار الکترونيک تلفيق سيستم ها و فرايندها و زنجيره هاي تامين و کل بـازار بـا اسـتفاده ز اصول و فناوريهاي مرتبط با استفاده از ابزار اينترنت است .
با توجه به به تعاريف انجام شده ، مشخصه اصلي کسب و کار الکترونيک را مي تـوان کـاربرد گـسترده فـ آور اطلاعات در فرآيندهاي اصلي و حياتي سازمان عنوان نمود.
١-٣مزايا و معايب کسب و کار الکترونيک
١-١-٣مزاياي استفاده از کسب و کار الکترونيک
* نزديک شدن ارتباطات و افزايش سرعت محاسبه و پردازش سريع اطلاعات و انتقال فوري آن
* افزايش ميزان فروش و سود ،کاهش هزينه هاي فروش و هزينه هاي سرمايه گذاري براي ايجاد وگسترش شبکه نمايندگيها
* ايجاد امکان کار تمام وقت و همکاري از راه دوروبهبود مديريت بر روابط مصرفکننده،عرضه کننده و کارکنان
* افزايش و ايجاد فرصتهاي فروش
* تمهيد امکانات جديد براي مشتريان و امکان مقايسه محصولات و قيمتها در کمترين زمان
* گسترش کسب و کار با حذف محدوديتهاي جغرافيايي و کاهش آلودگي محيط زيست ، ترافيک و ازدحام
* افزايش همخواني محصولات وخدمات با نياز مشتريان، ازطريق نوآوري و ايجاد تنوع
* گسترش ارتباط با مشتريان و تسريع در ارائه خدمات مورد نظر به آنهامانندسهولت پرداخت خسارات و تسويه حساب
* تسهيل همکاري و انتقال دانش ميان ذينفعان (سهامداران، نمايندگيها، کارگزاريها و ...)
٢-١-٣معايب و محدوديت هاي کسب و کار الکترونيک
* هزينه هاي بالا مربوط به فناوريهاي لازم و عدم استاندارد بودن برخي از پروتکل هاي ارتباطي
* عدم کفايت پهناي باند ارتباطي و مشکلات و معايب نرمافزاري
* عدم يکپارچگي فروش ديجيتالي و غيرديجيتالي با اطلاعات توليد (محصول )
* مشکلاتموجوددريکپارچه کردن زيرساخت هاي تجارت الکترونيک با سيستم هاي IT فعلي سازمان
* مسائل امنيتي و ترس مشتريان براي ارائه اطلاعات شخصي و محرمانه (مانند وارد کردن رمز و شماره کاربري )
* موانع مربوط به فرهنگ و رفتار سازمان و ساختار فعلي آن
* عدم وجود خدمات پشتيبان مناسب (بانک ، مخابرات، ISP و ...)
* نبود کارکنان خبره و ماهر براي به کارگيري تجارت الکترونيک

* تغييرات سريع در بازار ونيازمنديهاي مشتريان .
٢-٣انواع کسب و کار الکترونيک
کسب و کار الکترونيک با توجه به نوع فعاليت ها و طرفين آن به قسمتهاي مختلفي تقسيم مي شـود کـه برخی از آنها عبارتند از:
-بنگاه به مشتري (BC٢)Business to Consumer( )
در تجارت الکترونيکي BC٢ در يک طرف معامله ، توليد کننده (فروشـنده) محـصول و در طـرف ديگـر، خريـد ر
(مصرف کننده نهايي ) قرار دارد. موفقيت در اين مدل وابسته به تجربياتي است که به مشتري ارائه مي گـردد . بايـد به مشتري سرويس هاي ارائه گردد که در مدل سنتي به آنها خو گرفته است تاشرايط مشابه را به وجود آورد.
اين نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزايش پيدا کرد که شامل معاملات خردهفروشي کالاها مانند کتاب, رايانه و خدماتي نظير بانک , بيمه , مسافرت و رزرو بليط ميباشد.
ـ بنگاه به بنگاه
BB٢اولين خريد و فروش معاملات الکترونيکي است و هنوز هم طبق آخرين آمار بيشترين عايدي را کسب مي کند. که شامل معاملاتي بين توليدکنندگان, عمدهفروشان, دولتها و سازمانهاي غيرانتفاعي ميباشد. البته تفکيک کامل اثر بنگاه به بنگاه و بنگاه به مشتري مشکل است زيرا تأسيسات بازرگاني آن لاين ممکن است از منابع يکساني براي رسيدگي به مشتريان و بنگاهها استفاده کنند.
BB٢در جايي استفاده مي گردد که بخواهيم خريد و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونيکي انجـام و خـارج از حيطه خرده فروشان عمل نماييم . چرا که خرده فروشي در اينترنت با خطرات بسيار همراه اسـت زيـرامـشتريان تمايل ندارند تا همه چيز را از روي اينترنت خريداري کنند و فقط روي برخي از اجناس دست مي گذارند و سـاير موارد برايشان اهميت چنداني ندارد.
ـ مشتري به مشتري
در اين مدل تجارت الکترونيکي، مزايده ها و مناقصه هاي کالا از طريق اينترنت انجام مـي گيـرد. مـدل CC٢ شـبيه نيازمنديهاي طبقه بندي شده يک روزنامه و يا شبيه به يک مغازه در بازار دست دوم است .ايده اصلي اين مدل ايـن است که مصرف کنندگان با يکديگر بدون واسطه به خريد و فروش بپردازد.به دليل ناچيز بودن هزينه تبليغـات در اينترنت استفاده از مدل CC٢ توسط کاربران اينترنتي جهت فروش کالاهاي مورد نظر خودمورد توجه قـرار گرفتـه است .

٤ -فناوري اطلاعات و صنعت بيمه
صنعت بيمه تغييرات زيادي را در سالهاي متمادي تجربه کرده است کـه مهمتـرين آنهـا مقـ ات زدايـي در بخـش خدمات مالي توام با پيشرفتهاي بنيادي در فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي ـوده اسـت کـه بـارزترين نتيجـه آنه ا تشديد رقابت در اين بازار است . به طور کلي دو تغيير عمده زير را مي توان نام برد :
-ظهور بازارهاي سرمايه اي جديد، بويژه در بخش بيمه اتکائي
-رشد چشمگير در شبکه هاي رايانه اي مانند اينترنت در بازاريابي و فروش محصولات بيمه اي
همچنين مشتريان نيز تحت تاثير اين تغييرات قرار گرفته و قطعاً ذائقه و سلايق آنها هم در حال تغي ر مي باشـد. در نهايت فرايندها اتوماسيوني شده، محصولات استاندارد شده و در نتيجه فشار براي کاهش هز نـه هـاي تمـام شـده روزبروززيادمي شود.
به طور کلي اين تغييرات ناشي ز اين موارد مي باشد: جهـاني سـازي، تـازه واردان و شـرکتهاي نوپـا، محيطهـ ي اقتصادي متغير و کم ثبات، مقررات زدايي و تحميـل قـوانين جديـد، تغييـرات در ويژگيهـاي جمعيـت شـناخت و کهولت سني، تغييرات اجتماعي-فرهنگي و تغييرات عمده در فناوري ها و نحوه انجام معاملات .
امروزه خيلي از کسب و کارها مانند خرده فروشي، بانکداري و آژانس هاي مـسا رت (خـدمات حمـل و نقـ ) از فناوريهاي نوين در حرفه خود ب استفاده مي نمايند. حتي برخي از اين کسب و کارهـا فراينـدهاي کـسب و کـار خود را هم اصلاح کرده و تغييرات حاکم بر کسب و کارشان را پذيرفته اند.
نقش فناوري اطلاعات در صنعت بيمه از منظر نقش و تاثير فناوري اطلاعات در فرآيند انجام عمليات بيمه گـري و تاثير آن در ضريب نفوذ بيمه در کشور و نقش آمار و اطلاعات دقيق و به موقع در کيفيت اداره امـور شـرکت هـاي بيمه بسيار حائز اهميت است . با توجه به تحولاتي که در طي ساله اخير در صنعت بيمه بـه وجـود آمـده اسـت پيشرفتهاي مناسبي در حوزه استفاده از فناوري اطلاعات در صنعت بيمه حاصل نشده اسـت . کـه علـت آن را مـي توان در اين نکته خلاصه کرد که ب مه گران بايد با دقت بالايي تعيين کنند که چه کـاربردي (محـصول و خـدمات) براي اين منظور بهره ور بوده و از همه مهمتر تحليل هزي ه -فايده آن را مشخص کنند. اين بـدين خـاطر اسـت کـه بعضي از کاربردهاي فناوري اطلاعات در ساير کسب و کارها به سادگي در اين صنعت قابـل اده سـازي نيـست
.هرچند در طي اين سالها صنعت بيمه توانسته است پيشرفت کند و بخشي از فعاليت هاي خود ر وسـط فنـاوري اطلاعات انجام دهد ولي هنوز با کشورهاي پيشرفته فاصله فراواني وجود د د. اطلاعـات دقيـق و آمـار و ارقـام ز مهمترين مواردي است که در بالابردن کيفيت خدمات شرکت هاي بيمه تاثير گذار است . نقش فناوري اطلاعات در صنعت بيمه همان نقش پشتيباني کننده است و در ح حاضر چالش هاي پيش روي صـنعت بيمـه بـراي توسـع مبتني بر فناوري اطلاعات را در محورهاي زير مي توان خلاصه کرد:
١- فقدان معماري اطلاعات و استاندارد سازيداده هاي صنعت بيمه به منظور فراهم آوردن شـرايط مناسـب ـت تجميع و تبادل اطلاعات مشترک و امکان پذير نمودن نظارت متمرکز و سيستماتيک بر فعاليت ها.
٢-نبود مرکز داده متمرکز در بيمه مرکزي و شرکت هاي بيمه براي تامين نيازهاي آماري و اطلاعاتي صنعت بيمه
٣-مکانيزه نبودن مناسب عمليات بيمه ي ،اداري و مالي در صنعت بيمه
٤-ناکارآمدي فرآيندهاي مربوط به مشتري مداري براي بهبود عمليات و خدمات بيمه ي در شرکت هاي بيمه
٥-کمبود نيروي انساني متخـصص در حـوزه فنـاوري اطلاعـات در صـنعت بيمـه و مـشکل در فرآينـد جـ ب و نگهداري نيروي انساني متخصص و با تجربه در اين صنعت
١-٤اطلاعات مورد نياز شرکت هاي بيمه
هر شرکت بيمه براي موفق بودن در صحنه رقابت به طيف وسيعي از اطلاعات نياز دارد که برخي از مهمترين

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید